شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
۰
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۸

وام ۷۰ میلیونی قرض الحسنه ؛ تشویق عجیب برای فرزندآوری

بر اساس اظهارات احسان قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس، وام ۷۰ میلیونی قرض الحسنه – با نرخ ۴ درصد – برای تشویق فرزندآوری به افرادی که فرزند سوم خود را به دنیا بیاورند، پرداخت می شود برای پایتخت نشینان و سایر شهرنشینان و روستا نشینان یکسان است.
وام ۷۰ میلیونی قرض الحسنه ؛ تشویق عجیب برای فرزندآوری
 
به گزارش توليد ايرانی ؛  مجلس برای تشویق فرزندآوری و بهبود ترکیب جمعیت کشور در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ وام ۷۰ میلیونی را پیش بینی کرده است که به تامین یا بهبود وضعیت مسکن زوج های جوان کمک می کند اما نمایندگان مجلس در مورد این وام به یک نکته مهم توجهی نداشته اند؛ البته شاید هم عمدا این وام را به گونه ای برنامه ریزی کرده اند که برای بخشی از اقشار جامعه جذاب تر از بخش های دیگر باشد.
سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس نیز اخیرا در مورد این وام توضیحاتی داده که همچنان نشان می دهد نمایندگان به نکات و دقایقی که باید در مورد ارائه مشوق فرزندآوری به زوج های جوان رعایت کنند، بی توجه اند.
نکته ای که طبق اظهارات این نماینده مجلس در این وام به چشم می خورد این است که وام مسکن ۷۰ میلیونی برای ساکنان تهران و سایر شهرها و روستائیان یکسان است.

http://www.tolideirani.com/images/docs/files/000024/nf00024459-1.mp4

افزایش فرزندآوری روستائیان مدنظر بوده است؟!
به بیان دقیق تر خانواده های شهرنشین و پایتخت نشین کشور در صورتی که فرزند سوم – یا بیشتر – خود را به دنیا بیاورند ۷۰ میلیون تومان وام با نرخ ۴ درصد به آنها پرداخت می شود که باید آن را برای تامین مسکن یا بهبود مسکن خود هزینه کنند و روستائیانی هم که فرزند سوم – یا بیشتر – خود را به دنیا بیاورند همین وام را دریافت خواهند کرد!
  
روشن است که چنین وامی جذابیت بسیار کمتری برای زوج های جوان شهرنشین نسبت به زوج های جوان روستانشین دارد و مجلس با این مصوبه بودجه ای خود در حقیقت روستائیان را به فرزندآوری بیشتر ترغیب کرده است.

البته تشویق روستائیان به فرزندآوری فی نفسه اقدام قابل نکوهشی نیست اما آیا زیرساخت های اشتغال و آموزش و بهداشت و … مناطق روستایی کشور نیز تناسبی با این سیاست دارد؟
این درست است که نرخ رشد جمعیت ایران برای اولین بار در تاریخ کشور در سال گذشته به کمتر از یک درصد رسیده و زنگ خطر را برای توسعه ایران به صدا درآورده اما آیا با این گونه سیاست های تشویقی عجیب می توان امکان رشد جمعیت را به گونه ای صحیح و اصولی فراهم کرد؟
کد مطلب: 24459
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *