پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۰

تاکید قوه قضاییه بر تعیین تکلیف خودروهای مانده در‌گمرک/ دپویی ها منتظر تصمیم جدید

در حالی ترخیص خودروهای دپویی از گمرکات جنوبی مورد تاکید رییس قوه قضاییه قرار گرفته که پیش از این مسئولان این امر بر هرچه سریع تر روشن شدن این وضعیت تاکید و اعلام کرده بودند ضررکنندگان اصلی این موضوع به طور قطع مردم و سرمایه های آن ها است.
تاکید قوه قضاییه بر تعیین تکلیف خودروهای مانده در‌گمرک/ دپویی ها منتظر تصمیم جدید
به گزارش خبرنگار توليد ايرانی ، آیت الله ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه در تازه ترین اظهارات خود در خصوص تعیین تکلیف برخی از خودروهای دپویی در گمرکات جنوبی تاکید کرده که باید هرچه سریع تر نسبت به ترخیص آنها اقدام کرد.
 
وی اعلام کرده" برخی از مال ها از سال 90 و 91 در گمرکات باقی مانده و مدتی از آن گذشته و مال از بین رفته است. در بازدید از گمرکات بوشهر و بندر عباس شاهد توقیف این خودروهای توقیفی بودیم که مردم نیز خواستار تعیین تکلیف این اموال باقی مانده در گمرکات هستند. این در حالیست که این اموال زیر باران و نور آفتاب باقی مانده بنابراین چه مال برای مردم و دولت باشد، تعیین تکلیف آن باید به صورت جدی در دستور کار باشد."
 
این اظهارات در حالیست که پیش از نیز انجمن واردکنندگان خودرو بر تعیین تکلیف هرچه سریع تر اموال مردم تاکید داشته است. 
 
به اعتقاد این انجمن خودروهای دپویی در گمرکات متعلق به مردم بوده و هزینه واردات آن از سوی شرکت ها دریافت شده بنابراین جزو دارایی ها مردم به شمار می رود و باید هرچه سریع تر نسبت به ترخیص آن ها اقدام شود.
 
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گویی ، با بیان این که در چند سال اخیر با تصمیمات غیر کارشناسی سرمایه مردم در گمرکات در حال نابودی است با این حال همچنان بر سر ترخیص این خودروها بین دستگاه های مختلف دعوا است، می گوید: اگر نباید واردات خودرو انجام شود برنامه کاهش آسیب به اموال و دارایی ها و مقابله با فساد در کجای این دستورات قرار دارد.
 
وی با تاکید بر این که با ناهماهنگی و تصمیمات اشتباه مسئولان در خصوص واردات خودرو، آسیب زیادی به اموال و دارایی های مردم وارد شده است، می افزاید: علاوه بر دارایی و سرمایه مردم، روان آن ها نیز با بدترین تصمیمات غیر کارشناسی در مظان بدترین تهدید ها قرار گرفته است.
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در ادامه با توجه به مکاتبات صورت گرفته و مهلت های تعیین شده برای ترخیص خودروهای موجود در گمرکات تصریح کرد : پیش از سال 95 واردکنندگان پس از خرید و همزمان با جریان حمل خودرو مراحل ثبت سفارش را انجام می دادند اما به یکباره واردات ممنوع و افرادی که از این رویه اقدام به واردات می کردند با مشکل مواجه شدند.
 
با این حال همچنان 2 هزار و 873 دستگاه خودرو در گمرکات باقی مانده که با ردیف در آمدی که در لایحه بودجه سال آینده برآورد شده، قرار است این خودروها با نرخ ارز سال 1400 که در بودجه 11 هزار و 200 تومان پیش بینی شده، ترخیص شوند که درآمد 2043 میلیارد تومانی را برای دولت محقق خواهد کرد. 
 
در میان این تعداد خودرو، حدود 200 تا 300 دستگاه خودرو بالای 2500 سی سی بوده و آمریکایی است که بر اساس قانون نباید وارد شوند. البته بخشی از این خودروها نیز پیش از قانون ثبت سفارش و وارد گمرکات شدند و تعدادی هم اصلا ثبت سفارش نشده بودند
کد مطلب: 24796
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *