دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۸

باغداران مازندران امسال ۹ هزار تن خرمالو برداشت کردند

طبق آمار مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران ، امسال از سطح ۴۵۰ هکتار باغ خرمالو در این استان ۹ هزار تن میوه به ارزش اقتصادی ۳۶۰ میلیارد ریال برداشت شده است ؛ چرخه اقتصادی سودمندی که نشانگر راهنمایی کم نقص طبیعت برای باغداری مازندران است.
باغداران مازندران امسال ۹ هزار تن خرمالو برداشت کردند
به گزارش توليد ايرانی ؛      اگر چه کاشت درخت خرمالو در مازندران سابقه زیادی ندارد ، ولی مازندرانی ها با گونه وحشی این میوه آشنایی دیرینه دارند ، میوه ای که در مناطق مختلف استان با نام های متنوعی شناخته می شود و نام آشنای مشترک برای همگان " خرمندی " است.

خرمندی با نام علمی " دیاسپروس Diospyros  " شناخته می شود ، گیاهی که دو پایه ای است و نر و ماده دارد . درخت این میوه به صورت خودرو و فراوان در جنگل های شمال می روید. نام این درخت در شرق گیلان،  "اَربَه" یا "اربا"  است ، در آستارا و تالش آن را با نام " آمبر " می شناسند و رامسری ها نام " خرما " را برازنده آن دیدند چون شکلی شبیه خرما دارد. اگر چه در مناطق مرکزی و شرقی مازندران " خرمندی " نام شناخته شده به حساب می آید ، ولی در آمل و نور پایه نر آن را " کهلو " و پایه ماده را " فرمنی " می نامند. در استان گلستان هم نام " انجیرخرما " و " اندی خرما " رواج بیشتری دارد.

کارشناسان باغداری مازندرانی می گویند که درخت خرمالو پیوند زده خرمندی است و به همین دلیل هم در سال های اخیر به صورت ویژه مورد توجه باغداران و کشاورزان مازندران قرار گرفته است. ورود خرمالو به این استان از حاشیه باغ های مرکبات شروع شد. در حال حاضر نیز بخش زیادی از تولید خرمالو در مازندران مربوط به درختانی است که در حاشیه باغ های مرکبات کاشته شده و به ثمر رسیده است.

کارشناسان باغبانی معتقدند ؛ اگر چه خرمالو یک نوع میوه نیمه گرمسیری محسوب می شود ، اما از آن جایی که اقلیم مازندران طی چند سال اخیر تغییراتی را شاهده بوده ، ایجاد باغ های یک تا ۲ هکتاری تجاری نیز در دستور کار قرار گرفته و در برخی مناطق به ثمر نشسته است.

کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران متوسط تولید خرمالو در هر هکتار را ۲۰ تن اعلام کرد و گفت : این محصول پیشتر به صورت پراکنده دراستان وجود داشت ، اما در سال های اخیر کشت خرمالو در بین باغداران رونق بیشتری یافته است.

حسین مولایی با توضیح این نکته که خرمالو میوه بسیار حساس و در واقع خاصیت انبارداری بسیار ضعیفی دارد ، افزود : به همین دلیل تا ۹۰ درصد این میوه تازه خوری می شود و امسال این میوه سر درخت تا سه هزار تومان در هر کیلو گرم خرید و فروش شد.

وی ادامه داد : طبق بررسی های صورت گرفته درخت وحشی خرمالو  در نقاط جنگلی شمال به صورت پراکنده وجود دارد و برخی از روستائیان با میوه آن دوشاب درست می کنند ، چرا که دوشاب خرمالو دارای طبع گرم است وجایگزین  مناسبی برای  سایر شیرینی ها به شمار می رود ولی در مورد خرمالو تاکنون چنین فراوری صورت نگرفته است.

این کارشناس باغبانی مازندران با اعلام این که سطح زیر کشت خرمالوی پرورشی در استان طی پنج سال اخیر افزایش یافته است ، در عین حال نسبت به میزبانی این میوه میوه از آفت مگس مدیترانه ای هشدار داد و گفت : مگس میوه مدیترانه‌ای از مهم ترین آفات باغ های مرکبات استان است که با توسعه کشت آن در واقع میزبانی این آفت بیشتر شده است و به همین دلیل با برداشت بموقع  می‌توان میزان خسارت آفات را در باغ های استان کاهش داد.

مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ انواع میوه دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن مرکبات بویژه پرتقال تشکیل می دهد و بقیه باغ گردو، شلیل ، هلو ، سیب ، فندوق ،خرمالو و آلبالو است.

سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود (حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید، حدود ۱۰۰ هزار تن انواع آبزیان، ۹۰ درصد کیوی، کشور، انواع گل و گیاه، گندم، علوفه و، کلزا) که ۱۱ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را شامل می شود.
کد مطلب: 24250
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *