پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۶

دیدگاه استراتژیک سردار سلیمانی در توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق/ نقش حاج قاسم در توسعه دیپلماسی عمومی

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: نقش سردار سلیمانی در زمینه بسترسازی و توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق بسیار بی بدیل بوده است.
دیدگاه استراتژیک سردار سلیمانی در توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق/ نقش حاج قاسم در توسعه دیپلماسی عمومی
به گزارش توليد ايرانی ؛   سید حمید حسینی  درباره نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اقتصاد کشور و توسعه روابط تجاری با کشور، گفت: برای هر گونه فعالیت اقتصادی و وارد شدن به هر بازاری، قطعا اولین موضوع حائز اهمیت  احساس امنیت برای بازرگان، سرمایه گذاران و تجار است تا با داشتن احساس امنیت بدانند که در شرایط امن می تواند کالای خود را به دست خریدار برسانند. 

* نقش  سردار سلیمانی در بازگرداندن ثبات اقتصادی به عراق
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در تامین امنیت در کشور عراق،  افزود: قطعا نقش  شهید سلیمانی در اخراج داعش از عراق بر کسی پوشیده نیست و این اقدام بزرگترین عامل برای بازگرداندن ثبات اقتصاد به عراق بوده  است و بر این اساس عراق نیز به یک بازار بسیار بزرگ برای کالاهای ایران تبدیل شده است. 

وی  با بیان اینکه دومین عامل برای یک کار مشترک بسترسازی برای زیرساخت ها است، بیان داشت: کشور  ترکیه با این که از سابقه 400 ساله حکومت در دوران عثمانی ها بر عراق برخوردار است تا مدتی پیش تنها از طریق یک مرز زمینی به عراق متصل بود و به تازگی مرز جدیدی برای ارتباط با این کشور از موصل باز کرده است. 

حسینی گفت: اگرچه کشور عراق در گذشته بخشی از سرزمین حجاز بوده است اما کل مرز اقتصادی کشور عراق با عربستان سعودی گذرگاه مرزی «عرعر»  است که این مرز نیز تا یک ماه پیش بسته بود اما از زمان بازگشایی این مرز به علت عدم احساس امنیت برای عبور از مرز مذکور تنها سه کامیون از این مرز عبور کرده است و همچنین کشورهای اردن و سوریه نیز تنها دارای یک مرز مشترک با کشور عراق هستند. 

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: این در حالی است که ایران و عراق در 16 نقطه تماس مرزی دارند و این مرزها از بالاترین نقطه سردشت با مرز مشترک، گمرک و بازارچه مرزی آغاز می شود و تا پایین ترین نقاط مرزی یعنی شلمچه ادامه دارد. 

* نگاه بلند مدت سردار سلیمانی در بازگشایی مرزهای مشترک بین ایران و عراق
وی افزود: فراهم سازی این زیر ساخت ها، فکر کردن و رایزنی با دولت  عراق  برای بازگشایی این مرزها و همچنین رایزنی با پلیس ایران و مرزبانی ایران برای گشایش این مرزها؛ نگاه بلند مدت سیستماتیک لازم داشته است تا در هر مقطعی که یکی از این مرزها دچار مشکل شود مسیر دیگری برای حضور در بازار عراق وجود داشته باشد و می بینیم که در اوج کرونا علیرغم بسته شدن چندین مرز غربی با کشور عراق امکان نقل و انتقال کالا از چند مرز دیگر در اقلیم کردستان فراهم بود و لذا در آن مدت آسیب چندانی در تجارت با عراق متحمل نشدیم. 

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با تاکید دوباره بر اینکه فراهم سازی زیرساخت های مرزی و گشایش نقاط مختلف مرزی بین ایران و عراق نیازمند یک فکر و نگاه بلند مدت بود، بیان داشت: نقش اصلی در ایجاد این ارتباطات و زیرساخت ها را سردار شهید حاج قاسم سلیمانی داشت. 

* تشکیل ستاد توسعه روابط اقتصادی اقدام موثر سردار سلیمانی در توسعه روابط اقتصادی
وی با بیان اینکه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، نگاهی سیستماتیک به مسائل مختلف داشت،  اظهار داشت:  نقطه نظر و نگاه ایشان به این گونه بود  که از همه امکانات استفاه کند بنابراین سومین اقدام موثر حاج قاسم در توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق ایجاد ستاد توسعه روابط اقتصادی بود. 

حسینی با اشاره به ایجاد ستاد  توسعه روابط اقتصادی بیان داشت: پس از مدتی سوریه نیز وارد این ستاد شد و با نگاه تعاملی که حاج قاسم به موضوع تشکیل ستاد مذکور داشت ستاد توسعه اقتصادی را زیر مجموعه معاون اول رئیس جمهور قرار داد تا به این ترتیب از همه امکانات، اختیارات و ابزارهای موجود برای توسعه روابط ایران و عراق استفاده شود. 

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق نقش انکارناپذیری در توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور داشت بطوریکه ما از سال های 83 و 84 بجز در مقاطع کوتاهی روند افزایشی صادرات به عراق را همواره داشته ایم. 

* پیوستن مردم ایران به راهپیمایی اربعین اوج دیپلماسی عمومی سردار سلیمانی بود
وی با اشاره به ایجاد ستاد بازسازی عتبات عالیات پس از ایجاد ستاد توسعه روابط اقتصادی بیان داشت: این ستاد نقش موثری در بازسازی روابط ما با عراق داشت بطوری که امکان پذیرایی از 8 میلیون زائر فراهم شد و لذا گسترش حرم های مطهر و پیوستن مردم ایران به راهپیمایی اربعین اوج دیپلماسی عمومی بود که حاج قاسم سلیمانی در پیش گرفت. 

حسینی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین حسینی جزء سنت ایرانیان نبود، بیان داشت: اما حاج قاسم سلیمانی با درک دقیق از این موضوع و پیوستن مردم ایران به راهپیمایی بزرگ اربعین کنگره بزرگ شیعه و کنگره بزرگ اربعین را ایجاد کرد. 

وی گفت: این موضوع افکار بلند می طلبید، افکاری که ظرفیت های این امر را بشناسد لذا برگزاری راهپیمایی اربعین و شرکت مردم ایران در این راهپیمایی آن قدر حائز اهمیت بود که طی مدت برگزاری این راهپیمایی و با توجه به برقراری روابط  نزدیک بین مردم دو کشور هر ساله فضا سازی دشمنان علیه ایران در عراق و همچنین جنگ نرمی که علیه ایران در عراق شروع می شد را متوقف می کرد.  

حسینی بیان داشت: لذا با توجه به اثرات مثبت این راهپیمایی بزرگ در زمینه مستحکم شدن روابط بین ملت های دو کشور، سمپاشی های رقبای ما در عراق  و بازار این کشور علیه ایران کمرنگ می شود.  

وی بیان داشت: از طرفی حاج قاسم سلیمانی با نفوذی که در عراق داشت توانست امنیت عراق را نیز حفظ کند و اجازه از هم پاشیدن عراق و ایجاد بحران در این کشور را نداد. 

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: آمریکایی ها می خواستند عراق را به سه اقلیم کرد، سنی و شیعه تبدیل کنند و هدف از خلق داعش نیز تبدیل عراق به چند کشور بود اما حاج قاسم اجازه نداد و در این مورد مالکی نخست وزیر وقت عراق و همچنین مسعود بارزانی رئیس قبلی اقلیم کردستان به صراحت اعلام می کنند حاج قاسم اجازه از هم پاشیدن عراق را نداد. 

وی بیان داشت: با ایستادگی حاج قاسم سلیمانی در مقابل فتنه داعش اجازه تجزیه عراق به آمریکایی ها داده نشد در حالی که هدف از بوجود آمدن داعش ایجاد جنگ بین شیعه و سنی و شیعه و کرد بود. 

* قاسم سلیمانی جلوی فروپاشی اقتصاد عراق را گرفت و زمینه فعالیت تجاری ایران مهیا شد
حسینی بیان داشت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با نفوذ و ارتباطات خود اجازه نداد وحدت و اقتصاد عراق از هم پاشیده و گسسته شود و اجازه نداد که کلیات سیاسی عراق از هم پاشیده شود. 

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: با توجه به نفوذ ایشان در حفظ وحدت عراق و ارتباطات و اعتباری که ایشان در عراق داشت نه تنها به انسجام و یکپارچگی عراق کمک کرد بلکه راه را باز کرد تا ایرانی ها بتوانند با خیال راحت در عراق کار کنند و فعالیت تجاری داشته باشند. 

وی گفت: بطوریکه اکنون ایرانی ها در بخش های مختلف اقتصادی در عراق فعالیت می کنند و نیازهای بازارهای مختلف عراق را تامین می کنند. 

حسینی اظهار داشت: ایران در حال حاضر در نظام بانکی در عراق سرمایه گذاری انجام داده و در بزرگترین هتل عراق نیز سرمایه گذاری کرده است. 

وی بیان داشت: بیشترین سرمایه گذاری صنعتی و سرمایه گذاری در زمینه برق  را ایران در عراق انجام داده است و بیشترین هزینه در زمینه فراهم سازی  زیرساخت های روابط اقتصادی دو کشور را ایران انجام داده است. 

حسینی بیان داشت: بزرگترین کار در زمینه بازسازی عتبات  در عراق را ایران انجام داده و سهم ایران در بسیاری از زمینه های مختلف اقتصادی و تجاری حتی از کشورهای عربی نیز بیشتر بوده است. 

وی بیان داشت: البته در همه این موارد قطعا نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در ایجاد بستر، تامین امنیت و زمینه سازی بی بدیل بوده است.
 
کد مطلب: 24123
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *