جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۰

طرح کارورزی، دروازه امید به اشتغال دانش آموختگان++عکس

بیشتر خانواده ها برای فرزندان دانش آموخته دغدغه اشتغال دارند، کارورزی از جمله طرح های دولت تدبیر و امید است که علاوه بر هموار کردن مسیر کار‌یابی واقعی، نقش مهمی در تغییر فرهنگ اشتغال در جامعه دارد.
طرح کارورزی، دروازه امید به اشتغال دانش آموختگان++عکس
تولیدی ایرانی:توسعه یک سویه آموزش عالی کشور در چند دهه گذشته، اکنون کشور را با موجی از دانش آموختگان مواجه کرده است که توقع شغل مناسب برای خود در جامعه دارند.
اکنون معضل اصلی اشتغالزایی در کشور ایجاد شغل برای دانش آموختگان است که گاهی تا درجه کارشناسی ارشد و دکتری پیش رفته اند و خواهان شغل متناسب با رشته و درجه علمی خود هستند، غافل از این که بازار کار جامعه از ابتدا با این میزان و تناسب سنخیتی ندارد.
طرح کارورزی یکی از راهبردهای دولت تدبیر و امید برای اشتغالزایی دانش آموختگان است، این طرح فرصتی برای آنان است تا به کسب مهارت در رشته تحصیلی خود در یک واحد تولید ی مشخص بپردازند و در حقیقت انتقال دانش، از دانش آموختگان به بنگاه های اقتصادی را فراهم می کند.
در طرح کارورزی طی تفاهم نامه ای، کارورز آموزش های عملی و کار اجرایی را در کنار افراد باتجربه در یک واحد تولید ی که در این طرح مشارکت کرده فرامی گیرد و متعهد می شود ضمن رعایت آیین نامه ها و مقررات واحد پذیرنده علاوه بر حضور در واحد مانند کارکنان مجموعه، امور محوله مرتبط با رشته تحصیلی که به وی واگذار می شود را با علاقه و جدیت انجام دهد، مشارکت در طرح کارورزی به معنی استخدام نیست و واحد پذیرنده هیچ‌گونه تعهدی برای استخدام در حین کارورزی یا پس از آن ندارد.
در استان سمنان بیش از 50 واحد آموزش عالی با بیش از 110 هزار دانشجو وجود دارد که مانند سایر کشور ، معضل اصلی برای این جمعیت قابل توجه اشتغالزایی است.
نرخ بیکاری تا پایان 9 ماه سال 96 در استان سمنان 9.4 درصد بود و سمنان پس از استان مرکزی کمترین نرخ بیکاری کشور را دارد، از سوی دیگر، استان سمنان با داشتن نسبت یک به 9 بالاترین نرخ دانشجو نسبت به جمعیت را در کشور داراست.
بر اساس تفسیر مسوولان استان سمنان از وضعیت اشتغال در استان سمنان، مشکلی برای اشتغال آفرینی برای افراد دارای دیپلم و زیر دیپلم و یا افراد دارای مهارت با هر درجه علمی در این استان وجود ندارد و معضل اصلی ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان است.
برای رهیابی به زندگی بهتر و داشتن شغل مناسب ضروری است دانش آموختگان وارد دروازه امید طرح کارورزی شوند که دولت دوازدهم برای آنان تدبیر کرده است.
**مطالبات شغلی دانش آموختگان با بازار کار منطبق نیست
مدیرکل تعاون، کار ور فاه اجتماعی استان سمنان گفت : نمی دانیم دانش آموختگان دانشگاهی چه انتظاری دارند و کجا می خواهند با دولتمردان درباره اشتغال صحبت کنند.
اسماعیل غنیان با اشاره به این که طرح کارورزی ویژه آموزش مهارت به دانش آموختگان متناسب با رشته تحصیلی خود آنهاست که بین استان ها سهمیه بندی شده است، افزود: سهمیه سمنان در طرح کارورزی یکهزار و 890 نفر است که تاکنون یکهزار و 276 دانش آموخته در این طرح اعلام آمادگی کردند که فقط به قرارداد کاری برای 223 نفر منجر شد.
وی اضافه کرد: تحقق 7.5 درصدی حضور دانش آموختگان در طرح کارورزی در استان نسبت به سهمیه نشان دهنده این است که افرادی که از دانشگاه خارج می شوند به دنبال فراگیری مهارت متناسب با رشته تحصیلی خود برای کسب شغل نیستند و مشخص نیست این افراد چگونه انتظاری از بازار کار دارند.
وی با بیان این که به نظر می رسد دانش آموختگان درک درستی از بازار کار و وضعیت اشتغال ندارند، تصریح کرد: بازار کار برای هر فردی که دارای مهارت باشد فراهم است ولی آنان به دنبال ایده آل های خود هستند که موقعیت ایجاد چنین شغلی با وضعیت کنونی چندان میسر نیست.
مدیرکل تعاون، کار ور فاه اجتماعی سمنان یادآور شد: لازم است دانش آموختگان دانشگاهی با واقعیات بازار کار روبه رو شوند و بدانند وضعیت اشتغال مدنظر آنان نیست و مسیر اشتغال یابی آنان باید تغییر کند.

** مشکل، فرهنگ اشتغال در جامعه است
استاندار سمنان با اشاره به این که مشکل اصلی ایجاد اشتغال در این استان اشتغال آفرینی برای دانش آموختگان است، گفت: دانش آموختگان جامعه ما به دنبال شغل پشت میزی هستند که اکنون چنین شغلی برای آنان وجود ندارد.
سیدشهاب الدین چاوشی، طرح کارورزی را فرصتی برای بازشدن مسیر اشتغال یابی دانش آموختگان متناسب با رشته شغلی آن ها ذکر و خاطرنشان کرد: چطور می شود افراد تحصیلکرده دارای کارشناسی ارشد ایران در دیگر کشورها به کارهای خرد مشغول می شوند ولی در داخل کشور حتی برای دریافت تسهیلاتی به منظور ایجاد کسب و کار اقدام نمی کنند.
استاندار سمنان با تاکید بر این که تصور دانش آموختگان باید از بازار کار متحول شود تا صاحب شغل شوند، گفت: مشاغلی که آنان برای خود متصور هستند اکنون در بازار کار ایران پیدا نمی شود.

** طرح کارورزی فرصت اشتغال یابی مرتبط با تحصیلات
احسان مرشدی دانش آموخته رشته برق که در طرح کارورزی ثبت نام کرد، گفت: این طرح امکان آشنایی دانش آموختگان با بازار کار واقعی مرتبط با رشته تحصیلی را برای جوانان فراهم می کند.
وی با اشاره به این که دانش آموختگان دانشگاه پس از پایان تحصیلات با مشاهده بیکاری به سمت مشاغل مهارتی گرایش می یابند، خاطرنشان کرد: به نوجوانانی که می خواهند وارد دانشگاه شوند توصیه می کنم رشته هایی را برای تحصیل انتخاب کنند که بازار کار مشخص تری در جامعه داشته باشد و دانش آموختگان هم باید دیدگاه خود را با واقعیت های شغلی امروز جامعه متناسب کنند.
وی خاطرنشان کرد: دیگر هم‌ دوره های من از طرح کارورزی چندان استقبال نکردند، شاید انتظار شغل حاضر و آماده تری دارند، ولی من امیدوارم با پشتکار و حضور در یک واحد تولید ی زمینه اشتغال خودم را فراهم کنم.

** متناسب نبودن ورودی بازار کار با ورودی دانشگاه ها
علی مراد رحیمیان کارشناس ارشد رشته تاریخ، می گوید: اگر برای رشته ای شغلی وجود ندارد چرا در دانشگاه ها به این تعداد بالا دانشجو جذب می شود، در حالی که خانواده ها فرزندانشان را به امید شغل مناسب در آینده به دانشگاه می فرستند.
وی از متناسب نبودن ورودی دانشگاه ها و ورود بازار کار از سوی برنامه ریزان کشور گله کرد و افزود: اکنون پسرم باید وارد یک مهارت آموزی شود در صورتی که این روند قبل از ورودش به دانشگاه هم میسر بود و نیازی به این همه سال تلاش و تحصیل نبود.

** فرصت های شغلی متناسب برای خانم ها وجود ندارد
مهرتا کبیری دانش آموخته رشته کشاورزی می گوید: در گذشته تعداد تحصیلکردگان زیاد نبود و فرصت کسب شغل اداری حتی برای رشته های غیر مرتبط وجود داشت ولی دانشگاه های متعدد با رشته های متنوع مسیر کسب شغل را جوانان تنگ تر کرده است.
وی افزود: به مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی ام علاقه دارم ولی کارفرمایان حتی در گلخانه ها برای سود اقتصادی از کارگران ساده استفاده می کنند و فرصتی برای مهندسان کشاورزی نیست، اکنون من مجبور به پذیرش شغلی ساده در یک هتل شده ام.

** 40 درصد مهارت آموزان فنی و حرفه ای دانش آموختگان هستند
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان این که حدود 40 درصد از مهارت‌آموزان فنی و حرفه ای را دانش آموختگان تشکیل می‌دهند، گفت: در قالب تفاهم‌نامه ای بین این سازمان و وزارت علوم، سعی می شود متناسب با رشته تحصیلی دانشجویان حین تحصیل برای آنان دوره های مهارتی در نظر گرفته شود که بسیار تاثیرگذار است.
سلیمان پاک سرشت، تقویت ارتباط با دانشگاه ها، بخش صنعت و بخش خصوصی را از اولویت های اشتغال آفرینی برای دانش آموختگان برشمرد و گفت : براساس توافق سازمان فنی و حرفه ای با وزارت علوم، این سازمان با حضور در دانشگاه ها می تواند خدماتی را ایجاد کند که دانشجویان در کنار تحصیل، بتوانند از آموزش های مهارتی برخوردار شوند و گواهی نامه های مرتبط در صورت قبولی در آزمون ها را کسب کنند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سمنان طرح کارورزی را همکاری مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای ذکر کرد و گفت: با اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان نبود تعادل موجود در بازار کار کشور و نوسازی ساختار نیروی انسانی در بخش تولید جبران می شود و زمینه را برای انتقال و ارتقای داشته های علمی و تجربی به دانش آموختگان دانشگاهی در بستر مناسب به منظور ورود به بازار کار فراهم می‌شود.
فاطمه منصوری تاکید کرد: کارورزی به عنوان یک روش بسیار مترقی و کارآمد، مکمل آموزش‌های دانشگاهی و پیش‌نیاز سازگاری کامل افراد تازه‌کار با محیط های کاری، حرفه ای است که نیازمند استقبال دانش آموختگان و کارفرمایان از این طرح است.
وی به حمایت های مطلوب مالی و حقوقی و قانونی دولت تدبیر و امید از این طرح و ایجاد حاشیه امنیت برای کار فرمایان و کارورزان اشاره و اضافه کرد: طرح کارورزی به عنوان پل ارتباط دانش و بازار کار، روز به روز در حال گسترش است.
منصوری نبود ارتباط بین رشته های دانشگاهی با صنعت را بزرگترین چالش و علت بیکاری برشمرد و اظهارداشت: یکی از راهکارهای برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه ایجاد رشته های دانشگاهی مرتبط با صنعت است.
وی مهارت آموزی و آموزش عملی به صورت تکمیلی را لازمه ورود دانش آموختگان پس از تحصیل به صنعت دانست و ادامه داد: به منظور آموزش هر چه بهتر افراد و تربیت نیروی مهارت دیده و تامین نیاز صنعت، توسعه مهارت آموزی در دستور کار اداره کل فنی و حرفه ای قرار دارد.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان سمنان، افزایش سطح توقع قشر تحصیلکرده به واسطه داشتن مدرک تحصیلی را دلیل افزایش آمار بیکاری دانست و اضافه کرد: در برخی رشته ها بازار کار وجود دارد ولی افراد به دنبال کارهای پشت میزنشینی هستند.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان سمنان اهتمام دستگاه های اجرایی و رسانه ها را در ترویج فرهنگ کارورزی، کارآموزی و مهارت آموزی یک ضرورت دانست و تصریح کرد: توسعه و پیشرفت کشور در گرو مهارت آموزی است.
در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 120 هزار دانشجو تحصیل می کنند. این استان یک هزار و 800 واحد تولید ی و صنعتی دارد.
کد مطلب: 2409
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *