چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
۰
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۸

۱۵۰ هکتار طرح‌ کشت گلخانه‌ای استان یزد در انتظار تامین تسهیلات است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: متقاضیان ۱۵۰ طرح کشت گلخانه‌ای در استان ، منتظر تامین حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌ای برای اجرای این طرح‌ها هستند.
۱۵۰ هکتار طرح‌ کشت گلخانه‌ای استان یزد در انتظار تامین تسهیلات است
به گزارش توليد ايرانی ؛       محمدحسین ملانوری   با تبیین نقش توسعه کشت گلخانه‌ای در بهره‌وری از منابع آب ، با بیان اینکه پرونده تسهیلات این طرح ها به بانک کشاورزی ارسال شده است، اظهار کرد: افزایش سود تسهیلات بانکی از هفت درصد در شهرهای کمتر توسعه یافته به ۱۲.۵ و در شهرهای برخوردار از ۹ درصد به ۱۴.۵ درصد و تامین نشدن منابع از صندوق توسعه ملی علت عدم اختصاص تسهیلات به متقاضیان است.
وی تصریح کرد: این درحالی است که دولت سال گذشته به متقاضیان ساخت گلخانه درشهرهای برخوردار تسهیلات با سود ۹ درصد و در شهرهای کمتر توسعه یافته یا نرخ سود هفت درصد پرداخت کرده است.
معاون سازمان جهادکشاورزی یزد خاطر نشان کرد: توزیع آزاد سموم ، بذر و کودشیمایی و افزایش بی رویه هزینه مصالح و تجهیز گلخانه ها از دیگر مشکلات متقاضیان متقاضیان این طرح هاست.
ملانوری خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون به دلیل محدویت منابع آبی و با توجه به ارزش افزوده محصولات گلخانه ای ، مجوز ساخت ۲ شهرک گلخانه ای با اشتغال زایی حدود ۱۷۰ نفر در شهرستان های یزد و میبد برای بخش خصوصی صادر شده است.
وی با بیان اینکه ۴۰ درصد شهرک‌های گلخانه ای استان یزد در شهرستان خاتم قرار دارد ، تصریح کرد : تاکنون بیش از ۹۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در شهرک های گلخانه‌ای اعلام آمادگی کرده اند.
شتاب توسعه گلخانه ها با استقبال بهره برداران
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد تاکید کرد: توسعه گلخانه ها به دلیل مزایایی که در کاهش مصرف آب ، افزایش تولید، اشتغال و ارزش افزوده  دارد ، با استقبال بهره برداران  برای سرمایه گذاری شتاب مناسبی دارد، لذا از مسوولان بانکی انتظار می رود برای پرداخت تسهیلات بیش از پیش همکاری کنند.
ملانوری در خصوص روش کاشت نوین گلخانه‌ای به صورت هیدروپونیک (کشت بدون خاک ) یادآور شد: با این روش میزان تولید محصول به ۲ برابر افزایش می‌یابد ، برای روش معمولی کشت گلخانه‌ای در هر هکتار ۱۵ میلیارد ریال و در روش کشت بدون خاک ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه یک هزار و ۹۵۰ هکتار در استان یزد به کشت گیاهان گلخانه‌ای اختصاص یافته ، اظهارکرد: هم اکنون ۲۲ درصد خیار سبز گلخانه‌ای ایران در یزد تولید می‌شود و در مجموع میزان تولیدات گلخانه‌ای استان ۵۸۵ هزار تن محصول است.
افزایش ۲۰۰ هزار تن محصولات گلخانه ای طی هفت سال گذشته در یزد 
ملانوری ادامه داد: درسال هفت سال اخیر گلخانه های استان از هزار و ۱۶۰ هکتار با میزان تولید  ۳۴۸هزار تن محصول به هزار و ۹۰۴ هکتار با میزان تولید حدود ۵۵۰ هزارتن افزایش یافته است .
وی بابیان اینکه یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را دارد، تصریح کرد: تاکنون در این بخش زمینه اشتغال ۱۶ هزار و ۲۵۰ نفر فراهم شده است.
از مجموع ۱۷۳ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کاشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۳ هزار و ۷۶۰  هکتار آن زیرکشت قرار دارد که ۳۲ هزار و ۶۶۹ هکتار ( ۲۹ درصد) به کشت محصولات زراعی و بقیه به باغی و گلخانه ای اختصاص دارد که ۱۱۷ هزار و۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی استان فعال هستند.
مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
کد مطلب: 24810
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *