شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۶

بازارچه های گوهرسنگ مشهد و قم ماه آینده راه اندازی می شود

دو بازارچه جدید گوهرسنگ مشهد و قم ماه آینده راه اندازی می‌شود.
بازارچه های گوهرسنگ مشهد و قم ماه آینده راه اندازی می شود
به گزارش توليد ايرانی ؛        از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، , یازدهمین جلسه شورای سیاستگذاری توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار و در آن تاکید شد در نیمه بهمن ماه امسال، بازارچه گوهرسنگ‌های مشهد و قم به بهره برداری می‌رسد.

بر اساس این گزارش آقای وجیه ا... جعفری رئیس هیئت عامل ایمیدرو در این نشست ضمن با اهمیت خواندن اقدامات گروه‌های کارشناسی در سر و سامان دادن به صنعت گوهرسنگ ها، گفت: با شکل گیری شورای راهبری این صنعت و تشکیل جلسات کارگروه و کمیته‌های تخصصی، اقدام لازم برای جمع بندی و خروجی نهایی انجام می‌شود.

جعفری تاکید کرد: مطابق برنامه عملیاتی صنعت گوهرسنگ‌ها که به ریاست جمهوری ارایه شده، برنامه‌ها باید از مرحله اکتشاف، تولید معادن، فرآوری تا حلقه تجارت و صادرات و همچنین قوانین و آموزش، جمع بندی و نهایی شود.

در این نشست که محمد رضا بهرامن رییس خانه معدن ایران و بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند، مدیر دفتر زیرساخت ایمیدرو با ارایه گزارشی گفت: سند ملی توسعه گوهرسنگ‌ها به رویت رئیس جمهور رسیده و الزمات و اصلاحات لازم طی پروتکل‌های ۹ گانه‌ای تدوین شده است.

عباس رنجبر با اشاره به اصلاحات مورد نیاز برای توسعه این صنعت گفت: انتقال وضعیت ورود سنگ‌های قیمتی خام از گروه کالایی ۴ به ۲ یکی از مزیت‌هایی است که سبب کاهش قیمت و رقابتی شدن تولید در صنعت گوهرسنگ‌ها می‌شود.

وی همچنین اشاره‌ای به برنامه حذف مالیات بر ارزش افزوده، حذف یک درصد سود بازرگانی، حقوق ورودی دولتی و معافیت‌های ۵ ساله مالیاتی در این بخش کرد که به عنوان الزام در توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها ضروری تلقی شده است.

مدیر زیرساخت ایمیدرو افزود: در حال حاضر با همکاری نهاد‌های دولتی و تشکل‌های تخصصی، در حال کار بر روی غربالگری بر روی ۱۶ استان و انجام مطالعات پایه‌ای ۱۵ استان جدید هستیم.

فرزاد اوجانی معاون دفتر صادرات معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این جلسه، خواهان تقویت بخش تحقیق و توسعه در حوزه گوهر سنگ‌ها شد.

از سوی دیگر فرحناز رجالی کارشناس موسسه استاندارد گفت: وجود آزمایشگاه‌های ارکرودیته تخصصی، مجهز و معتبر یکی از الزاماتی است که برای توسعه این صنعت است.

رضا موسی زاده معاون مدیر کل ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: بخشی از مشکلات این صنعت، با مباحثه و ارتباط نزدیک با تولیدکنندگان برطرف می‌شود و از این رو ارتباط بیشتری با بخش تولید داشته باشیم.

روحانی نیا نماینده وزارت صنعت معدن و تجارت نیز گفت: به منظور تولید با کیفیت و صادرات ثمربخش، حوزه تولید و به ویژه تراش‌های تخصصی، نیازمند توجه بیشتری در صنعت به ویژه در بازارچه‌های در شرف تاسیس است.
کد مطلب: 24536
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *