دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۲

سامانه ردیابی آفات برای کاهش مصرف گاز متیل‌بروماید طراحی شد

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طراحی سامانه‌های ردیابی آفات و کوره‌های حرارتی و تاسیسات وکیوم برای استفاده کمتر از متیل بروماید به منظور جهش و رونق تولید در این سازمان انجام شده است.
سامانه ردیابی آفات برای کاهش مصرف گاز متیل‌بروماید طراحی شد
 به گزارش  توليد ايرانی ؛  از سازمان حفظ نباتات کشور، «کیخسرو چنگلوایی» با تاکید بر فرمایشات رهبر معم انقلاب برای دستیابی به رونق و جهش تولید افزود: از ابتدای سال تاکنون با وجود مشکلات متعدد و بیماری کووید ۱۹، میزان ۴۸۷ هزار و ۲۳۹ تن محصولات کشاورزی صادراتی و ۴۶۶ هزار و ۵۱۷ تن محصول کشاورزی وارداتی توسط شرکت های ضدعفونی مجاز زیر نظر این سازمان آفت‌زدایی شده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: همچنین عملیات ردیابی و پایش آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای داخلی در سطح سه میلیون و ۵۲۲ هزار و ۳۹۷ هکتار از مزارع و باغات کشور به انجام رسید.

وی گفت: مدیریت تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل این سازمان به منظور پایش و ردیابی هرچه دقیق‌تر آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای، سامانه ردیابی و مقابله با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما با استفاده از جی.پی.اس را در ۹ ماه سال جاری طراحی و به‌کارگیری کرده است.

چنگلوایی ادامه‌داد: سامانه پایش و ردیابی عوامل خسارت زای قرنطینه داخلی کشور و طراحی سامانه صدور گواهی بهداشت جابجایی نهال در کشور نیز از دیگر سامانه‌هایی بوده که در این مدت طراحی و به‌کارگیری شده است.

وی با تاکید بر تعهد پروتکل «مونترال» مبنی بر کاهش مصرف گاز متیل بروماید و محدودیت ورود این گاز به دلیل تحریم‌ها، خاطرنشان‌کرد: این سازمان ترویج روش‌های جایگزین را در دستور کار خود قرار داده و به همین منظور تاکنون مجوز ضدعفونی که مطابق با استانداردهای این سازمان بوده‌اند برای ۴۵ کوره حرارتی در استان‌های گیلان، آذربایجان غربی و اصفهان صادر شده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور یکی دیگر از روش های جایگزین متیل بروماید را استفاده از ضدعفونی آب گرم عنوان کرد و ادامه‌داد: نخستین واحد ضدعفونی با مجوز و تایید این سازمان در چابهار توسط بخش خصوصی برای میوه انبه تاسیس شده است.

وی با اشاره به اینکه برای کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای و صادرات محصولات باغی به‌ویژه مرکبات از روش ضدعفونی سرمادهی اضافه شده است، گفت: تاکنون سه سردخانه در سطح کشور مورد تایید مدیریت تدوین ضوابط و استانداردها برای صادرات به کشورهایی که نیاز به این شرایط دارند قرار گرفته‌اند.

چنگلوایی ادامه‌داد:  تاسیسات ‌وکیوم که باعث استفاده کمتر از متیل بروماید می‌شود در ۲ استان آذربایجان غربی و اصفهان برای ضدعفونی پنبه و در ۲ واحد تهران و خوزستان به منظور ضدعفونی خرمای صادراتی نیز استفاده شده است.

وی، نظارت بر قرص‌های فسفید آلومینیوم برای ضدعفونی محموله‌های صادراتی، وارداتی و نگهداری در انبار در بخش قرنطینه و بهداشت نباتی کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در ۹ ماهه سال جاری برشمرد.

 برومومتان به‌طور معمول به عنوان متیل‌بروماید شناخته شده که یک ترکیب آلی برم با فرمول CH۳Br ، دارای شکل چهاروجهی و متعلق به خانواده آلکیل برمیدها است. این ترکیبات آلی حاوی گروه عاملی آلکیل برمید با فرمول Br-R است که در آن R یک گروه آلکیل است. متیل بروماید به‌صورت مایعی فرار یا گاز، بسیار سمی و بی‌رنگ است. گازی بی‌رنگ و بی‌بو که به ۲ روش صنعتی و به ویژه بیولوژیکی تولید می‌شود.
کد مطلب: 23895
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *