شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
۰
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۹

سفر وزیر جهاد کشاورزی، زمینه‌ساز شکوفایی محور توسعه خراسان شمالی

بخش کشاورزی در خراسان شمالی دارای جایگاه ویژه‌ای است، به طوری که حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی استان را دارد و نزدیک به ۳۴.۷ درصد از کل شاغلان این خطه، شامل ۸۲ هزار بهره‌بردار، در این حوزه اشتغال دارند.
سفر وزیر جهاد کشاورزی، زمینه‌ساز شکوفایی محور توسعه خراسان شمالی
به گزارش توليد ايرانی ؛    سطح زیر کشت زراعی و باغی استان حدود ۳۰۴ هزار و ۳۳۱ هکتار است که ۴۷ درصد آن را اراضی آبی و بقیه را دیمزارها تشکیل می دهد، خراسان شمالی همچنین با حدود سه میلیون واحد دامی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود و سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی و دامی در این استان تولید می‌شود.

این استان از نظر سطح زیر کشت زراعی رتبه ۱۸ و از نظر تولید محصولات زراعی جایگاه ۲۳ را در بین استان های کشور دارد.

در استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی، که ۴۴ درصد جمعیت آن در نواحی روستایی سکونت دارند، ۵۹ نوع محصول مختلف مشتمل بر ۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی تولید می شود و کشاورزی به عنوان محور اصلی توسعه این استان تعریف شده است.

از این حیث سفر وزیر جهاد کشاورزی به این استان در ۲ روز پایانی هفته جاری می توانست حائز اهمیت بسیاری باشد و بسیاری از فعالان این بخش، از مدتها پیش برای حل مشکلات خود و ترسیم چشم انداز پیش رو، در انتظار تحقق این سفر بودند تا ببینند نماینده عالی دولت در حوزه کشاورزی برای درمان دردهای این حوزه چه نسخه ای خواهد پیچید.  

وزیر جهاد کشاورزی روز چهارشنبه، دهم دیماه، در آغازی سفری ۲ روزه، با هدف بررسی وضعیت کشاورزی خراسان شمالی، بازدید از بخش های مختلف زراعی، باغی، دامی و صنایع تبدیلی این استان، افتتاح چند طرح و کلنگ زنی چند طرح دیگر وارد این استان شد که مورد استقبال استاندار خراسان شمالی و جمعی از مسوولان این استان قرار گرفت.


خراسان شمالی و قابلیت های پرشمار کشاورزی 
کاظم خاوازی، در بدو ورود به خراسان شمالی، در پاویون فرودگاه شهدای بجنورد، در گفت و گوی کوتاهی با خبرنگاران، هدف از سفر خود به این استان را بررسی وضعیت کشاورزی این استان برشمرد و با اشاره به قابلیت های خراسان شمالی در این حوزه اظهار داشت: این استان با تولید ۱۰۰ هزار تن چغندرقند در کشور رتبه ۱۰ را دارد، با ۲۲ هزار تن وش پنبه رتبه پنجم کشور، با ۱۲۳ هزار و ۳۹۲ تن پیاز رتبه هشتم، با تولید ۱۲۳ هزار و ۷۸۷ تن گوجه فرنگی رتبه ۱۳ کشور را دارد و در زمینه نوغانداری و تولید ابریشم نیز رتبه بالایی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در عین حال شرایط این استان از نظر توسعه کشت گلخانه ای را عقب تر از شاخص های کشوری این بخش دانست و جبران این عقب ماندگی را نیازمند تلاش‌های مضاعف در این زمینه دانست.

خاوازی همچنین بر لزوم توسعه کشت در اراضی شیبدار خراسان شمالی تاکید و بیان کرد: این خطه در بحث اراضی شیب‌دار از ظرفیت و پتانسیل بسیار مناسبی برخوردار است که در این خصوص نیز باید کار بیشتری صورت گیرد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت خوداتکایی کشور در تولید روغن گفت؛ توسعه کشت دانه های روغنی از سیاست های محوری وزارت جهاد کشاورزی است که هم اینک در این استان نیز کشت گونه کاملینا آغاز شده است که توسعه آن می تواند در خودکفایی روغن بسیار تاثیرگذار باشد.

وزیر جهاد کشاورزی بعد از ظهر چهارشنبه، به همراه استاندار خراسان شمالی و شماری از مسوولان استان به شهرک صنعتی سیساب بجنورد رفته و کارخانه خوراک آماده دام، طیور و آبزیان را در این شهرک افتتاح کرد.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی این واحد تولیدی ظرفیت تولید سالانه ۹۰ هزار تن خوراک دام را دارد و با راه اندازی آن برای ۱۹۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

عبدالله یوسفی با بیان اینکه اجرای این طرح از سال ۹۶ آغاز شده است، اعتبار هزینه شده برای آن را ۹۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: با راه اندازی این طرح شمار کارخانه های تولیدی خوراک دام استان به ۱۱ واحد و ظرفیت تولید انواع خوراک دام نیز از ۳۰۰ به ۳۹۰ هزار تن رسیده است.

تاکید بر توان بخش کشاورزی برای تحقق اقتصاد بدون نفت
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه برنامه نخستین روز سفر خود به خراسان شمالی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بجنورد، از بخش کشاورزی به عنوان توانمندترین بخش برای رساندن کشور به استقلال و تحقق اقتصاد بدون نفت تاکید کرد.

خاوازی در این نشست گفت: ما در بخش محصولات باغی و گندم به خودکفایی رسیده ایم، در تولید چغندر قند، نیشکر، برنج و محصولات پروتئینی هم با عزمی کوچک می توانیم به خودکفایی برسیم که با اجرای قانون خرید تضمینی، شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه نیز خواهیم بود.

وی مجددا از خراسان شمالی به عنوان استانی جذاب و پرتوان در بخش کشاورزی یاد کرد و افزود: تمامی بخش های مورد نظر بخش کشاورزی مانند محصولات دیمی و آبی، دامپروری، زراعت، باغبانی، شیلات و نوغانداری در این استان دیده می شود که توسعه بخش نوغانداری می تواند نه تنها سیمای اقتصادی این استان را متحول کند که بر اقتصاد کشور اثر بگذارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه نرخ اشتغال کشاورزی در این استان بیشتر از متوسط کشوری آن است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید برای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی به این استان کمک کند تا با افزایش ارزش افزوده این بخش، شاهد مهاجرت روستاییان نباشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رضا نوری، نوسانات قیمت نهاده های دامی را از مشکلات کشاورزان برشمرد و گفت: ادامه این روند می تواند ضربه بزرگی به بخش کشاورزی وارد کند.

بعد از این دیدار وزیر جهاد کشاورزی در نشست اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی، که با شرکت مسوولان دستگاه های اجرایی، شماری از بهره برداران بخش های مختلف کشاورزی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در محل سالن استانداری برگزار شد، حضور یافت و البته فرمانداران شهرستان های هشتگانه خراسان شمالی نیز به صورت مجازی در این جلسه شرکت داشتند.

در این جلسه تعدادی از بهره برداران بخش های مختلف کشاورزی خراسان شمالی به بیان مشکلات خود پرداختند.

 ۱۰۰ درصد تسهیلات اجرای طرح‌های آبیاری نوین پرداخت می شود
وزیر جهاد کشاورزی در نشست اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی گفت: ۱۰۰ درصد تسهیلات مورد نیاز برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین به کشاورزانی که اراضی خرد خود را تجمیع کنند، داده می‌شود.

خاوازی اظهار داشت: پرداخت کامل اجرای طرح های آبیاری نوین به صورت تجمیعی در قانون وجود دارد اما بیشتر کشاورزان از آن اطلاعی ندارند و حال آنکه این امر ظرفیت خوبی برای توسعه آبیاری نوین در کشور است.

وی گفت: بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی در سطح کشور تا پایان این دولت سنددار خواهد شد که برای اجرای طرح کاداستر ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

واردات تراکتورهای کارکرده به کشور 
وزیر جهاد کشاورزی در این نشست گفت: با وجود اینکه کارخانه تراکتورسازی را به افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت تعهد شده موظف کرده ایم اما تقاضاها در این خصوص به علت تفاوت نرخ در بازار آزاد و قیمت کارخانه بسیار بالا رفته است.
خاوازی افزود: به همین علت پیگیر آن هستیم تا بخشی از نیاز کشور را با وارد کردن تراکتورهای کارکرده ارزان قیمت از خارج تامین کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین بر اختصاص ۱۵ درصد از تسهیلات بانک ها به حوزه کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: البته بانک ها تاکنون در این خصوص کوتاهی کرده اند.

خاوازی با اشاره به اینکه هم اینک سه میلیون تن کمبود در حوزه تامین نهاده‌های دامی کشور وجود دارد، گفت: برای تامین این بخش از نیاز دامداران نیز تلاش می کنیم.

وی افزود: ۷۰ میلیون راس دام سبک در کشور وجود دارد که برای تغذیه آنها به روزانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن جو نیاز است.

وی در خصوص تامین نهاده های مورد نیاز برای مرغداری ها نیز گفت: ۲ ماه است که ۱۰۰ درصد نیاز فعالان حوزه مرغ تخم گذار و گوشتی تامین شده است.
کشاورزی پیشران اقتصادی خراسان شمالی
استاندار خراسان شمالی نیز در جلسه اقتصاد مقاومتی استان گفت: پیشران اقتصادی استان بخش کشاورزی است زیرا ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این خطه در روستاها سکونت دارند.


محمدعلی شجاعی از خام فروشی محصولات این استان به علت نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی انتقاد کرد و گفت: به همین دلیل این استان تنها نیم درصد از تولید ناخالص کشور را دارد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی افزود: در شرایط حاضر کشاورزی در این استان امری معیشتی است و عمده بهره برداران، درآمد بسیار ناچیزی از این محل دارند.

شجاعی بر تکمیل زنجیره تولید در بخش های مختلف حوزه کشاورزی تاکید و اظهار داشت: استان در زمینه های نوغانداری، تولید انگور و دام سبک در کشور رتبه خوبی دارد که نیازمند تلاش بیشتر برای تقویت و توسعه این بخش ها است.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه باید اقداماتی انجام دهیم که حال استان خوب شود، افزود: هر استانی نیاز به نسخه خاصی برای تحول اقتصادی دارد که این نسخه برای خراسان شمالی نیز باید با توجه به قابلیت ها و استعدادهایش، به صورت ویژه دیده شود.

نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: افزایش نهاده‌های دامی موجب فروش دام‌های مولد در استان شده است که این امر زنگ خطری برای دامداری منطقه می تواند باشد.

امان الله حسین پور افزود: اگر این روند ادامه یابد در آینده دام مولدی در استان نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در این استان سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی تولید می شود، گفت: اما در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش دام و کشاورزی بسیار ضعیف عمل شده است.

نماینده بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان در مجلس نیز با بیان اینکه سهم استان از اعتبارات برنامه ششم توسعه، اندک است، گفت: اولویت این استان در بخش کشاورزی است که اعتبار لازم در این زمینه لحاظ نشده است.

محمد وحیدی بر رعایت الگوی کشت در بخش کشاورزی تاکید و اظهار داشت: در این استان کشت زعفران توسعه یافته است اما در مقابل برای بخش فروش و بازار آن کاری انجام نشده است.

نماینده مردم شیروان در مجلس نیز از آنچه که قیمت پایین خرید محصولات کشاورزی از جمله گندم از بهره برداران خواند، انتقاد کرد و گفت: باید کاری کرد تا قیمت محصولات کشاورزی به نرخی عادلانه خریداری شود.

علی جدی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشاورزان هر ساله افزایش می یابد، افزود: تولیدات این قشر زحمتکش ارزان به فروش می رسد.

وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز سفر خود به خراسان شمالی، پنجشنبه سایت و ساختمان اداری سازمان جهاد کشاورزی استان را کلنگ‌زنی کرد.

به گزارش ایرنا حجم عملیات ساخت و ساز در این مجموعه هفت هزار و ۱۷۸ متر مربع  خواهد بود و میزان اعتبار پیش بینی شده برای این طرح ۴۴۰ میلیارد ریال از محل فروش املاک مازاد این سازمان و اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است.
وزیر جهاد کشاورزی، همچنین پنجشنبه با سفر به شهرستان مانه و سملقان، چهار طرح کشاورزی را افتتاح و یا کلنگ‌زنی کرد.

با افتتاح ۲ واحد گلخانه ای در شهرک گلخانه ای امام رضا(ع) مانه و سملقان سالانه ۴۵۰ تن محصولات صیفی‌ تولید خواهد شد که از این طریق برای ۲۶ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

همچنین با حضور وزیر جهاد کشاورزی بهره برداری از کارخانه پنبه پاک‌کنی کیمیا با ظرفیت سالانه ۱۵ هزار تن فرآوری وش پنبه،  با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شد که با افتتاح آن ۲۹ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر نیز غیرمستقیم جذب کار شدند.

همچنین با حضور خاوازی، عملیات اجرایی طرح پرورش مرغ مادر گوشتی ۹۰ هزار قطعه ای و کارخانه جوجه کشی به ظرفیت ۱۴ میلیون قطعه در شهرستان آغاز شد.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین با سفر به اسفراین ۲ طرح کشاورزی شامل مرحله دوم طرح آبیاری نوین شرکت کشت و صنعت آستان قدس و استخر ۲ منظوره ذخیره آب و پرورش ماهی این شرکت را به بهره‌برداری رساند.

طرح استخر ۲ منظوره ذخیره آب و پرورش ماهی شرکت کشت و صنعت آستان قدس با ظرفیت هشت هزار متر مکعب ذخیره آب و پرورش ۲۰۰ هزار قطعه ماهی در هر دوره و تولید سالانه ۴۰ تن گوشت سفید به بهره برداری رسید.

وزیر جهاد کشاورزی عصر پنجشنبه با سفر به شهرستان شیروان واحدهای زنجیره تولید گوشت مرغ یادگار شامل خط ۲ کشتارگاه، تونل انجماد ۳۵ تنی و یک سردخانه هزار تنی را در این شهرستان افتتاح کرد.

واحدهای زنجیره تولید گوشت مرغ یادگار با سرمایه گذاری ۱۴۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع ساخته شده است که با بهره برداری از آن برای ۱۷۰ نفر ایجاد اشتغال شده است.

 وزیر جهاد کشاورزی همچنین از مرحله نخست اجرای طرح ۱.۵ هکتاری گلخانه و طرح ۴۰ هکتاری کشت دانه روغنی کاملینا در شهرستان شیروان دیدن کرد.

تاکید بر ایجاد انگیزه در کشاورزان برای کشت کاملینا
وزیر جهاد کشاورزی هنگام بازدید از مزرعه کاملینا در شیروان گفت: باید انگیزه کشاورزان برای کشت و تولید دانه روغنی کاملینا افزایش یابد و این امر از طریق حمایت‌های مالی، فنی و خرید به موقع محصول آنان امکانپذیر است.
خاوازی اظهار داشت: سیاست دولت حمایت از توسعه کشت دانه های روغنی بویژه محصول کاملینا است، زیرا این محصول راهبردی است و باید حمایت لازم از کشت آن صورت گیرد.
مهم‌ترین مزیت‌ها و محصولات استان
به گفته کارشناسان جهاد کشاوزری خراسان شمالی، عمده‌ترین مزیت‌های نسبی این استان در خصوص تولید محصولاتی مانند انگور، پسته، زعفران و گیاهان دارویی، تولید محصولات سالم و پاک، دام سبک، نوغانداری، اسب اصیل ترکمن و تولید عسل است و تمرکز فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی نیز بر تقویت این مزیت‌ها و بخصوص در قالب زنجیره تولید قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی نیز از مسوولان سازمان جهاد کشاورزی و سایر مسوولان مرتبط خواست تا زنجیره تولید در این استان را بر چند محصول اساسی متمرکز کنند و افزود: باید با توجه به مزیت های استان، زنجیره تولید را تکمیل کنیم و حتی به عنوان طرح های پایلوت کشوری در نظر بگیرید که البته مورد حمایت همه جانبه وزراتخانه نیز قرار خواهد گرفت.

برنامه پایانی سفر وزیر جهاد کشاورزی، که در شهرستان فاروج ترتیب یافته بود، حضور دکتر خاوازی در نشستی خبری برای بیان دستاوردهای این سفر استانی بود.

تصویب ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای گره‌گشایی از حوزه کشاورزی استان
در سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان شمالی ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای رونق و توسعه کشاورزی این استان مصوب شد که این تسهیلات در بخش‌هایی نظیر تکمیل زنجیره تولید انگور، افزایش تولید گوشت قرمز و سفید، توسعه نوغانداری و افزایش کشت زعفران و پنبه هزینه خواهد شد.

خاوازی در این نشست در خصوص دستاوردهای سفر ۲ روزه خود به استان اظهار داشت: این خطه از کشور، ظرفیت های خوبی در کشت پنبه به لحاظ کمیت و کیفیت دارد که پیش بینی می شود در سال های آینده سطح زیر کشت این محصول در خراسان شمالی به ۹ هزار هکتار برسد.

وی با اشاره به توسعه شهرک های کشاورزی در خراسان شمالی افزود: اینک ۶ شهرک در استان در زمینه پرورش دام سبک و چهار شهرک مربوط به گلخانه ها فعال است که در آینده تولید آبزیان هم به آن اضافه می شود و با ایجاد زیرساخت های لازم این بخش ها رونق دوچندانی خواهد داشت.

خاوازی در خصوص کشت دانه روغنی کاملینا هم افزود: با کشت این گیاه که نیاز اساسی کشور در زمینه تامین روغن است می توان در آینده به سمت خودکفایی حرکت کرد.

وی گفت: امسال ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت این گیاه اختصاص می یابد که از این میزان ۸۰ هکتار مربوط به خراسان شمالی است و برنامه های حمایتی برای ترویج و توسعه کشت این محصول راهبردی را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه ظرفیت خوبی برای توسعه کشت کاملینا در اراضی دیم وجود دارد، گفت: این گیاه دارای امگا ۳ با کیفیتی بالا است که ضریب خوداتکایی روغن در کشور را افزایش می دهد.

در جریان سفر ۲ روزه وزیر جهاد کشاورزی به خراسان شمالی شد ۱۱ طرح در حوزه های کشاورزی و دامی این استان در شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، اسفراین، شیروان و فاروج افتتاح شده و یا کلنگ زنی شد.
کد مطلب: 24116
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *