جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۷

مذاکره ایران و ژاپن برای خرید تجهیزات سنجش آلودگی و تجهیز بیمارستان

نمایندگان ایران و ژاپن درباره اجرای پروژه ایجاد بیمارستان به سبک ژاپنی، خرید تجهیزات سنجش آلودگی هوا و دریافت وام ساخت نیروگاه مذاکره کردند.
مذاکره ایران و ژاپن برای خرید تجهیزات سنجش آلودگی و تجهیز بیمارستان
به گزارش توليد ايرانی ؛       جلسه‌ای چهارجانبه در سازمان برنامه و بودجه با حضور نمایندگانی از آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه و سازمان نقشه‌برداری کشور تشکیل و همکاری در زمینه ساخت بیمارستان، آلودگی هوای تهران و مبارزه با بلایای طبیعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

در این جلسه  نمایندگان ایران و ژاپن ابراز امیدواری کردند که با رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها، همکاری‌های دوجانبه بیشتری داشته باشند.

رییس مرکز روابط عمومی، اطلاع رسانی و امور بین الملل سازمان برنامه وبودجه کشور با اشاره به پروژه‌های ناتمام همکاری ایران و ژاپن و اجرایی نشدن آنها از سوی دولت ژاپن، اظهار امیدواری کرد با رفع محدودیت‌ها به ویژه تحریم‌های آمریکا با توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور، پروژه‌های مصوب پیشین اجرایی شوند و همکاری‌های بیشتری میان دو کشور شکل بگیرد.

«نسرین وزیری» با اشاره به اینکه همکاری‌های دو کشور از سال ۱۳۲۷ شکل گرفته، تداوم آن را صرفا منوط به انعقاد توافقنامه همکاری جدید ندانست و تاکید کرد: تا زمان تصویب این توافقنامه، می‌توان طبق نظر وزارت امورخارجه از طریق یادداشت همکاری و توافقات گذشته، همکاری دو کشور را ادامه داد.

وزیری همچنین با تاکید بر مستثنی بودن حوزه سلامت از تحریم‌ها، خواستار تسریع در روند اجرای پروژه ایجاد بیمارستان به سبک ژاپنی، پیرو توافق مقامات دو کشور و تجهیز بیمارستان‌های «آرش» و «امام حسین» و تامین تجهیزات آزمایشگاهی و مطالعاتی دانشگاه «ایران» شد. در این جلسه همچنین طرف ایرانی خواستار اعطای وام «ینی» و همکاری دوجانبه برای مقابله با ویروس کرونا شد که طرف ژاپنی نیز با آن موافق بود.

رییس مرکز روابط عمومی، اطلاع رسانی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه موضوع وام ینی نیروگاه‌های حرارتی «شهید مفتح» و «شهید رجایی» نیز به نتیجه نرسیده است، ادامه داد: با توجه به لزوم تامین برق کشور، ضرورت تعیین تکلیف این موضوع برای ایران حائز اهمیت است.

«آزوما»، رئیس آژانس جایکا در ایران نیز در این جلسه به نقش تحریم‌ها و توافقات دو کشور در اجرایی شدن پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: اجرای هر پروژه جدید منوط به اجازه دولت است و به دلیل نهایی نشدن توافقنامه همکاری ژاپن با ایران امکان اجرای پروژه جدید وجود ندارد.

وی با اشاره به متوقف شدن پروژه کنترل کیفیت هوای تهران به دلیل شیوع ویروس کوید ۱۹ از تمدید آن به مدت ۱۵ ماه دیگر خبر داد و افزود: برخی تجهیزات برای تجهیز آزمایشگاه سنجش آلودگی هوای تهران نیز خریداری شده و در مرحله وارد کردن آن برای ادامه همکاری‌ها در پروژه کنترل کیفیت هوای تهران هستیم.

همچنین، در این جلسه «حسین جواهری»، نماینده وزارت امور خارجه با تاکید بر جایگاه جایکا در روابط ایران و ژاپن از آمادگی وزارت امور خارجه برای فراهم کردن زمینه همکاری کشور و اجرای توافق نامه‌های همکاری خبر داد.

وی نیز خواستار تخصیص وام ینی از سوی ژاپن برای جبران خسارت‌های کووید ۱۹ شد.
«فرخ توکلی»، مشاور سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به توانمندی‌ها و تجارب ژاپن در زمینه مقابله با بلایای طبیعی خواستار گسترش همکاری سازمان نقشه برداری و ژاپن شد. تهیه نقشه‌های بلایای طبیعی، همکاری با سازمان مدیریت بحران کشور و شهر تهران نمونه‌هایی از فرصت همکاری سازمان نقشه‌برداری و جایکا اعلام شد.
کد مطلب: 24665
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *