شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۱

فجر 42|دانش فنی ساخت توربین بادی بومی شد/دولت به جای تامین واگن از داخل به فکر فاینانس خارجی است

مدیرعامل شرکت مپنا گفت: بحث تحریم‌ها اثرات زیادی را بر کار ما گذاشته است اما تحریم‌ها و کارشکنی‌های داخل کشور نیز وجود داشت؛ البته ماحصل این تلخی‌ها با شیرینی دستیابی به هدف و ساخته شدن تجهیز یا نیروگاه موردنظر کاملا از یاد ما می‌رود.
فجر 42|دانش فنی ساخت توربین بادی بومی شد/دولت به جای تامین واگن از داخل به فکر فاینانس خارجی است
به گزارش توليد ايرانی ؛       عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه صنعتی مپنا در یک برنامه تلویزیونی با اشاره وضعیت کنونی این شرکت گفت: شرکت مپنا در حال حاضر یکی از تکنولوژی‌محورترین شرکت‌های ایرانی است که با تکیه بر دانش ایرانی به تولید محصولات مختلف از جمله توربین می‌پردازد.

مدیرعامل مپنا با اشاره به جزئیات توان تکنولوژی این شرکت گفت: در بحث توربین‌های بادی، در حال حاضر توربین‌های 2.5 مگاواتی هستند که در حال تحقیق و توسعه برای جایگزینی توربین‌های بادی با ظرفیت 4.5 مگاواتی هستیم. همچنین مپنا نیز سازنده بزرگ‌ترین مزرعه بادی کشور است.

*دانش فنی صفر تا صد توربین بادی در کشور موجود است
وی در بیان اینکه صفر تا صد دانش و توانایی ساخت توربین بادی در کشور وجود دارد، گفت: در برخی قطعات قیمت محصولات وارداتی ارزان‌تر خواهد شد و از نظر اقتصادی تولید این قطعات توجیه‌پذیری ندارد. بنابراین در حوزه ساخت توربین بادی تا 80 درصد در داخل تولید می‌شود و مابقی به دلیل مزیت نسبی قیمتی وارد می‌کنیم اما به طور کامل توانایی ساخت این توربین‌ها در داخل وجود دارد.

علی‌آبادی در رابطه با دستیابی به تکنولوژی روز توربین‌های سیکل ترکیبی اضافه کرد: بازدهی توربین‌های ساخته شده مپنا در نیروگاه‌ها برای توربین‌های قدیمی بین 36 الی 40 درصد است اما مپنا طی سال‌های اخیر مدل‌ها و کلاس‌های جدیدی از توربین نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را ساخته است که این بازدهی را به بیش از 58 درصد می‌رساند. این میزان بازدهی، قابل رقابت با بهترین توربین‌های سیکل ترکیبی در دنیا است که مپنای ایران به آن دست یافته است.

*ضربه کارشکنی داخل کشور از تحریم سخت تر است
وی ادامه داد: بحث تحریم‌ها اثرات زیادی را بر کار ما گذاشته است اما تحریم‌ها و کارشکنی‌های داخل کشور نیز وجود داشت؛ البته ماحصل این تلخی‌ها با شیرینی دستیابی به هدف و ساخته شدن تجهیز یا نیروگاه موردنظر کاملا از یاد ما می‌رود.

مدیرعامل مپنا در پاسخ به سوال مجری که شیرین‌ترین و بهترین دستاورد مپنا در سال‌های تحریمی اخیر چه بوده است؟ گفت: « شیرین‌ترین و بهترین دستاورد شرکت مپنا، دستیابی به تکنولوژی ساخت پره‌های سینگل کریستال بای سید بود. شرکت‌هایی که این فناوری را دارند، شاید به تعداد انگشتان دست نرسند. این اتفاق برای ما و کارکنان شرکت مپنا بسیار سخت و در عین حال شیرین بود.

*دولت به جای تامین واگن از داخل به فکر فاینانس خارجی است
علی‌آبادی در رابطه با توانمندی مپنا در بخش واگن‌سازی نیز افزود: شرکت واگن پارس که اخیرا به مپنا اضافه شده، شرکت بسیار توانمندی است اما محصولات این شرکت را به دلایل اشتباه مانند فاینانس از خارج از کشور وارد می‌کنند. فاینانس یک وام خارجی است که باید با سود به آن‌ها بازگردانده شود.
شرکت واگن پارس بدون هیچ نیازی به ارزبری، می‌تواند نیاز کل کشور را در زمینه واگن مترو و قطار خارج شهری تامین کند اما متاسفانه به دلایل غلط به سراغ این شرکت توانمند ایرانی نرفته‌اند.

علی آبادی در پایان صحبت‌هایش در رابطه با دخالت‌های اشتباه برخی مسئولین در بازار افزود: «متاسفانه در سطح دولت به دلیل تفکر غلط اقتصادی، فاینانس را بر تولید داخل ارجح می‌دانند. این در حالی است که ما بهترین شرکت‌ها در زمینه واگن‌سازی را در داخل کشور داریم. متاسفانه بخش عمده‌ای از فاینانس‌ها در نقطه‌ای که نقطه قوت کشور است؛ متمرکز می‌شود و نتیجه آن، بیکاری جوانان و خوابیدن تولید داخل است.
 
کد مطلب: 24961
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *