يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
۰
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۵

وزیر صنعت: نقدینگی جامعه صرف تولید و توسعه صنایع مولد کشور شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم بکارگیری نقدینگی جامعه در بخش تولید و توسعه صنایع مولد کشور تاکید و بیان کرد: این وزارتخانه در خط مقدم جنگ اقتصادی تمام توان خود را معطوف به همین امر مهم و تحقق اهداف آن کرده است.
وزیر صنعت: نقدینگی جامعه صرف تولید و توسعه صنایع مولد کشور شود
به گزارش توليد ايرانی ؛      علیرضا رزم‌حسینی روز شنبه در مراسم آغاز کار واحد تولید بنزن با آخرین استانداردهای جهانی، به مناسب دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی در پالایشگاه مشتقات نفتی فریمان واقع در شرق میانه خراسان رضوی با حضور استاندار و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی افزود: هزاران شهروند ایرانی متمول و متعهد در کشورمان وجود دارند که باید از ظرفیت آنها همانگونه که اسلام در خصوص ارزش بالای خلق ثروت تاکید کرده، بهره ببریم.

وی ادامه داد: همه بخشها، نهادها، ارگانها و سازمانها با توجه به شرایط اقتصادی جاری می‌بایست دست در دست یکدیگر با هم‌افزایی و همکاری مشترک، دوره سازندگی و پیشرفت کشور را رقم بزنند. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران امروز را نیازمند بخش خصوصی توانمند توصیف و بیان کرد: دولت برای کاهش فاصله طبقاتی و توسعه امور، نیازمند همکاری گسترده سرمایه‌گذاران توانمند و متعهد فعال در بخش خصوصی است.

وی گفت: با توجه به سرمایه انسانی و منابع خدادادی موجود در کشورمان باید در گام دوم انقلاب به سبک جدیدی از مدیریت رسید تا ظرفیتهای موجود برای ایجاد توازن در روند توسعه بکار گرفته شوند. 
رزم‌حسینی همچنین بر لزوم توزیع جغرافیایی محل استقرار صنایع در مناطق مختلف کشور تاکید و بیان کرد: این امر برای توسعه و پیشرفت متوازن ایران بطور همزمان در نقاط مختلف کشور، اهمیت فراوانی دارد.
وی کوشش برای فعال‌سازی ظرفیتهای خالی صنایع را هم امری بسیار مهم توصیف و بیان کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر حتی ۳۰ درصد این امر عملیاتی شود بطور قطع کار بزرگی رقم خواهد خورد.
انتقال آب از خلیج فارس به خراسان رضوی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنانش در مراسم بهره‌برداری واحد تولید بنزن در فریمان اظهارداشت: یکی از افتخارات این وزارتخانه در دوره اخیر فعال شدن شرکتهای معدنی کشور برای فراهم نمودن شرایط انتقال آب از خلیج فارس به خراسان رضوی است.

وی افزود: هفت سال پیش "طرح انتقال آب از خلیج فارس به صنایع فولادی مستقر در جنوب شرقی کشور" آغاز و آبان ماه گذشته امسال مرحله نخست پروژه با انتقال آب به شهرستان سیرجان عملیاتی شد. 
رزم‌حسینی ادامه داد: مراحل دوم و سوم انتقال آب از خلیج فارس به خراسان رضوی و همچنین استان اصفهان نیز روز ۳۰ بهمن ماه جاری بطور همزمان با دستور رییس جمهوری عملیاتی می‌شود. 
وی گفت: دورانی که به سبب نبود منابع آب طرحهای توسعه واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی کشور متوقف شده بود به پایان رسیده و امیدواریم با اجرای پروژه انتقال آب به خراسان رضوی، این استان به یکی از قطبهای تولید فولاد در کشور تبدیل شود. 

فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به وجود ۹۵ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: گردش مالی این میزان سرمایه، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است بنابراین ضرورت دارد در این استان برای سرمایه‌گذران "فرش قرمز" پهن شود. 
وی افزود: بکارگیری این سرمایه‌ها زمینه‌ساز تولید و اشتغال فراوان در خراسان رضوی است که سبب می‌شود همه کارگران با آسایش و اطمینان در دست در جیب خود داشته باشند.
رزم‌حسینی ادامه داد: همچنین باید هم‌اینک اختلافات سیاسی کنار گذاشته شوند زیرا کشور در دوره توانمندسازی و سازندگی قرار دارد. ایران هزاران شهروند ثروتمند و متعهد دارد لذا باید بر اساس فرهنگ دینی خود خلق ثروت را مقدس بشماریم. 
وی در ادامه، بارگاه منور حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) را در خراسان رضوی بزرگترین جاذبه و مهمترین امتیاز این استان توصیف و بیان کرد: باید در جوار آن حضرت سرمایه‌گذاریهای بزرگی انجام دهیم. اگر موانع برداشته شوند بطور قطع می‌توان سرمایه‌گذاری بزرگی را در صنعت و معدن خراسان رضوی انجام داد. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه به عنوان خط مقدم جبهه اقتصاد ایران اراده کرده با وجود همه محدودیتها به مفاد تمامی موافقت‌نامه‌های امضا شده با معینهای اقتصادی در خراسان رضوی عمل ناید.
وی افزود: خود را متعهد می‌دانم موانع تولید معینهای اقتصادی الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را برطرف نموده و تامین منابع مالی آنها را انجام دهم. 

"مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی" ابتکار رزم‌حسینی در زمان تصدی سمت استاندار خراسان رضوی به عنوان برنامه عملیاتی وی برای تحقق اقتصاد مقاومتی این استان بود که از سال ۱۳۹۷  در قالب آن نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی به عنوان "معین اقتصادی" انتخاب شده و وظایف و تعهداتی را در قالب تفاهمنامه‌های مجزا با استانداری خراسان رضوی برای هر معین اقتصادی، بر عهده گرفتند.

استاندار وقت خراسان رضوی که پارسال به وزارت صمت کوچ کرد افزون بر ۲۰۰ فقره تفاهمنامه‌ اقتصادی را با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته این استان با مسوولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان 'معین' امضا کرده است. سه درصد معین‌های اقتصادی از موسسات عمومی غیردولتی، ۹۵ درصد از بخش خصوصی و دو درصد آنها از بخش دولتی در سطح خراسان رضوی هم‌اینک مشغول اجرای فعالیت در چارچوب "مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی" هستند. تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی شامل ۲۱ درصد در حوزه خدمات و گردشگری ۴۴ درصد در حوزه صنعت و ۳۵ درصد در حوزه کشاورزی است.

بر این اساس تاکنون ۹۸ درصد روستاهای خراسان رضوی زیر پوشش برنامه‌های توسعه‌ای معینهای اقتصادی قرار گرفته و هزار و ۱۴۹ تفاهمنامه سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۵۳ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان با اشتغالزایی برای ۱۷۱ هزار و ۶۶۰ نفر در این استان به امضا رسیده است. میانگین پیشرفت اجرایی این طرحها تا پارسال ۴۹ درصد بود.

این میزان سرمایه‌گذاری در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی شامل ۲۹.۵ درصد آورده نقدی و غیرنقدی سرمایه‌گذار و ۷۰.۵ درصد تسهیلات بانکی است.

۱۵۳ طرح با اشتغالزایی هفت هزار و ۹۰۶ نفر و سرمایه‌گذاری ۲۷ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال تا زمان حضور رزم‌حسینی در سمت استاندار خراسان رضوی از کل تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری منعقده در چارچوب الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید.
 
کد مطلب: 25013
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *