جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۷

کمبود پنبه، مشکل اصلی صنایع نساجی

عضو هیئت مدیره صنایع نساجی ایران مشکل اصلی این صنایع را کمبود پنبه دانست و گفت: راهکار رفع مشکل، صفر شدن تعرفه واردات پنبه است.
کمبود پنبه، مشکل اصلی صنایع نساجی
به گزارش توليد ايرانی ؛ آقای علیمردان شیبانی عضو هیئت مدیره صنایع نساجی ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: سال‌ها پیش ۲۷۰ هزار تن حجم صادرات پنبه کشور بود، اما در سال‌های اخیر میزان تولید پنبه در کشور ۵۰ تا ۶۰ هزار تن است.
وی افزود: بر اساس ماشین آلاتی که امروز در کارخانجات نصب شده است باید ۱۲۰ هزار تن پنبه وارد کنیم، اما تولید کنندگان برای واردات پنبه مشکلات بسیاری دارند.
آقای شیبانی گفت: پنبه تولید داخل تا گرم آخر در صنایع نساجی استفاده شده، البته ممکن است از نظر کیفیت مانند پنبه مصر نباشد، اما مشکل صنایع نساجی؛ کمبود پنبه است که باید حل شود.
وی افزود: تعرفه واردات پنبه پنج درصد در حالی که کشور رقیب نساجی ایران تعرفه واردات پنبه را صفر کرده است، اما ما باید بر اساس ارز نیمایی؛ تعرفه واردات پنبه را بپردازیم.
عضو هیئت مدیره صنایع نساجی ایران گفت: کجای دنیا برای واردات مواد اولیه صنایع تعرفه قرار می‌دهند. تعرفه بر واردات پنبه در حالی قرار داده شده است که تولید داخل پاسخگوی نیاز صنایع نساجی نیست.
مازاد تولید در مواد پتروشیمی مورد نیاز صنایع نساجی
وی گفت: در زمینه تولید مواد پتروشیمی مورد نیاز صنایع نساجی؛ مازاد تولید داریم، اما مواد اولیه پلیمری باید ابتدا در اختیار تولید کننده داخلی برای ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و رونق صادرات قرار گیرد نه این که آن را خام فروشی کنند.
آقای شیبانی افزود: در آذر ۹۸ قیمت یک کیلوگرم پروپیلن در بورس ۹۸۰۰ تومان بود، اما آذر امسال قیمت این مواد اولیه صنایع نساجی به ۳۱ هزار و ۲۸۶ تومان معادل ۴۰۰ درصد افزایش یافت. کدام صنایع پایین دستی این قیمت‌ها را تعیین می‌کند؟
عضو هیئت مدیره صنایع نساجی ایران افزود: افزایش نرخ ارز موجب شده است به تولید داخل توجه و کشاورز برای کشت پنبه ترغیب شود، بنابراین نمی‌توان گفت دلیل اصلی افزایش تولید پنبه؛ سیاست گذاری‌های دولت بوده است.
صنایع داخلی ظرفیت سالانه مصرف ۸۰ تا ۹۰ هزار تن پنبه داخلی
آقای شیبانی گفت: به جز تولید نخ‌های ظریف، در تولید بقیه نخ‌ها به آسانی می‌توان از پنبه تولید داخل استفاده کرد و صنایع داخلی ظرفیت سالانه مصرف ۸۰ تا ۹۰ هزار تن پنبه داخلی را دارند.
خانم افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت نیز در این باره گفت : سال گذشته ۱۲۰ هزار تن پنبه برای صنایع نساجی نیاز داشتیم که با توجه به افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی در پایان سال گذشته، ۹۸ هزار تن واردات و ۶۰ هزار تن نیز پنبه تولید داخل مصرف شد.
افزایش نرخ ارز؛ پنبه وارداتی گرانتر کرده است
خانم محرابی افزود: به دلیل افزایش نرخ ارز؛ پنبه وارداتی گرانتر است و نیازی به تعرفه ندارد.
وی گفت: اکنون که قیمت واردات پنبه ۱۰ هزار تومان گران‌تر از پنبه تولید داخل است، افزایش تعرفه؛ هیچ توجیهی ندارد.
مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت افزود: البته واردات پنبه نیز به دلیل تحریم دشوار است و بر این اساس به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده ایم هر چه پنبه تولید کنند، می‌خریم.
خانم محرابی گفت: در سال ۹۷ تقاضای بسیار زیاد و کاذب برای مواد اولیه صنایع نساجی در پتروشیمی وجود داشت، اما با ظرفیت سنجی واحد‌های پلی استر، نیاز واقعی مشخص شد.
تولید پتروشیمی‌ها بسیار بیشتر از نیاز صنایع نساجی
وی با بیان این که تولید پتروشیمی‌ها بسیار بیشتر از نیاز صنایع نساجی است، افزود: برای پتروشیمی تندگویان کف عرضه را مشخص کرده ایم که هفته‌ای شش هزار تن است.
خانم محرابی گفت: عرضه مواد اولیه صنایع نساجی به وسیله پتروشیمی‌ها مناسب نبود در حالی که این روند باید مستمر و هفتگی باشد.
وی افزود: در ۹ ماهه گذشته پتروشیمی تندگویان ۳۲۰۰ تن در هفته مواد اولیه صنایع نساجی (گرانول پِت) را عرضه کرده و فقط سه هفته این میزان شش هزار و ۵۰۰ تن در هفته بوده است.
مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت گفت: پتروشیمی تندگویان گرانول پت را در بورس عرضه می‌کند، اما در قراردادها؛ زمان تحویل یک ماه تا سه ماه است که این روی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد.
اکنون در زمینه پنبه به ۴۰ درصد خود اتکایی رسیده ایم
آقای ابراهیم هزارجریبی مجری طرح کشت پنبه وزارت جهاد کشاورزی نیز در این برنامه گفت: در سال‌های گذشته میانگین واردات پنبه ۶۰ تا ۶۵ هزار تن بود، اما سال گذشته ۹۵ هزار تن پنبه به دلیل نیاز صنایع نساجی وارد شد.
وی افزود: دلار‌های ارزان و از بین رفتن تعرفه‌ها موجب کاهش کشت پنبه در کشور شد و اراضی زیر کشت پنبه از ۳۰۰ هزار هکتار به ۷۰ هزار هکتار در اوایل دهه ۹۰ رسید، اما جلوی کاهش بیشتر آن را گرفتیم و اکنون در زمینه پنبه به ۴۰ درصد خود اتکایی رسیده ایم.
امسال تولید ۸۰ هزار تن پنبه
آقای هزارجریبی با بیان این که امسال ۸۰ هزار تن پنبه تولید می‌کنیم گفت: پیش بینی می‌کنیم سال آینده ۱۲۰ هزار هکتار زیر کشت پنبه برود.
وی افزود: به دلیل اصلاح بذر‌های پنبه؛ میانگین تولید از ۲۳۰۰ به ۲۷۵۰ کیلو در هکتار رسیده است.
جری طرح کشت پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۵۰ کارخانه پنبه پاک کنی به دلیل حذف تعرفه در سال‌های پیش تعطیل شدند و اکنون فقط ۷۰ کارخانه با ظرفیت کم فعالند.
آقای هزارجریبی با بیان این که فقط الیاف پنبه وارد می‌شود، افزود: تولید پنبه در داخل سه فراورده مهم به جز نیاز صنایع نساجی مانند کنجاله را تأمین می‌کند.
وی گفت: قرار است تا سال ۱۴۰۴ نیاز کشور به پنبه را در داخل تولید کنیم، اما صنایع نساجی می‌خواهند این اتفاق سریعتر انجام شود.
آقای هزارجریبی افزود: تعرفه گذاری بر واردات برای کشاورز انگیزه ایجاد می‌کند و سرعت رشد تولید پنبه داخلی را افزایش می‌دهد.
مصرف داخلی پنبه دو برابر میزان تولید پنبه در کشور
آقای علی جدی رئیس کارگروه نساجی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: مصرف داخلی پنبه دو برابر میزان تولید پنبه در کشور است.
وی با بیان اینکه تا کنون برنامه حمایتی منظم و مستمری برای پنبه کاران تهیه نشده است افزود: اگر می‌خواهیم در تولید پنبه خودکفا شویم باید برای آن راهبرد تعریف کنیم و وزارت جهاد کشاورزی از کشاورز حمایت کند.
آقای جدی گفت: تعرفه واردات مواد اولیه در همه کشور‌ها صفر است و ما مخالف تعرفه گذاری برای واردات پنبه هستیم. برای حمایت از کشاورزان باید زمان و میزان واردات کنترل شود.
تندگویان امکان عرضه شش هزار تن گرانول پت در هفته را ندارد
آقای رضا محتشمی پور معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران نیز در این برنامه گفت: حجم محصولی که پالایشگاه تندگویان در بورس عرضه کرده است در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته و به تعهدات خود عمل کرده است، البته در ماه اخیر به دلیل بروز برخی مشکلات، کف محصول درخواست شده از این پالایشگاه را به بازار داده اند.
وی افزود: کمبود عرضه محصولات پتروشیمی مورد نیاز صنایع نساجی در بورس؛ موردی بوده البته در هفته‌ای که کم عرضه شده، در هفته بعد جبران شده است.
آقای محتشمی پور گفت: پالایشگاه تندگویان امکان عرضه شش هزار تن گرانول پت در هفته را ندارد.
کف عرضه و قیمت را صنایع پایین دستی برای ما تعیین می‌کنند
سیدرضا قاسمی شهری مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان نیز در این برنامه با بیان این که کف عرضه و قیمت را صنایع پایین دستی برای ما تعیین می‌کنند گفت: در ۹ ماهه نخست سال به همه تعهدات خود عمل و ۳۹۴ هزار تن تولید کرده ایم.
وی افزود: به جز سلف و عرضه عادی هفتگی، ۴۱۸ هزار تن به بورس کالا و ۱۰۶ درصد تولیدمان را به بازار داخلی داده ایم.
آقای قاسمی شهری گفت: در گِرِید نساجی چهار درصد مازاد بر کف عرضه‌ای که برای ما تعیین کرده اند محصول به بورس داده ایم.
کد مطلب: 24601
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *