چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
۰
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۱

فقط نصف ناوگان هوایی کشور فعال است

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی با اعلام ورود چند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور گفت: ناوگان هوایی کشور دارای ۳۲۸ فروند هواپیماست که از این تعداد، فقط ۱۵۸ فروند آن فعال است و قابلیت پرواز دارد.
فقط نصف ناوگان هوایی کشور فعال است
به گزارش توليد ايرانی ؛      آقای مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه صنعت هوایی که از ابتدای انقلاب هدف سنگین‌ترین تحریم‌ها قرار گرفت با خروج آمریکا از برجام و برقراری تحریم‌های شدید علیه کشورمان، بیشترین صدمه را دید افزود: با شیوع کرونا و کاهش شدید سفر‌های هوایی، این صنعت در وضعیت نامطلوبی قرار گرفت و اگر دولت و مجلس از صنعت هوایی حمایت نکنند بسیاری از شرکت‌های هوایی قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

وی با اشاره به سیاست‌های حمایتی دولت‌ها از صنعت هوایی کشورشان پس از شیوع کرونا اضافه کرد: بخشی از وام کرونا که قرار بود بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار بگیرد هنوز در اختیار این شرکت‌ها قرار داده نشده است.

اسعدی سامانی با اشاره به پیشنهاد وضع عوارض دو درصدی برای اورژانس از محل بلیت پرواز‌های خارجی در بودجه ۱۴۰۰ گفت: در حال حاضر ۴ نوع عوارض از شرکت‌های هواپیمایی دریافت می‌شود که با وضع عوارض جدید، فشار مضاعفی را متحمل خواهیم شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: در حالیکه فقط ۱۰ درصد به قیمت بلیت هواپیما افزوده شد، هزینه‌های زیادی بابت تحریم‌ها و کرونا می‌پردازیم که باعث می‌شود منابعی برای ذخیره و استفاده از آن برای جایگزینی قطعات نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در ماده ۴۶ و ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده که شورای نگهبان هم به آن ایراد گرفته، به ازای یک مسافر دو بار عوارض شهرداری دریافت می‌شود گفت: این تعارض است و باید برطرف شود.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: شهرداری مشهد اخیرا پیمانکاری برای اخذ مطالبات خود به کار گرفته که از دهه ۸۰ ادعای اخذ مطالبات کرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری برای اخذ مطالبات عوارض از سال‌های گذشته میلیارد‌ها تومان در نظر گرفته است، گفت: در حالیکه این تعارض قانونی باید اصلاح شود، شرکت‌های هواپیمایی به پرداخت عوارض میلیاردی مکلف شده‌اند.

اسعدی سامانی افزود: در حالیکه ورود هواپیما از مالیات‌های گمرکی معاف است، شامل مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه برای پرداخت عوارض شهرداری بدلیل تعارض قانونی، به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم، گفت: درحالیکه با تحمیل هزینه‌های ناشی از تحریم‌ها مواجه هستیم، در داخل کشور هم مشکلات متعددی متوجه شرکت‌های هواپیمایی (ایرلاین‌ها) می‌شود که هزینه آن‌ها را بالا می‌برد و با وجود اینکه شهرداری‌ها به خطوط هوایی خدمات خاصی نمی‌دهند عوارض ۵ درصدی به ازای هر مسافر مطالبه می‌کنند.

اسعدی سامانی درباره پیشنهاد اصلاح سقف افزایش قیمت بلیط هواپیما افزود: ما از مصوبه شورای عالی هواپیمایی تمکین می‌کنیم و برای امسال همان افزایش ۱۰ درصدی بلیط هواپیما رعایت خواهد شد.

وی همچنین در خصوص خروج سرمایه گذاران از این صنعت گفت: تاکنون شرکت‌هایی مانند آریا، ارم و سفیران از صنعت هوایی خارج شده اند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند شرکت‌های دیگر هم این صنعت را ترک می‌کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به قوانین سختگیرانه سازمان هواپیمایی برای ارائه مجوز به شرکت‌های جدید افزود: سازمان هواپیمایی شرایط سختگیرانه‌ای را ارائه کرده و با توجه به افزایش شدید نرخ ارز، امکان کفایت مالی ۱۰۰ میلیون دلاری برای آغاز مراحل اخذ مجوز وجود ندارد.

اسعدی سامانی همچنین درباره توسعه ناوگان و خرید هواپیما‌های جدید اضافه کرد: توسعه ناوگان یکی از برنامه‌های شرکت‌های هواپیمایی است و خرید هواپیمای جدید در دستور کار شرکت‌ها قرار دارد و اخیرا چند فروند هواپیما نیز به ناوگان هواپیمایی کشور وارد شده است.
کد مطلب: 24396
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *