يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
۰
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۴

طرح جهش تولید در دیم‌زارها با جدیت در حال اجراست

معاون پژوهشی و فناوری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: طرح «جهشِ تولید در دیم‌زارها» که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تدوین و در تابستان امسال ابلاغ شد، با جدیت از سوی مجری طرح در حال اجراست.
طرح جهش تولید در دیم‌زارها با جدیت در حال اجراست
به گزارش توليد ايرانی ؛   شنود علیزاده افزود: در قالب این طرح افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور با توجه به امکانات و شرایط موجود مد نظر قرار گرفته است و اجرای آن را ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بر عهده دارد.  

وی با اشاره به راهکارهای افزایش بهره‌وری در دیم‌زارهای کشور بر اساس طرح «جهش تولید»، اضافه کرد: گندم دیم در چهار میلیون هکتار از اراضی زراعی کشور کشت می‌شود و در صورت استفاده از ارقام جدید معرفی‌شده از سوی این موسسه به همراه بسته کامل زراعی توصیه شده، عملکرد در واحد سطح افزایش می‌یابد.  

علیزاده در مورد نحوه افزایش سطح زیرکشت دیم بر اساس این طرح نیز اظهار داشت: گیاهان علوفه‌ای در حال حاضر در ۱۳ هزار هکتار از اراضی دیم کشور کشت می‌شود که تا پایان اجرای طرح «جهش تولید» تا حداقل ۲۰۰ هزار هکتار به جای آیش سالیانه در تناوب غلات دیم افزایش می‌یابد.  

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور علاوه بر ارایه کمک‌های فنی به مجری طرح جهش تولید در دیم‌زارها، در تامین هسته‌های اولیه بذر ارقام جدید دیم نقش کلیدی بر عهده دارد.  

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح «جهش تولید» در دیم‌زارها پنج سال به طول می‌انجامد، بیان کرد: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور علاوه بر ارایه کمک‌های فنی به مجری این طرح، در تامین هسته‌های اولیه بذر ارقام جدید دیم نقش کلیدی بر عهده دارد.  

برگزاری نشست تخصصی با همکاران ترویجی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی
معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور می‌گوید: این موسسه روز گذشته (دوم دیماه)  یک نشست تخصصی و مجازی با حضور همکاران ترویجی و اجرایی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی برگزار کرد که با استقبال بسیار خوب و ظرفیت کامل سامانه مواجه شد.

علیزاده افزود: «صابر گلکاری» رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و «احمد بایبوردی» رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی و مهندس «آیت‌اله عبادپور» مدیر هماهنگی ترویج استان در این نشست حضور داشتند و مسائل فنی مرتبط با تولید به همراه چالش‌های اجرایی طرح «جهش تولید» در دیم‌زارهای استان طی سال زراعی ۱۳۴۰۰- ۱۳۹۹ در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.  

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی نیز دارای تنوع اقلیمی است، اضافه کرد: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور پیش از این ارقام جدید غلات، حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی را با توجه به زیراقلیم هریک از شهرستان‌های استان معرفی کرده است.

وی اظهار داشت: بسیاری از محققان موسسه دیم و مرکز تحقیقات کشاورزی استان به عنوان «یاوران تولید» در تعامل با کارشناسان ترویجی و اجرایی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی فعالیت دارند و در این نشست ۲ ساعته در خصوص یافته‌های جدید و چالش‌های موجود بحث و تبادل نظر کردند.  


بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و فراخشک است.  

اکنون که حدود سه ماه از فصل زراعی جاری می‌گذرد، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از طریق عقد تفاهم‌نامه همکاری با جهاد کشاورزی استان‌های مختلف کشور، اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها را با جدیت دنبال می‌کند
کد مطلب: 23923
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *