جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۹

ساخت و بهره‌برداری از ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه در ۸ سال

وزیر نیرو گفت:دولت تدبیر و امید ۲۰ هزار مگاوات در طول ۸ سال به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده است.
ساخت و بهره‌برداری از ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه در ۸ سال
به گزارش توليد ايرانی ؛       آقای رضا اردکانیان در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران افزود: در این دولت، سالانه به طور متوسط, ۲۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده، در حالی که در دولت‌های قبل، این رقم سالانه حدود ۱۸۰۰ مگاوات بود.

وی با اشاره به طرح‌های پویش #هرهفته_الف_ب_ایران گفت: با احتساب طرح‌هایی که تا این هفته افتتاح می‌شود، تاکنون ۵۰ سد مخزنی ملی به بهره‌برداری رسیده که به طور متوسط هر دو ماه، یک سد بهره‌برداری شده است.

اردکانیان به بهره‌برداری حدود ۳۳۵ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی و ۷۸ تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در قالب این پویش اشاره کرد و افزود: به‌طور متوسط هر ۳۴ روز در طول فعالیت دولت تدبیر و امید یک تصفیه‌خانه فاضلاب به بهره‌برداری رسیده که پایان دولت این زمان به ۳۰ روز کاهش می‌یابد.
وی گفت: در ابتدای انقلاب چهار تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور وجود داشت که ۸.۵ درصد جمعیت شهری در آن زمان با حدود یک و نیم میلیون نفر را پوشش می‌داد.

اردکانیان افزود: در ابتدای دولت یازدهم تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری ۱۶۸ واحد بود که ۳۹ درصد جمعیت شهری با جمعیت افزون بر ۲۱ میلیون نفر را پوشش می‌داد، اکنون این تعداد به ۲۴۸ تصفیه‌خانه رسیده و ۵۳ درصد جمعیت کشور با حدود ۴۴ میلیون نفر را پوشش می‌دهد.

وی گفت: تا پایان سال تصفیه‌خانه فیروز بهرام که یکی از بزرگترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است برای جمعیت ۲.۵ میلیون نفری در غرب و جنوب غرب تهران افتتاح می‌شود که با اعتبارات بانک توسعه اسلامی ساخته شده است.

اردکانیان افزود: از فاضلاب تصفیه شده این تصفیه‌خانه ۵۰ میلیون متر مکعب برای کشاورزی استفاده خواهد شد و همزمان ۱۱۷ حلقه چاه در میدان محمدیه مسدود می‌شود.

وی همچنین گفت: در دولت تدبیر و امید ۴۴ تصفیه‌خانه آب شهری به بهره‌برداری رسیده که به طور متوسط هر دو ماه یک واحد بوده است.

اردکانیان با اشاره به یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی افزود: در نتیجه این یکپارچگی، آبرسانی به روستا‌ها به سرعت در حال شکل‌گیری است و به‌زودی پرونده جدیدی به نام فاضلاب روستایی را باز می‌کنیم.

وی گفت: در حال حاضر ۵۳ درصد جمعیت شهری و حدود یک درصد جمعیت روستایی از خدمات جمع‌آوری فاضلاب بهره‌مند هستند.
وزیر نیرو افزود: یکی کردن معاونت آب وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب که نوعی تمرکززدایی محسوب می‌شود، گام دیگری بود که برداشته شد و بر اساس آن اختیارات ستاد وزارت نیرو به شرکت مدیریت منابع آب و بخشی از اختیارات به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها محول شد.
اردکانیان گفت: ۲۴ اختیار به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها اضافه شد و ساختار جدید مدیریت منابع آب بر اساس حوضه‌های آبریز شکل گرفت.

ایران، چهارمین کشور استفاده‌کننده از گاز در تولید برق
وزیر نیرو گفت: سهم گاز در تولید برق کشورمان به طور میانگین ۸۰ درصد است و از این جهت ایران در رتبه چهارم بعد از آمریکا، روسیه و ژاپن قرار دارد.

آقای رضا اردکانیان در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به این که ما در مسیر صحیحی حرکت کردیم افزود: به عنوان کشوری که منابع سرشار گاز دارد در مقایسه با سایر منابع فسیلی، سوخت گاز، سوخت پاک محسوب می‌شود که از آن در نیروگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

وی گفت: در ۳۵ سال گذشته استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای از ۳ درصد به ۱۰ درصد و نیروگاه‌های گازی از ۱۲ به ۲۳ درصد افزایش یافته است و سهم نیروگاه‌های ذغال سنگ‌سوز ۳۸ و دو دهم درصد بود که تغییری پیدا نکرد و سهم نیروگاه تجدیدپذیر غیر برق آبی (غیر از نیروگاه‌های برق آبی بزرگ) از شش دهم درصد به ۹ و هشت دهم درصد افزایش یافته است.

وزیر نیرو افزود: در دولت یازدهم حرکت خوبی برای استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر غیر آبی شروع شده به گونه‌ای که ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال ۵۷ صفر بود و این رقم تا نیمه اول سال ۹۲ به ۱۶۸ مگاوات رسید.

وی گفت: در دولت یازدهم ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ۱۷۰ مگاوات افزایش یافت و در دولت دوازدهم این رقم ۵۳۵ مگاوات افزایش یافت که پیش بینی می‌کنیم تا پایان دولت به ۷۰۰ مگاوات برسد.
اردکانیان افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم، ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی (کوچک) و تجدیدپذیر درمجموع ۳ هزار مگاوات افزایش یافته است.

وی گفت: با افزایش نرخ ارز، سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل به صرفه نبودن کمتر شد,، چون میزان سرمایه‌گذاری در این بخش به نرخ ارز وابسته است.

وزیر نیرو به میزان ظرفیت بالقوه استفاده از نیروگاه‌های بادی در کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی می‌توانیم داشته باشیم.

وی افزود: یکی از آن مناطق بادخیز مرز بین ایران و افغانستان است که به افغانستان برای همکاری مشترک پیشنهاد دادیم و قرار است در ماه فوریه جلسه هماهنگی نیز بین ایران، افغانستان و جمهوری فدرال آلمان برگزار شود تا از تجربیات آلمان در این زمینه استفاده کنیم.

اردکانیان در مورد خاموشی‌ها گفت: خوشبختانه به دلیل بازگشت به شرایط عادی از ۱۶ بهمن خاموشی نداشتیم، که این موضوع به ما هشدار می‌دهد چگونه از گاز به درستی استفاده کنیم.
اردکانیان افزود: مصرف گاز در بخش خانگی هفت برابر مصرف گازی است که تبدیل به برق می‌کنیم که ادامه این روند ممکن است ما را از کشور صادرکننده گاز به واردکننده گاز تبدیل کند.

وی گفت: با خاموشی روشنایی معابر و مدیریت آن ۳۴۰ مگاوات از حجم بار شبکه کاسته شد.
وزیر نیرو درباره میزان بدهی وزارت نیرو افزود: با استفاده از سازوکار‌های موجود در قانون بودجه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی صنعت برق با استفاده از تهاتر در سال ۹۷ و ۹۸ تسویه شد، که براین اساس در بودجه ۱۴۰۰ وضع بهتر از این خواهد شد و بدهی‌ها را به سرعت پرداخت خواهیم کرد.

وی گفت: مصوبه‌ای از دولت گرفتیم و آن را ابلاغ کردیم که براساس آن مصرف کنندگان بزرگ برق ۵ مگاوات و بیشتر از آن می‌توانند مستقیما برق موردنیاز خود را از تولیدکنندگان و از طریق بورس خریداری کنند که با این روش تولیدکنندگان سریعتر به پول خود می‌رسند و قیمت برق در بازار کشف خواهد شد.
اردکانیان افزود: اجرای طرح اصلاح تعرفه برق (برق امید) در کاهش مصرف موثر بود,، ولی نباید فقط تعرفه مدنظر باشد بلکه باید زنجیره تحولات را در این مورد در نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: اجرای طرح برق امید که از آبان شروع شد تا دیماه نسبت به زمان مشابه ۹۸، نشان می‌دهد کم مصرف‌ها ۲ و سه دهم درصد افزایش یافته، خوش مصرف‌ها ۵ درصد بیشتر شده‌اند و پرمصرف‌ها ۷ و سه دهم درصد کاهش یافتند.

وزیر نیرو درباره صادرات برق گفت: صادرات انرژی ما محدود است گرچه سرمایه‌گذاری خوبی در شبکه انتقال انجام شده است که نقش آن را در تبادل انرژی در سال‌های آینده خواهیم دید.
وی افزود: با توجه به بازار کشور‌های اطراف، قرارداد‌های صادرات برق با دولت‌ها و شرکت‌های دولتی بسته می‌شود و درآمد‌های کم ارزی حاصل از صادرات نیز بین همه تولیدکنندگان شبکه انتقال، تولیدکنندگان شبکه برق و سازندگان نیروگاه‌ها تقسیم می‌شود.

اردکانیان ادامه داد: تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند با استفاده از شبکه انتقال سراسری، برق تولید شده خود را به سایر کشور‌ها صادر کنند.

وزیر نیرو درباره میزان بارش‌ها نیز گفت: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۸۸ میلیمتر ثبت شده که این میزان نسبت به میانگین درازمدت ۲۸ درصد و نسبت زمان مشابه سال آبی گذشته ۴۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: ظرفیت کل مخازن سد‌ها در حال حاضر ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که به این ترتیب ۵۳ درصد از ظرفیت مخازن سد‌ها پُر است.

اردکانیان گفت: امیدواریم تا پایان امسال وضعیت بهتری از نظر نزولات جوی داشته باشیم، اما این آمادگی هم وجود دارد که با مدیریت منابع آبی در تابستان و فصل گرم مشکل جدی نداشته باشیم و متکی به همراهی و همکاری مردم هستیم.

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های پویش هفته چهلم #هرهفته_الف_ب_ایران گفت: فردا در استان‌های اردبیل یک واحد بخار نیروگاه ترکیبی سبلان با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات افتتاح می‌شود، این نیروگاه بزرگ شامل ۶ واحد گاز و ۳ واحد بخار است که واحد‌های گازی آن در سال‌های قبل به مدار آمده است.

اردکانیان گفت: بخش برق از محل احداث حدود ۳ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی تاکنون به میزان قابل ملاحظه‌ای سوخت صرفه‌جویی کرده که قرار است از محل این سوخت صرفه‌جویی شده، منابعی به حکم قانون بودجه در اختیار صنعت برای توسعه این طرح‌ها قرار گیرد.

وزیر نیرو افزود: در استان فارس هم سد تنظیمی ملاصدرا، سد تنگه خمار، یک تصفیه‌خانه فاضلاب، یک تصفیه‌خانه آب و طرح‌های خورشیدی با مجموع ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان فردا افتتاح می‌شود که با احتساب این طرح‌ها، مجموع طرح‌های پویش در سال ۹۹ که به بهره‌برداری می‌رسد به ۲۲۷ طرح ومیزان سرمایه‌گذاری ۶۴ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی گفت: وعده ما ۲۵۰ طرح است که تا پایان سال از این رقم هم عبور خواهیم کرد؛ این طرح‌ها شامل ۲۰۰ طرح ساخت و سازی و ۵۰ طرح ساز و کاری است.
 
کد مطلب: 25071
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *