پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۵

برخورد قانونی با مشاور املاک خاطی که کمیسیون غیرمتعارف دریافت می‌کرد

مشاور املاکی در تهران که چندین برابر نرخ مصوب اتحادیه املاک، حق کمیسیون گرفته بود، مجبور به عذرخواهی و بازگرداندن مبلغ مذکور شد.
برخورد قانونی با مشاور املاک خاطی که کمیسیون غیرمتعارف دریافت می‌کرد
به گزارش توليد ايرانی؛      در یکی از گزارشات ثبت شده توسط مخاطبان به موضوع دریافت حق کمیسیون بیشتر از  نرخ مصوب اتحادیه در یکی از بنگاههای املاک تهران پرداخته شده که جزئیات آن به شرح زیر است:         

«یک باب منزل در یکی از مناطق تهران نزد بنگاه املاک مورد معامله قرار گرفت مبلغ 34میلیون تومان به عنوان بیعانه از بنده گرفته تا به طرف معامله تحویل داده شود. از این مبلغ 20 میلیون را تحویل و مابقی را به عنوان کمیسیون نزد خود در حدود 2 ماه نگهداشته است و از پرداخت آن سر باز می‌زند و آن را به عنوان کمیسیون تلقی می‌کند لطفا پیگیری فرمایید».

پس از دریافت این گزارش، در تماس با ارسال‌کننده گزارش ‌فوق، جویای جزئیات بیشتر و چرایی این ماجرا شدیم که در پاسخ گفت:: «بعد از انجام معامله و اتمام کار برای تسویه حساب الباقی مبلغ بیعانه  بارها به بنگاه مراجعه کردم اما هر بار به هر دلیلی بنگاهدار به بهانه‌ای واهی از پرداخت مبلغ سرباز می‌زد و می‌گفت الباقی مبلغ، سهم بنگاه و حق کمیسیون معامله بوده است. بعد از عدم نتیجه‌گیری این مورد مشکل خود را در سامانه شما ثبت نمودم تا با این بی‌عدالتی  و موارد مشابه من برخورد شود»

پس از تکمیل اطلاعات، نامه‌نگاری با اتحادیه املاک تهران انجام شد تا به عنوان متولی مشاوران املاک، پاسخگوی این تخلف باشد.

بعد از یک هفته اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به نامه ما، از تشکیل کمیسیون بررسی موضوع فوق در تاریخ 17 آذر خبر داده و از ما خواسته بود  تا شاکی در جلسه مقرر در اتحادیه حضور یابد.
همکاران سامانه نیز ضمن اعلام خبر فوق به گزارشگر، از وی خواستند با مستندات لازم در جلسه مذکور شرکت نماید و نتیجه را به ما اعلام نماید.

گزارشگر فساد بعد از شرکت در جلسه به ما گفت: «در زمان مشخص در جلسه کمیسیون شرکت کرده و برای کارشناس رسیدگی به شکایت، کل ماجرا را بازگو نمودم و مقرر شد مشاور خاطی در جلسه آینده اتحادیه برای  پاسخ به بعضی از سوالات دعوت شود».

چند روز بعد و پس از پیگیری همکاران ما، اتحادیه املاک در نامه‌ای مجدد به خبرگزاری از رسیدگی و حل‌وفصل ماجرا خبر داده و نوشته بود: «جلسه رسیدگی با حضور اعضای کمیسیون حل اختلاف  تشکیل و شکایت با حضور طرفین مورد بررسی قرار گرفت  با توجه به موارد فوق و ارائه رضایت‌نامه مکتوب در پرونده، صلح و سازش صادر می‌گردد»

شخص گزارشگر فساد، ضمن تقدیر و تشکر از رسیدگی  سریع به شکایت فوق تصریح کرد : بعد از جلسه حل اختلاف مشاور املاک خاطی در تماس تلفنی با بنده ضمن عذرخواهی اعلام داشت مبلغ اضافه دریافتی را بازپس خواهد داد و این مبلغ پس از چند روز به بنده برگردانده شد.

نیز از اتحادیه املاک و مشاوران تهران بخاطر رسیدگی به این گزارش کمال تشکر را دارد.

لازم به توضیح است نام گزارشگر و بنگاهی متخلف به علت رعایت مسائل اخلاقی در گزارش حذف شده است.

این گزارش حاکی است «سامانه سوت‌زنی» با هدف تقویت نظارت عمومی، احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر و آغازی بر مبارزه رسانه‌ای با فساد ایجاد شد. این کار در دنیا با عنوان (whistleblower) شناخته می‌شود و طبق تجربه جهانی بیش از نیمی از فسادهای اجتماعی و سیاسی از این طریق کشف و شناسایی شده‌اند.


تاکنون بیش از 4681 گزارش مردمی در حوزه‌های مختلف فساد شامل رشوه، اختلاس، احتکار وگران‌فروشی،  عدم رسیدگی و ترک فعل، زمین خواری، رانت و تخلفات اداری، جرائم اینترنتی، قاچاق و... در «سامانه سوت‌زنی» خبرگزاری به ثبت رسیده است.

 ضمن صیانت کامل از هویت گزارش دهندگان فساد، پیگیری خود از نهادهای متولی یا دستگاه های نظارتی را تا حصول نتیجه پیگیری کرده و گزارش‌دهندگان را از روند نتایج حاصله مطلع خواهد کرد.
 
کد مطلب: 24663
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *