سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۶

ایران در جایگاه سوم رشد تولید فولاد سال ۲۰۲۰ جهان

جمهوری اسلامی ایران در رشد تولید فولاد مربوط به سال ۲۰۲۰، جایگاه سوم جهانی را پس از ازبکستان و مولداوی(دارندگان تولید اندک) به دست آورد.
ایران در جایگاه سوم رشد تولید فولاد سال ۲۰۲۰ جهان
به گزارش توليد ايرانی ؛        از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) براساس آمار نامه انجمن جهانی فولاد، رشد تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی پس از ازبکستان و مولداوی (تولید ناچیزی دارند)، جایگاه سوم جهانی را از آن خود کرد.

مجموع تولید شمش فولاد ایران در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۲۹ میلیون تن رسید و کشورمان همچنان جایگاه دهمین تولیدکننده فولاد جهان را حفظ کرد.
ایران در سال‌های اخیر جایگاه دهمین فولاد ساز جهان و نخستین تولیدکننده منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

انجمن جهانی فولاد در تشریح وضعیت تولید فولاد در سال گذشته میلادی در قالب داده های آماری آورده است: متوسط رشد تولید ۶۴ کشور عضو این انجمن کاهش ۹ دهم درصدی را ثبت کرد و به یک میلیارد و ۸۲۹ میلیون تن رسید، در حالی که تولید سال ۲۰۱۹ یک میلیارد و ۸۴۶ میلیون تن بود.
تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده بود که در سال ۲۰۲۰ با رشد ۱۳.۴ درصدی به ۲۹ میلیون و ۳۰ هزار تن رسید.

ایمیدرو یکی از مهمترین دلایل رشد تولید فولاد کشورمان را توسعه طرح‌های فولادی با مشارکت بخش خصوصی ذکر کرده است.

کشورمان طبق رده بندی انجمن جهانی فولاد در جایگاه دهم تولید (در سال ۲۰۲۰) ایستاد که بالاتر از اوکراین،‌ ایتالیا و مکزیک است. پیش از ایران، برزیل با تولید ۳۱میلیون تنی،‌ در رتبه نهم قرار دارد.

در مدت مورد بررسی کشور مصر نیز با تولید هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تنی، همین میزان رشد را تجربه کرد. ازبکستان با رشد ۴۲.۶ درصدی و مولداوی با افزایش ۱۸.۷ درصدی به عنوان دو کشور عضو C.I.S در طول سال گذشته به ترتیب ۹۵۰ هزار و ۴۶۵ هزار تن فولاد خام تولید کردند.

یک ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ و رشد ۱۹.۲ درصدی
ایران در ماه پایانی سال گذشته میلادی (دسامبر- ۱۰ آذر لغایت ۱۰ دی) نیز با رشد ۱۹.۲ درصدی، افزون بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع شمش فولاد تولید کرد و این در حالی است که متوسط رشد تولید ماه دسامبر گذشته ۵.۸ درصد اعلام شد. تولید کل اعضای انجمن جهانی فولاد در ماه مزبور به ۱۶۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید.

کاهش تولید فولاد کشورهای آسیایی شاخص 
چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده جهان،‌ در مدت مورد بررسی با رشد ۵.۲ درصدی، یک میلیارد و ۵۲ میلیون تن فولاد خام تولید کرد. هند و ژاپن به ترتیب با تولید ۹۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ۸۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در جایگاه دوم و سوم جهانی قرار گرفتند.

کره جنوبی، ژاپن و هند به عنوان کشورهای آسیایی شاخص صنعت فولاد به ترتیب با کاهش ۶ درصد،‌۱۶.۲ درصد و ۱۰.۶ درصد، روند نزولی تولید را تجربه کردند.

اتحادیه اروپا نیز با تولید ۱۳۸ میلیون تنی، متوسط کاهش ۱۱.۸ درصدی را به ثبت رساند اما دیگر کشورهای اروپایی با تولید ۳۸ میلیون تنی، رشد ۳.۹ درصدی را تجربه کردند.

همچنین آمریکای شمالی با کاهش ۱۵.۵ درصدی، ۱۰۱ میلیون تن فولاد خام تولید ثبت کرد و آمریکای جنوبی نیز با تولید ۳۸ میلیون تنی، با کاهش ۸.۴ درصدی روبه‌رو شد.

عربستان، قطر و امارات متحده عربی به عنوان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به ترتیب کاهش تولید ۵.۱ درصدی، ۵۲.۴ درصدی و ۱۸.۲ درصدی داشتند.

پیش از این اعلام شد میزان تولید شمش فولادی در ۹ ماهه امسال برابر با رقم ۲۳ میلیون و ۲۶ هزار تن بود که نسبت به ۲۰ میلیون و ۴۶۸ هزار تن عملکرد دوره مشابه سال ۹۸ افزایش ۱۲ درصدی دارد.
 
کد مطلب: 24764
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *