توضیحات جدید جهانگیری درباره ارز جهانگیری/ در همه دولت‌ها نرخ ارز دستوری داشته‌ایم

22 دی 1399 ساعت 13:14

معاون اول رئیس‌جمهور با ارائه توضیحاتی درباره ارز 4200 و نرخ ارز دستوری در دولت‌های مختلف، گفت: روزهای سخت همه می‌خواهند از هر مسؤولیتی فرار کنند. ‌


به گزارش تولید ایرانی ؛       اسحاق جهانگیری در بیست و چهارمین مراسم روز ملی صادرات در اتاق بازرگانی ایران گفت: از همه کسانی که در این شرایط کشور موفق به صادرات شدند صمیمانه تشکر می کنم و از خداوند متعال برای شما ارزوی موفقیت بیشتر را دارم. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برگزاری روز ملی صادرات به همت اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: این اقدام نیز کار مهمی بود که در واقع دولت کارهایی را که مربوط به بخش خصوصی است را تا آنجایی که امکان پذیر است به بخش خصوصی واگذار می کند و امیدواریم بتوانیم کارهای دیگری را واگذار کنیم. 

وی بیان داشت: امروز که در این جلسه حضور یافته ام مدام گلایه شنیده ام اما انتظار داشتم که شرایط بخش خصوصی بهتر از این باشد و لذا یک مقدار نگران شدم اما امیدوارم مشکلات زیاد نباشد و این گلایه ها به علت عدم برگزاری جلسات باشد. 

جهانگیری بیان داشت: ما از سال 97 سالهای سختی را گذراندیم و سه سال نفس گیر بر همه گذشت. البته بر اساس برداشت شخصی باید بگویم که در سختی ها همه باید خودشان را خوب نشان دهند، اما در روزهای سخت همه می‌خواهند از هر مسئولیتی فرار کنند. 

جهانگیری اظهار داشت: معتقدم که باید یک همپیانی داشته باشیم که از شرایط سخت عبور کنیم و هم در دولت و هم در بخش خصوصی نیازمند افرادی هستیم تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم و لذا باید همت کنیم تا مشکلات مردم را حل کنیم. کشور ما در شرایط خطیر و دشواری قرار دارد از یک سو آثار و عوارض تحریم های ظالمانه آمریکایی ها است که در بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر تک تک آحاد ملت شرایط زندگی را سخت کرده است و از سوی دیگر شرایط ناشی از کرونا در یک سال اخیر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. 

وی بیان داشت: با توجه به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی حتی ممکن است یک دستفروش ساده در مقاطعی کار خود را تعطیل کند و این شرایط سختی را به کشور وارد می کند . اما راجع به تحریم شما خوب از عوارض مطلع هستید؛ شما که می خواهید یک قلم کالا صادر کنید با کالایی که سه چهار سال قبل صادر می کردید آیا یک شرایط دارید؟  این در حالی است که عده ای می گویند مشکلات تحریم چیزی نیست و مشکلات داخلی است اما آیا کشتیرانی  مانند قبل  از تحریم به شما سرویس می دهد؟ همین سال گذشته چند کشتی داشتیم  که در کشور دوست ما در شرق آسیا ماند و اجازه پهلوگیری و تخلیه را به آن نمی دانند. 

جهانگیری اظهار داشت: سال 92 در شهریور که کارمان را  در دولت آغاز کردیم سه نرخ ارز در کشور وجود داشت، بعضی ها یک طوری صحبت می کنند که انگار اولین بار است که در جمهوری اسلامی یک نرخ ارز دستوری تعریف شده است و طوری صحبت می کنند که انگار اولین بار است که در جمهوری اسلامی یک نرخ دستوری ارز تعریف شده است و انگار این اقدام اصلا در جمهوری اسلامی سابقه نداشته است. 

وی بیان داشت:  در 8 سال دولت موسوی نرخ ارز دستوری 7  تومان بود و نرخ  آزاد 20 برابر 140 تومان بود. در دولت هاشمی بعد از یک دوره ارز 60 تومان و 80 تومان و بازار آزاد نرخ دیگری بود و بعد از مدتی نرخ را ازاد کردند و بعد بهم خورد و نرخ شد 175 تومان دستوری و دستوری 300 تومان و یک نرخ هم آزاد بود و در دولت خاتمی هم با این سه نرخ ارز مواجه بودیم تا سال 80 که وزیر صنایع بودیم تلاش کردیم صادراتی 300 تومان را لغو کنیم و 175 تومان تا سال 81 وجود داشت که بعد تک نرخی شد.

وی بیان داشت: دولت احمدی نژاد هم یک نرخ 1224 تومان و یک نرخ 2477 و آزاد هم بیش از سه هزار تومان بود و در شهریور ما که شروع کردیم و با اینکه بسیاری می گفتند تند حرکت نکنید اولین کار ما این بود که آن 1224 تومان را برداشتیم و دو نرخ تعیین کنیم و دو تا نرخ ارز را به نرخ یکسان و با فاصله 10 تا 15 درصد برسانیم. 

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: در جنگ اقتصادی واقعا شرایطی شده بود که فکر می شد که  می خواهند اقتصاد کشور را در اردیبهشت ما بپاشند و همه اخباری که از دستگاه های اطلاعاتی به ما می رسید این بود که اقداماتی برای این کارها انجام داده بودند و لذا مهمترین کار بانک مرکزی در آن موقع تزریق اسکناس در بازار بود و این مهمترین اقدام بانک مرکزی بود. 

وی بیان داشت: در سال قبل از آن گاهی اوقات بانک مرکزی در روز 150 میلیون دخالت در بازار می کرد و اما موجودی ما در بانک مرکزی که حتی الان هم می ترسم که آن را بیان کنم محدود بود. در چنین شرایطی بود که اعلام کردند که ترامپ می خواهد از برجام خارج شود لذا دولت تصمیم گرفت به اتفاق آرا و تصمیم گرفت نرخ ارز ثابت 4200 نباشد و براساس تورم تغییر کند و لذا در مرداد ماه نرخ به 4400 رسید و در مرداد ماه در جلسه سران سه قوه با حضور رئیس کل بانک مرکزی سیاست ارزی اعلام شد که آقای پورابراهیمی نیز عضو جلسه بود و لذا در آن جلسه سران اعلام کردند که نرخ ارز ثابت همان 4200 تومان باشد. 

جهانگیری اظهار داشت: حالا همه می گویند که فلانی این کار را انجام داده است، در حالی که مواضع ما در مسائل اقتصادی روشن است. 

وی گفت: ما باید شرایط کشور را در نظر بگیریم و متناسب با شرایط مردم تصمیم بگیریم و مردم کشور اصل هستند. 


ادامه دارد...
 


کد مطلب: 24385

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/24385/توضیحات-جدید-جهانگیری-درباره-ارز-همه-دولت-ها-نرخ-دستوری-داشته-ایم

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com