يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۲

قیمت انواع واکسن های خارجی کرونا چقدر است؟ / واکسن کرونای ایرانی چنده؟

با خبر تولید واکسن کرونای ایرانی و تزریق به چند داوطلب، اکنون سوال اینجاست که برای این واکسن چقدر باید هزینه کرد. در این گزارش قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم و البته به نقش داروهای وارداتی قاچاق در بازار سیاه نیز اشاره کنیم.
قیمت انواع واکسن های خارجی کرونا چقدر است؟ / واکسن کرونای ایرانی چنده؟
به گزارش توليد ايرانی ؛  بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سال گذشته ۳میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو ارزبری در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی وجود داشت که امسال این عدد به ۳ میلیارد یورو می‌رسد، یعنی رقمی معادل ۶۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی در حوزه دارو رخ داده است اما این رقم درحالی است که بخشی از تولیدات دارویی کشور به صورت قاچاق از مرزها خارج شده و ارز مبادله شده برای آنها عملا وارد چرخه اقتصادی کشور نمی‌شود.
راهکار برای مقابله با قاچاق داروهای وارداتی

محمدی، رییس انجمن اقتصادی داروی کشور با ارایه پیشنهادی به دولت درباره کنترل نظام مصرف برای جلوگیری از قاچاق داروهای باارزش بیان کرد: باید توجه کنیم دارویی که به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود، داروهای معمولی مثل قرص سرماخوردگی یا استامینوفن نیست، داروی بیماری‌های خاص است اما این موضوع به راحتی قابل کنترل است، چرا که تعداد بیماران خاص در کشور رقم مشخص دارد و دولت می‌تواند از داروخانه‌ها درخواست کند کپی نسخه تجویزشده از سوی پزشک را به وزارتخانه ارسال کنند، دقیقا سیستمی مشابه سیستم توزیع مورفین در بیمارستان‌ها، در چنین شرایطی معلوم است چه دارویی از سوی چه کسی تجویز و توسط چه کسی از چه داروخانه‌ای تهیه شده است بنابراین اگر تخلفی صورت گرفته باشد از سوی یکی از این ۳ راس توزیع و مصرف رخ داده و به راحتی قابل کنترل است.

اگر تعداد بیشتر از آمار بیماران خاص باشد به این معنی است که یا نسخه‌سازی شده یا پرونده بیمار جعلی است. علاوه بر آن به عنوان گزینه دیگر، دولت باید در شبکه توزیع، داروهای خاص را با حواله به داروخانه تحویل دهد که مانعی بر سر راه تخلف احتمالی ایجاد شود.

قیمت انواع واکسن های خارجی کرونا چقدر است؟ / واکسن کرونای ایرانی چنده؟
بازار سیاه واکسن کرونا و قیمت واکسن روسی
به علت وجود ۸ هزار و ۵۷۴ کیلومتر مرز مشترک با ۷ کشور، هر چیزی که به بازاراروپا، آمریکا و یا حتی شرق دور عرضه شود در نهایت تا ۴۸ ساعت دیگر در ایران پیدا می‌شود. در حال حاضر که مدل‌های روسی، چینی، آمریکایی، انگلیسی و آلمانی این واکسن موجود است. عده ای به فکر خریدن افتادند. اما کدام واکسن را میشود بدون نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه تهیه کرد؟
واکسن روسی و چینی بدون نیاز به سرما، فقط به دور از نور آفتاب و در جای خشک و خنک قابل نگهداری هستند. روسیه اعلام کرده است که برای مردمش و کسانی که مقیم این کشور هستند ، بدون هیچ هزینه‌ای واکسیناسیون انجام می‌شود. اما برای مسافران قیمت واکسن حدودا ۸ یورو است. با این فرض شاید عده‌ای ای به فکر رفتن به روسیه باشند.
اما هزینه بلیط رفت و برگشت به روسیه ۱۶ میلیون و ۷۰۰ تومان است که با احتساب هزینه خروج و ویزا به ۲۰ میلیون تومان می‌رسد، اما مشکل اینجاست که کشور روسیه به ایرانی‌ها ویزا نمی‌دهد،. به نظر می‌رسد تعداد محدودی از واکسن از طریق مسافران پروازی به کشور وارد دارد شده است که به گفته دلالان رقم آن به هر واحد ۴۵ میلیون تومان می‌رسد.

قیمت انواع واکسن های خارجی کرونا چقدر است؟ / واکسن کرونای ایرانی چنده؟
قیمت واکسن کرونای آلمانی و چینی
ایسنا منتشرکرد: رئیس شرکت بیوتکنولوژی ایالات‌متحده در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آلمانی Welt am Sonntag اعلام کرده است که دولت‌ها مجبورند بین ۲۵ تا ۳۷ دلار به ازای هر دوز واکسن ویروس کرونا هزینه کنند، شرکت مدرنا می‌خواهد تا پایان سال حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن تولید کند و برخی از آن‌ها قرار است امسال در اروپا توزیع شود.
بانسل اظهار کرد: بنابراین هزینه واکسن ما تقریبا مشابه واکسن آنفلوآنزاست که بین ۱۰ تا ۵۰ دلار است.  به گفته داروفروشان ناصر‌خسرو احتمالا قیمت واکسن چینی نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان خواهد بود اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست.

قیمت واکسن کرونای ایرانی
حسین علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری  در مورد اینکه، آیا واکسیناسیون برای همه مردم به صورت رایگان انجام می‌شود؟ عنوان کرد: سازوکار واکسیناسیون کرونا همانند واکسن آنفلوانزاست. برای دریافت واکسن آنفلوانزا کادر درمان و یا زنان باردار و …. پولی پرداخت نکردند در این مورد هم قطعا روال همینطور خواهد بود و گروه‌های پرریسک به صورت رایگان این واکسن را دریافت خواهند کرد.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: بقیه افراد اگر توان مالی پرداخت وجه واکسن را داشته باشند از آنها این هزینه دریافت می شود اما برای سایر افراد نیازمند رایگان واکسن کرونا ایرانی تزریق خواهد شد. براساس آنچه که سازمان غذا و دارو با شرکت‌های تولید واکسن داخلی توافق کرده، قیمت واکسن ایرانی ۷۰-۶۰ درصد قیمت واکسن خارجی خواهد بود.

قیمت انواع واکسن های خارجی کرونا چقدر است؟ / واکسن کرونای ایرانی چنده؟
شهریاری در ادامه گفت: به عنوان مثال اگر قیمت یک واکسن خارجی ۱۰ دلار باشد، وزارت بهداشت برای واکسن ایرانی به شرکت تولید کننده ۶ دلار پرداخت می‌کند و به نظر می‌رسد که قیمت‌ هر واکسن ایرانی برای وزارت بهداشت در کمترین حالت ۶ دلار تمام شود.
در همین راستا مصطفی قانعی، عضو کمیته واکسن کرونا با اشاره به قیمت واکسن برای ایران ، گفت: اگر واکسن چین را با کمترین قیمت حساب کنیم حدود ۱۲ دلار خواهد بود، اما واکسن ساخت ایران حدود ۷ دلار برای ما در می‌آید.
کد مطلب: 24358
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *