جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۰

ایجاد بندر خشک در مرز استان اردبیل با جمهوری آذربایجان ضروری است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان گفت:برای گسترش ارتباط و تسهیل تجارت استان اردبیل با همسایگان شمالی ایجاد بندر خشک در منطقه مرزی مغان ضروری است.
ایجاد بندر خشک در مرز استان اردبیل با جمهوری آذربایجان ضروری است
به گزارش توليد ايرانی ؛     حسین پیر موذن در جلسه گفتگوی دولت و بخش خصوصی افزود: توافق لازم با مقام های جمهوری آذربایجان  برای ایجاد این بندر و  نیز اتصال خط ریلی در مناطق شمالی استان با هدف توسعه مراودات اقتصادی انجاک گرفته .لی عملیاتی کردن  این توافق‌ها  ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه این بندر،  استان اردبیل را از بن‌بست خارج می‌کند افزود: داشتن۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و نزدیکی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی از جمله مزیت‌های جغرافیای سیاسی استان  است که تاکنون از این ظرفیت  استفاده بهینه نشده و طرح‌های ارایه شده از جمله ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی و بندر خشک از سوی مدیران استانی دولت تدبیر و امید چراغ راهی برای مسیر توسعه‌ای این استان است.

پیر موذن ادامه داد: یکی از کارکردهای بسیار مهم بنادر خشک در کنار افزایش توان صادراتی منطقه  ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال است چیزی که نیاز ضروری استان  بوده و به ایجاد توسعه‌ای پایدار کمک می‌کند

 رئیس اتاق بازگانی ،صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل درباره مشارکت مهندسان استان  در بازسازی منطقه  قره‌باغ جمهوری آذربایجان افزود: شرکت‌های ایرانی آمادگی آن را دارند تا در بازسازی قره‌باغ حضور داشته باشند.

پیرموذن  با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای حضور در بازسازی مناطق آسیب‌دیده از جنگ قره‌باغ گفت: هنوز هیچ اقدام عملیاتی چه از سوی جمهوری آذربایجان و نیز کشورهای خارجی در مورد بازسازی قره‌باغ انجام نشده است و ما برای بازسازی ییشنهاداتی داریم و در اولین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی به این موضوعات خواهیم پرداخت.

او با بیان اینکه در حال ساماندهی شرکت‌هایی توانمند برای حضور در بازسازی و حضور اقتصادی در جمهوری آذربایجان هستیم، اظهارکرد: ما می‌توانیم در مناطق مرزی همکاری‌های خوبی با هم داشته باشیم.

پیر موذن گفت: در تمامی زمینه‌های عمرانی، اقتصادی، صنعتی می‌توانیم فعالیت‌های مشترکی داشته باشیم، در مورد بارانداز و شهرک صنعتی مشترک با جمهوری آذربایجان به توافق رسیده‌ایم که پس از کنترل کرونا آنها را عملیاتی می‌کنیم.

در این جلسه نحوه مشارکت شرکت‌های خدمان فنی مهندسی ،صنعتی ،کشاورزی و گردشگری در بازسازی قره باغ و راه اندازی خط ریلی مورد بررسی قرار گرفت.
 
کد مطلب: 24476
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *