شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
۰
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۵۷

دمیدن بارقه‌های امید بر تن رنجور استان پر بارش کشور

تصویب اجرای کلیات برنامه سازگاری با کم آبی کهگیلویه وبویراحمد از سوی دولت تدبیر و امید ، بارقه های امید را در یکی از استان پربارش کشور روشن کرد که با بهره وری درست از منابع آبی مسیر توسعه سرزمین چهارفصل هموار تر خواهد شد.
دمیدن بارقه‌های امید بر تن رنجور استان پر بارش کشور
به گزارش توليد ايرانی ؛       استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آب راه ،دارای ظرفیت های بی نظیری در حوزه منابع آب است که توجه به زیرساخت های مدیریت و حفظ این مایع حیاتی را ضروری کرده است.

میانگین میزان بارندگی سالیانه در این استان ۶۶۱ میلیمتر معادل سه برابر میانگین بارندگی در سطح کشور است.براساس آماری که به تازگی از سوی امور آب منطقه کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده حجم آب تجدید پذیر استان هشت میلیون و ۵۱۳ هزار متر مکعب معادل ۸.۵ درصد کل آب ایران است.
کارشناسان امور آب حجم نزولات جوی کهگیلویه و بویراحمد در طول سال را ۱۰ میلیون و ۲۵۹ هزار متر مکعب برآورد می کنند.

این استان با یک درصد از خاک کشور، بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مساحت در جنوب غربی ایران هم اکنون ۲ سد با ظرفیت ۵۸۹ میلیون متر مکعب در حال بهره برداری دارد.

کارشناسان آب منطقه ای تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی،ساماندهی سواحل رودخانه ها، مدیریت استفاده از آب های زیرزمینی و اجرای طرح های مدیریت آب را از مهمترین راهکارهای تحقق حفظ منابع حیاتی آب در استان می دانند.

توجه ویژه دولت به منابع آبی 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست ویدیو کنفرانس  کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور با حضور عباس کشاورز قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کارگروه، قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب  ،لاهیجان زاده معاون سازمان محیط زیست و بنفشه زهرایی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌ وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و و معاونین مربوطه در سازمان هواشناسی، سازمان برنامه و بودجه و دیگر مسئولان ذی ربط دستگاه های اجرایی ،طرح جامع آبی استان کهگیلویه و بویراحمد را بررسی کردند.

 حسین کلانتری در این نشست بیان کرد: این استان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور،۵۷ رودخانه به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آبراه دارای ظرفیت های بی نظیری در حوزه آب است. 

وی بیان کرد: میانگین میزان بارندگی سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۶۶۱ میلیمتر معادل سه برابر میانگین بارندگی در کشور است. کلانتری حجم آب تجدیدپذیر کهگیلویه و بویراحمد را هشت میلیون و ۵۱۳ هزار مترمکعب معادل ۸.۵ درصد کل آب ایران اعلام کرد.

وی حجم نزولات جوی کهگیلویه و بویراحمد  رابیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب ذکر کرد و گفت: تامین آب شرب پایدار مناطق مختلف استان یک ضرورت است.

کلانتری در این نشست بر لزوم تامین آب اراضی کشاورزی و واحدهای صنعتی استان تاکید کرد و افزود: تسریع در روند اجرایی سد تنگ سرخ یاسوج و سد آبریز کهگیلویه ، استان را در مدار توسعه قرار می دهد.

وی اضافه کرد: تامین اعتبار سدهای چم شیر، تنگ سرخ و آبریز از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان استان از مسئولان کشوری ذی ربط است.

کلانتری تصریح کرد: امید است با اهتمام جدی وزارت نیرو، حمایت سازمان برنامه  و بودجه و توجه خاصی که دولت به ویژه شخص رئیس جمهور برای کمک به تقویت و توسعه زیرساخت های کلان استان دارند با تسریع در تکمیل پروژه های مورد نظر و سایر طرح های در دست احداث شاهد تحول چشمگیری در توسعه پایدار استان باشیم.

مدیریت منابع آبی و اشتغال پایدار
معاون وزیر نیرو در امور آب نیز در این نشست با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست عامل توسعه پایدار است، گفت: با مدیریت صحیح منابع  زمینه اشتغال پایدار نیز در کهگیلویه وبویراحمد ایجاد می شود.
قاسم تقی زاده خامسی‌ کهگیلویه و بویراحمد را سومین استان پر بارش کشور دانست و بیان کرد: مهار روان آبها در راستای ذخیره آب برای مقابله با کم آبی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریج کرد: با توجه به ظرفیت های عظیم در حوزه منابع ابی ، برنامه ریزی لازم از سوی دولت در این راستا انجام خواهد شد.معاون وزیر نیرو اظهار کرد: دولت با برنامه ریزی و مهار روان آبها در دراز مدت  ذخیره منابع آبی کهگیلویه وبویراحمد را تقویت خواهد کرد.

اصلاح شبکه آبیاری اولویت وزارت جهاد
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست به استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی، اصلاح شبکه های آبیاری سنتی به نوین و منشور زمین اشاره کرد و افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد در تامین منابع آبی کشور نقش عمده ای دارد.

عباس کشاورز با تاکید بر اینکه کشت و توسعه گیاهان دارویی بستر ساز اشتغال است، عنوان کرد: اصلاح شبکه آبیاری در این استان در اولویت خواهد بود.

وی همچنین بر ضرورت ماندگاری پساب های شهری و استفاده بهینه از آنها تاکید کرد.
 در این نشست اعضای کمیته تخصصی  سازگاری با کم آبی کشور  پس از طرح مسائل فنی  کلیات برنامه سازگاری با کم آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد را  تصویب  و مقرر شد برنامه ارایه شده جهت تصویب نهایی و تهیه سند سازگاری با کم آبی استان به کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور که با حضور وزراو استاندار استان برگزار می شود، ارسال شود.

  تهیه برنامه سازگاری با کم آبی برای کلیه مناطق کشور و  در راستای  مصوبه هیات وزیران در  جلسه ۹۶/۱۲/۶ هیات دولت و به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌ های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، صنعت، معدن و تجارت، سازمان‌های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

ذخیره سازی ۹۱ میلیون مترمکعب
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح حفاظت و توسعه منابع آب زیرزمینی برای مدت پنج سال و تا افق سال ۱۴۰۵ دیده شده است. 

رسول فرهادی بیان کرد: بر اساس این طرح باید ۹۱ میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد افزوده شود. 

وی افزود: با اجرای شدن این طرح مواردی شامل کشت محصولات کم مصرف آب، استفاده از روش های نوین آبیاری، صرفه جویی در مصرف آب و نصب کنتورهای هوشمند آب در بخش کشاورزی استان مورد توجه جدی قرار دارند. 

فرهادی عنوان کرد: راهبردهای استفاده از شیوه های جدید برای کاهش مصرف آب و صرفه جویی بیشتر آب در حوزه صنایع در این طرح یکی از برنامه های اصلی آب و منطقه ای خواهد بود.

وی ابراز داشت: صرفه جویی در آب آشامیدنی، جلوگیری از هدر روی آب، اعمال برنامه های اثربخش، فرهنگ سازی مصرف بهینه آب و استفاده لازم از فاضلاب های خانگی و صنعتی در برخی بخش ها نیز در این طرح اعمال خواهد شد.

فرهادی گفت: منابع آب و حفاظت از سفره های زیرزمینی آب استان بر اساس این طرح بیش از پیش تقویت می شود.۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالانه ۹۱۰ هزار تن محصول کشاورزی تولید می کنند.
کهگیلویه و بویراحمد با ۲ اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای ۹ شهرستان، ۱۷ شهر و یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.
کد مطلب: 24284
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *