پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۰

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
به گزارش توليد ايرانی ؛ در یکصد و نود و هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که روز سه‌شنبه به ریاست حسن روحانی رییس جمهور برگزار شد، وزیر امور اقتصادی و دارایی گزارشی از تحولات بازار سرمایه ارایه کرد که مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روحانی پس از این گزارش تاکید کرد: شورای عالی بورس باید برای حفظ تعادل در بازار سرمایه و شفافیت و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی کند.

برنامه های اجرایی برای بازگشت پایداری به بورس
وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه های اجرایی برای بازگشت سریع تر بازار سرمایه به حالت پایدار خبر داد. فرهاد دژپسند در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران  در خصوص زمان لازم برای صعود مجدد بازار سرمایه  گفت: مسئولان اقتصادی و بورسی کشور تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت بورس به کار گرفته اند .

همه صنایع از کاهش دلار متضرر نمی شوند
عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، تاثیر ارز بر صنایع بورسی را متفاوت دانست و گفت: همه صنایع از کاهش دلار متضرر نمی شوند. محمدحسن ابراهیمی سروعلیا با بیان اینکه صرفا عوامل اقتصادی بر بازار سرمایه اثرگذار نیست، افزود: تا زمانی که سهامداران به تحلیل کامل و درستی از متغیرهای کلان اقتصادی- سیاسی  نرسند، ورود به بازار سرمایه توصیه نمی شود و افرادی هم که برای اولین بار قصد سرمایه گذاری در  این بازار را دارند باید مبنای تصمیم خود را نه احساسات و هیجانات بلکه تعقل و تحلیل قرار دهند.

ریزش فعلی شاخص مبنای بنیادین ندارد
به گفته مدیرعامل بورس تهران، اصلاح وضع موجود نیازمند تسریع نهادهای مسئول و هماهنگی بانک مرکزی با سازمان ‎بورس برای حفظ ثبات بازار سرمایه است. علی صحرایی با انتشار پیامی در توییتر گفت: افت فعلی شاخص بورس مبنای بنیادینی ندارد و اصلاح وضع موجود به تسریع نهادهای مسئول برای تصمیم‌گیری در مورد طرح‌های ارائه شده توسط کارشناسان بازار سرمایه نیازمند است.

توزیع سود ۱۰۵ شرکت از طریق سامانه سجام
مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره اینکه تا امروز چه تعداد ناشر از این امکان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای پرداخت سود به سهامداران استفاده ‏کرده‌اند، بیان کرد: تا پایان روز جاری از نزدیک به ۷۰۰ شرکت حاضر در بازار سرمایه، ۱۰۵ ناشر به سامانه پرداخت سود سجام ‏متصل شدند و البته اتفاق خوبی که در حال رخ دادن است، افزایش شتاب ورود ناشران به این سامانه برای پرداخت آنلاین سود ‏است، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در دو ماهه پایانی سال تعداد بیشتری از ناشران از این خدمات سپرده‌گذاری مرکزی ‏استفاده کنند. ‏

معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت های بورسی از سود انباشته
عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این که پیشنهاد معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی که از محل سود انباشته افزایش سرمایه می دهند، به مجلس ارائه شد، گفت: به تازگی این پیشنهاد با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. ابراهیمی سروعلیا خاطرنشان کرد: هم افزایی و هم آهنگی بازار سرمایه و مجلس در رابطه با قیمت گذاری دستوری فولاد کاملا محسوس بود و اگر این روند ادامه یابد، در دیگر صنایع نیز شاهد ثبات و آرامش خواهیم بود.

سواد رسانه‌ای - مالی دو بال پرواز در بازار سرمایه
به گفته سیاوش وکیلی، آموزش بازار سرمایه بر اساس تحلیل، با تکیه بر قدرت رسانه‌های جمعی محقق می‌شود که مسوولیت فرهنگ‌سازی آن بر دوش رسانه‌ها است؛ با کمک رسانه‌های رسمی می‌توان میزان آموزش و سرمایه‌گذاری هدفمند در بورس را افزایش داد. مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از آنجا که گاهی برخی برداشت های ناصحیح از دستورالعمل ها و قوانین و به طور کلی فضای بازارسرمایه رخ می داد، این کارگاه با هدف ایجاد زبان مشترک بین فعالان بخش رسانه با ادبیات و مفاهیم رایج در بازار سرمایه برگزار شد تا همگرایی بین اصحاب رسانه قویتر شود، بر همین اساس یک دوره مقدماتی ویژه خبرنگاران برگزار شد.

بهره‌مندی از آموزش، تحلیل و دوری از هیجانات عوامل موثر بر رشد بازار
به گفته سعید اسلامی، تحولات بازارسرمایه در یک سال و نیم اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است. یکی از عوامل این اتفاق رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران به خصوص تازه‌واردان بورسی شناخته می‌شود. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در برنامه تلویزیونی شبکه ایران کالا تصریح کرد: براساس تحقیقات موجود، دانش مالی و اقتصادی عمومی ما به ویژه نسبت به کشورهای توسعه یافته ضعیف تر است. این موضوع در کنار نوساناتی که در اقتصاد کلان کشور وجود دارد، سبب افزایش معاملات هیجانی در بازار شده است. 

افت شاخص منطق ندارد/ عرضه های بورس هیجانی است/ کاهش نرخ دلار موقتی است
عظیم ثابت، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه با بیان اینکه اظهارات مسئولین محترم در دولت و مجلس در رابطه با بازار سرمایه باید تسهیل کننده شرایط بازار باشد و بازار سرمایه را دچار اتفاقات غیرقابل پیش بینی نکند، گفت: با توجه به اینکه بازار، اصلاح خوبی داشته است و شرکت ها نیز گزارش های خوبی را ارائه کرده اند می توان نتیجه گرفت که فقط فروش های احساسی بازار را با روند کاهشی همراه کرده است. بهادر شمس، مدیرعامل شرکت کارگزاری آرمان تدبیر گفت: اکنون افت شاخص بورس منطقی نیست. علاوه بر آن هیچ پارامتری که بتواند بازار را دچار نوسان کند در داخل کشور وجود ندارد. این در حالی است که بازارهای موازی در رکود کامل به سر می‌برند و انتظار می‌رود در صورت بازگشت اعتماد به بازار سرمایه، روند معاملات خوبی را در بهمن و اسفندماه شاهد باشیم.

صندوق های سرمایه گذاری با دارایی پایه محصولات کشاورزی مجوز گرفتند
رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری از صدور مجوز فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا با دارایی پایه محصولات کشاورزی خبر داد. رضا نوحی در خصوص مجوزهای فعالیت صادر شده گفت: صندوق های سرمایه گذاری طلای سرخ نو ویرا و گروه زعفران سحرخیز نخستین صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا هستند که دارایی پایه آنها محصولات کشاورزی است.

بازار سهام و دلایل کم‌واکنشی ها و بیش واکنشی ها
ولی نادی قمی گفت: در حال حاضر قیمت ارز و قیمت مواد خام در بازارهای جهانی برای فعالان بازار سهام اهمیت پیدا کرده است و به رغم پیش‌بینی ثبات قیمت های جهانی کامودیتی‌ها و حتی رشد آن، انتظارات مربوط به کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان و کاهش ۱۲ درصدی چند روز اخیر آن، موجب ترس و نگرانی فعالان بورس شده است. وی با بیان اینکه شاخص کل از روزهای اوج خود ۴۴ درصد ریزش کرده و خروج نقدینگی حقیقی ها همچنان ادامه دارد و  انتظارات رکودی در بازار سهام غالب است، افزود: با وجود ارزنده بودن قیمت سهام بسیاری از شرکت های صادرات محور شاخص ساز، کاهش بیشتر قیمت سهام این دسته از شرکت ها دور از انتظار نیست.

بررسی فاکتورهای ارزندگی سهام در روزهای منفی
محمد کفاش پنجه شاهی، مدیر عامل شرکت سبدگردان اعتبار امروز در برنامه به وقت تحلیل شبکه که از شبکه ایران کالا ضمن بررسی روند این روزهای بازار، فاکتورهای ارزندگی سهام را ارزیابی کرد. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه برای ارزیابی این روزها باید معاملات سهام را از یک سال گذشته رصد کرد، گفت: از ابتدای سال ۹۷ شاهد رشد شدید چند مرحله ای نرخ دلار بودیم و معمولا بازار سرمایه اثر رشد نرخ ارز را با تاخیر نشان می‌دهد چراکه با گذر زمان نرخ های جدید دلار در صورت‌های مالی شفاف می شود، هرچند طی ماه‌های اخیر بازار واکنش‌های سریعتری نسبت به این موضوع داشته و به طور کلی مردم و سرمایه گذاران در بازار سهام آینده را می‌خرند و چشم انداز آینده در قیمت سهام متبلور می‌شود.

بازارسرمایه با تاخیر به روند افزایشی دیگر بورس‌های جهانی می‌پیوندد/ عوامل رشد بازارسرمایه کدامند؟
مدیرعامل سرمایه‌گذاری آینده اندیشان ایرانیان به مهمترین عوامل رشد بازارسرمایه اشاره و اظهار کرد: وضعیت بازارگردان ها یکی از مهمترین عوامل در این خصوص است، در حال حاضر هنوز اهدافی که مورد نظر قانون‌گذار در این رابطه است، انجام و به طور کامل پیاده نشده است. هومن عمیدی پیشنهاد کرد: بهتر است برای انجام بازارگردانی بهتر، فضا را بازتر کنیم تا بازارگردان ها بتوانند تحلیل ها و حتی اهداف قیمت ها را در آن دخالت دهند و به این ترتیب بازارگردانی بتواند برای سهامداران حقیقی و بازارگردانان به طور هدفمند شکل بگیرد.

خروج از رکود/ فولاد به مدار صعود برگشت
نایب رییس انجمن فولاد بیان کرد که بازار داخلی فولاد مستعد تاثیر پذیری از قیمت های جهانی و رشد است و ادامه داد: با توجه به واکسیناسیون مردم در دنیا و  آمادگی برای بازگشت به روال عادی، تقاضایی که از یک سال گذشته به تعویق افتاده بود امسال به جریان افتاده و قیمت های جهانی هم با روال صعودی همراه شدند. احرامیان درباره تاثیر صنایع مختلف مانند خودرو سازی، ساختمان سازی و ... بر صنعت فولاد هم گفت: به طور طبیعی تقاضای داخلی هر ساله باید افزایش داشته باشد، اما متاسفانه به دلیل کاهش درآمد ارزی و رشد اقتصادی منفی ، چندین سال است که تقاضای فولاد در کشور روند نزولی به خود گرفته و تغییری نکرده است.

معاملات این روزهای سهامداران بر مبنای شایعات است/ بازار سرمایه به مدار صعودی باز میگردد
به گفته مدیر معاملات کارگزاری پاسارگاد، پیش بینی ها حاکی از ایجاد گشایش های اقتصادی و بازگشت آرامش به بازارهای سرمایه گذاری است، که در این میان با توجه به رکود سایر بازارهای موازی، بازار سرمایه کم کم به روال مثبت خود باز میگردد و پول های جدیدی را در خود می بیند.

هیجان تنها دلیل افت شاخص/ سهام خود را حفظ کنید
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند فعلی بازار عجیب به نظر می‌رسد و شاخص کل بورس نباید تا این محدوده‌ها افت می‌کرد، گفت: افت امروز بازار و وجود صف فروش در برخی از سهام به هیچ عنوان منطقی نیست و فقط شرایط هیجانی ایجاد شده در بازار، معاملات بورس را وارد مدار نزولی کرده است. علیرضا کدیور در واکنش به افت امروز معاملات بورس گفت: تا چند وقت گذشته، بخشی از ریسک های موجود در بازار مربوط به تحولات سیاست خارجی و از جمله نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که زمینه ایجاد نوسان در معاملات بورس را فراهم می کرد، اما اکنون ریسک این مسایل در بازار از بین رفته است.

برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری معرفی شدند
برترین صندوق های سرمایه گذاری کشور براساس سامانه هوشمند رتبه ‌بندی صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری و آخرین اطلاعات مربوط به پایان آذر ۹۹ اعلام شد. صندوق های سرمایه گذاری آسمان یکم، آسمان خاورمیانه و آرمان کارآفرین به ترتیب در گروه صندوق سرمایه گذاری سهامی، مختلط و با درآمد ثابت بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دادند.

بازار سرمایه، صدرنشین بازارها
نگاهی کلی به بازدهی بازارها نشان می‌دهد بازارهای مسکن، ارز، سکه و سرمایه به ترتیب ۱۴۳، ۵۷، ۹۸ و ۶۴۲ درصد به طور میانگین سالانه (از تابستان ۹۷ تا پاییز ۹۹) رشد کرده‌اند؛ در این میان بیشترین رشد با اختلاف بالا مربوط به بازار سرمایه است. رشد بازارسرمایه در این بازه زمانی، ۴.۴ برابر رشد بازار مسکن، ۱۱.۲ برابر رشد بازار ارز، ۶.۵ برابر رشد بازار سکه و ۱۷.۸ برابر رشد تورم نقطه به نقطه رشد کرده است.
کد مطلب: 24636
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *