سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
۰
جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۵

تدارک برای صادرات نهال از خفر به کشورهای حوزه خلیج فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر گفت: با توجه به طرح ساماندهی نهالستان‌ها و روند تغییر شیوه تولید نهال مرکبات از روش‌های قدیمی و سنتی به سمت تولید مکانیزه در گلخانه و گلدان، فرآیند صادرات انواع نهال از ارقام مجاز به کشورهای دیگر از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم شده است.
تدارک برای صادرات نهال از خفر به کشورهای حوزه خلیج فارس
به گزارش توليد ايرانی ؛          ارسلان صالحی  افزود: در حال حاضر برای نخستین بار نهال تولیدی در گلخانه و گلدان با بستر کوکوپیت و پیت ماس به قرار پنج هزار اصله نهال مرکبات از ارقام برتر خارجی(ارقام تجاری) شامل پرتقال والنسیا، واشنگتن ناول، مارس ارلی، خوشه‌ای و توسرخ(هاماین)، انواع نارنگی شامل کنیو، اورلاند و تانجلو و انواع لیمو چهار فصل و کامکوات آماده صادرات به حاشیه خلیج فارس است.

کوکوپیت نوعی بستر کشت است که با استفاده از الیاف پوست و پوشش میوه نارگیل تهیه می‌شود. پیت ماس نیز یک ماده آلی است که از بقایای نوعی خزه‌های خاص که تجزیه شده‌اند، تهیه می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر گفت: همه نهال‌های آماده صادرات دارای گواهی بهداشت و قرنطینه محصولات گیاهی و شناسه هستند و از نهالستان‌های مجوزدار تهیه و تامین شده‌اند.

صالحی افزود: شهرستان خفر با وسعت یک هزاز و ۸۱۱ کیلومتر مربع و سطح باغات ۱۵ هزار هکتار دارای پتانسیل بالایی در بحث تولید و عرضه نهال مرکبات است به نحوی که در حال حاضر تعداد چهار نهالستان مجوزدار در این شهرستان فعال هستند.

وی ادامه داد: از این تعداد نهالستان در مجموع سالانه افزون بر ۲.۵ میلیون اصله انواع نهال استاندارد تولید و تحویل باغداران شهرستان، استان، ملی و خارج از کشور می‌شود.
شهرستان خفر در فاصله ۱۰۳ کیلومتری از شیراز قرار دارد.
کد مطلب: 25144
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *