جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۳

دولت در بخش صنعت هوشمندانه عمل نمی‌کند/از فرصت رشد نرخ ارز استفاده نشد

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت در بخش صنعت و تولید چابکی لازم را ندارد و هوشمندانه رفتار نمی‌کند.
دولت در بخش صنعت هوشمندانه عمل نمی‌کند/از فرصت رشد نرخ ارز استفاده نشد
به گزارش توليد ايرانی  در این مورد داریوش محمودی، کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت در بخش صنعت و تولید چابکی لازم را ندارد و هوشمندانه رفتار نمی‌کند، در مورد تأکید معاون وزیر صمت بر لزوم حرکت به سمت انقلاب در سرمایه‌گذاری گفت: وضعیت کنونی سرمایه‌گذاری ایران در بخش تولید و صنعت خوب نیست و ضروری است که به این موضوع پرداخته شود.

وی حفظ سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی از صنعت و تولید را حتی ضروری تر از رشد سرمایه‌گذاری در آن دانست و گفت: متأسفانه اصل سرمایه در بخش‌هایی از تولید و صنعت حفظ نمی شود و لذا عبارت «انقلاب سرمایه گذاری» در چنین شرایطی جای سوال و ابهام دارد.

محمودی تصریح کرد: ما متأسفانه از اتفاقاتی که در حوزه ارز افتاده و مزیت های نسبی در بخش تولید که فرصتی را برای کشور فراهم کرده استفاده چندانی نکردیم و شرایط فعلی و نوسانات بازار سرمایه و مسکن و ارز و طلا هم نشان می‌دهند که وضعیت تولید در کشورمان مطلوب نیست.

وی افزود: درست است که تحریم ها و شیوع کرونا سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را به شدت تحت تأثیر قرار داده، اما حتی در این شرایط هم نسبت به سایر کشورها عملکرد خوبی نداشتیم.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: خروجی امر سرمایه‌گذاری، اشتغال زایی است و بنابراین زمانی شرایط اشتغال در کشور بهبود پیدا خواهد کرد که سرمایه‌گذاری، شرایط خوبی داشته باشد.

* انقلاب در سرمایه‌گذاری؛ کار تبلیغاتی است
غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این مورد گفت: انقلاب سرمایه گذاری موضوع جدیدی نیست و هر اقتصادی برای پویایی نیازمند سرمایه‌گذاری است. 

وی تأکید مسئولان بر لزوم حرکت به سمت انقلاب در سرمایه گذاری را با توجه به مشکلات فعلی، نوعی کار تبلیغاتی خواند و افزود: هر اقتصادی نیازمند سرمایه‌گذاری است، اما تمایل مردم هم بیشتر به سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه و مسکن و نه تولید است.
مرحبا با بیان اینکه بخش صنعت و تولید در کشور هنوز شرایط سرمایه گذاری با سود مناسب را پیدا نکرده گفت: ما باید سرمایه‌گذاری را به یک امر درجه یک در اقتصادمان تبدیل کرده و بسترهای لازم را برای این کار فراهم کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس انقلاب سرمایه‌گذاری را نیازمند یک عزم ملی و جدی دانست و اظهار کرد: نمایندگان مجلس معمولاً به صورت منطقه‌ای و در حوزه انتخابیه خود اقداماتی را برای رفع مشکلات اقتصادی انجام می‌دهند، اما معتقدم که باید در سطح ملی کارهای اساسی انجام داد که برای این مهم، نیازمند سرمایه‌گذاری و تکنولوژی هستیم.
کد مطلب: 24348
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *