چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۱

دانشگاه گنبدکاووس برای توسعه کشاورزی گلستان تفاهم‌نامه امضا کرد

دانشگاه گنبدکاووس با هدف توسعه کشاورزی در بخش‌های زراعت، باغبانی، دامپروری، شیلات و گیاهان دارویی با یکی از شرکت‌های تولیدی و اقتصادی زیر مجموعه کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) تفاهم نامه همکاری امضا کرد.
دانشگاه گنبدکاووس برای توسعه کشاورزی گلستان تفاهم‌نامه امضا کرد
به گزارش توليد ايرانی ؛ این تفاهم نامه همکاری بیشتر در زمینه انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی برای ارائه راهکارهای علمی و معرفی ارقام و گونه‌های مختلف زراعی، باغی و دامی با هدف افزایش بهره‌وری در هر یک از این بخش‌ها، توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان این مرکز آموزش عالی امضا شده است.
رییس دانشگاه گنبدکاووس در مراسم امضای این تفاهم نامه همکاری با تاکید بر ضرورت ارتباط متقابل دانشگاه با دیگر بخش‌ها از جمله صنعت و کشاورزی، خاطرنشان کرد که هرچه این ارتباط بیشتر باشد، روند توسعه منطقه، استان و کشور شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت.

ابوالفضل طهماسبی گفت: در سال‌های اخیر ارتباط بین دانشگاه‌ها با دیگر دستگاه‌های اجرایی و صنعت پررنگ تر شده اما هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
وی افزود: دانشگاه گنبدکاووس به عنوان بزرگترین واحد آموزش عالی دولتی شرق استان گلستان با ۱۳۹ عضو هیات علمی که ۵۰ عضو آن در رشته‌های تخصصی مشغول تدریس و تحقیق و پژوهش هستند، ظرفیت خوبی برای توسعه بخش کشاورزی منطقه و استان گلستان به شمار می‌رود.
طهماسبی اضافه کرد: اساتید این واحد آموزش عالی در سال‌های اخیر با انجام فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی و گذاشتن نتایج آن در اختیار برخی دستگاه‌های اجرایی و کشاورزان منطقه در افزایش تولید، ایجاد ثروت و توسعه منطقه گام برداشته‌اند.

وی با اشاره به امضای چندین تفاهم‌نامه بین دانشگاه گنبدکاووس بابرخی دستگاه‌های اجرایی از جمله حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهادکشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و هواشناسی تصریح کرد: معرفی رقم جدید برنج مقاوم به کم آبی، معرفی گونه‌های درختی سیاه ریشه، معرفی چند رقم گیاه مرتعی، انجام تحقیقات اصلاح نژاد دام و طیور و اختصاص پنج هکتار زمین برای راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناور شرق گلستان بخشی از این فعالیت‌ها است.

مدیرعامل شرکت توسعه کشاورزی میثاق پایدار شمال با گستره فعالیت در گیلان، مازندران، گلستان و خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی نیز دراین مراسم گفت: این شرکت با هزار و ۶۶۲ هکتار زمین کشاورزی در قالب ۱۶ واحد تولیدی، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۱ در بخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، دامپروری، شیلات شروع کرده است.
امین میرشاهی افزود: این شرکت برای توسعه فعالیت‌های خود و افزایش بهره‌وری پیش از این ۲ تفاهم نامه با دانشگاه تهران در زمینه مطالعات خاک شناسی و معرفی الگوی کشت و با دانشگاه گیلان در بحث مرکبات، کیوی و گل و گیاه امضا کرده است و امروز سومین تفاهم نامه خود را برای توسعه فعالیت‌ها و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی بویژه برای کشت گیاهان دارویی و دامپروری با دانشگاه گنبدکاووس امضا کرد.
وی اضافه کرد: این شرکت در گنبدکاووس بزرگترین باغ یکپارچه زیتون به مساحت ۷۰۰ هکتار در منطقه چپرقویمه، ۲۰۵ هکتار آبندان چند منظوره و بزرگترین توتستان گلستان برای کمک به صنعت نوغانداری به مساحت ۵۰ هکتار در روستای ایمر را در اختیار دارد.
میرشاهی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از نتایج تحقیقات علمی و پژوهشی استادان و دانشجویان دانشگاه گنبدکاووس روند توسعه و افزایش بهره وری در واحدهای تولیدی شرکت توسعه کشاورزی میثاق پایدار شمال در استان گلستان سرعت بیشتری به خود بگیرد.
گنبدکاووس با ۳۷۰ هزار نفر جمعیت و ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی با مجموع یک میلیون تن انواع تولیدات بخش کشاورزی و نیز داشتن ۳۳۰ هزار هکتار مرتع از شهرستان‌های مهم گلستان در تولید این بخش به شمار می رود.




     
کد مطلب: 24603
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *