جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۲

تولیدکنندگان طیور، ذرت و کنجاله سویا انبار نکنند+عکس

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در زمینه تامین نهاده های طیور وجود ندارد، گفت: تولیدکنندگان صنعت طیور، بیش از نیاز تولید ذرت و کنجاله سویا خریداری و انبار نکنند زیرا این اقدام موجب التهاب بیشتر بازار می شود.
تولیدکنندگان طیور، ذرت و کنجاله سویا انبار نکنند+عکس
توليد ايرانی:بنابر گزارش خبرنگار واحد تولید ایرانی، با اجرای نظام تک نرخی ارز از بیستم فروردین ماه تاکنون، قیمت نهاده های اولیه صنعت طیور از جمله کنجاله سویا و ذرت بیش از 30 درصد افزایش یافت که به تازگی با کاهش قیمت مرغ سبب زیان تولید کنندگان و اعتراض آنها شده است.
تولید کنندگان طیور می گویند که قیمت هر کیلوگرم ذرت و کنجاله سویا در بازار به ترتیب به 1150 و 2600 تومان رسیده است.
با وجود اینکه شرکت پشتیبانی امور دام بارها اعلام کرده، نهاده های صنعت طیور تامین است و با قیمت های مناسب در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد اما همچنان بازار ملتهب است.
برخی کارشناسان صنعت طیور بر این باورند که حضور دلالان و واسطه گران نقش بسزایی در التهاب بازار نهاده های این صنعت دارد که برخورد با آن اقدام های فوری دولت و وزارت جهاد کشاورزی را می طلبد.
در این باره «مرتضی رضایی» معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی روز چهارشنبه درباره وضعیت تامین نهاده های صنعت طیور اظهار داشت: وزارت جهادکشاورزی اقدام های لازم در بحث تامین ارز و ثبت سفارش تجار را انجام داده و حتی محموله نهاده های شرکت پشتیبانی امور دام کشور در بندر پهلوگیری کرده است.
وی التهاب فعلی و حباب قیمتی بازار نهاده های طیور را ناشی از افزایش قیمت جهانی نهاده ها، اجرای نظام ارز تک نرخی و تاثیر آن بر تغییر قیمت نهادها دانست و تاکید کرد که حضور دلالان و واسطه گران و تشویش تولیدکنندگان برای انبار نهاده های مورد نیاز خود نیز بر مشکلات بازار افزوده است.
رضایی تاکید کرد: چنین اقدام هایی از سوی دلالان و تولیدکنندگان می تواند تبعات منفی و غیرقابل جبرانی در صنعت داشته باشد.
به گفته وی، اکنون ذرت و کنجاله سویا مورد نیاز کشور تامین است و تولیدکنندگان نگرانی در این خصوص نداشته باشند.
وی با بیان اینکه اکنون بیش از یک میلیون و 600 هزارتن ذرت در کشور موجود است، گفت: هیچ محدودیتی برای عرضه ذرت به تولید کنندگان نداریم.
وی اضافه کرد: در بحث کنجاله سویا نیز علاوه بر واردات مورد نیاز این صنعت بخشی از این محصول از طریق کارخانه های روغن کشی وارد و به بازار عرضه می شود.
معاون وزیر جهادکشاورزی به تولیدکنندگان پیشنهاد داد: «از خرید غیرضروری نهاده های دامی ذرت و کنجاله سویا بپرهیزند تا بازار متعادل شود».
رضایی گفت: اکنون شرکت پشتیانی امور دام نیز نهاده های مورد نیاز این بخش را با قیمت مناسب و بدون هیچ محدودیتی به تولید کنندگان عرضه می کند.
شرکت پشتیبانی امور دام قیمت هر کیلوگرم ذرت را 1100 تومان و هر کیلو کنجاله سویا را 1950 تومان به تولیدکنندگان می فروشد.
کد مطلب: 2463
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *