پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۳

ذائقه مردم افغانستان پذیرای تولید ایرانی است +عکس

رئیس و عضو «اتحادیه پیشه وران» ولایت هرات افغانستان گفت: ذائقه مردم افغانستان پذیرای کالای ایرانی با توجه به کیفیت مناسب و قیمت رقابتی آن است.
ذائقه مردم افغانستان پذیرای تولید ایرانی است +عکس
توليد ايرانی: رئیس و عضو «اتحادیه پیشه وران» ولایت هرات افغانستان خواستار توسعه و گسترش همکاری های این اتحادیه با اتاق اصناف جمهوری اسلامی ایران شد و گفت: ذائقه مردم افغانستان پذیرای کالای ایرانی با توجه به کیفیت مناسب و قیمت رقابتی آن است.

«عبدالودود فیض زاده» در جریان دیدارش با سرکنسول ایران در هرات افزود: تجار و بازرگانان و اغلب مردم هرات بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران نه به عنوان یک کشور دیگر بلکه خانه دوم ما و اتاقی دیگر از یک واحد مسکونی است.

وی از مساعدت ها و همکاری های کارکنان کنسولگری ایران در هرات برای تسهیل مبادلات تجاری دو کشور قدردانی کرد و گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از کالاهای موجود در فروشگاه های هرات ایرانی است زیرا کشش بازار مصرف برای کالای ایرانی بیشتر است و در مقایسه با کالاهای مشابه از دیگر کشورها مرغوبیت بهتری دارد.

وی بازرگانان ایران را بزرگترین شرکای تجاری اصناف غرب افغانستان برشمرد و تصریح کرد که خوشبختانه با مذاکرات و نشست های انجام شده بین اتحادیه پیشه وران هرات و اتاق اصناف مشهد ، تفاهم نامه های همکاری امضا شده و امیدواریم این تفاهم نامه ها به قراردادهای همکاری دائمی تبدیل شود تا حجم مراودات و تبادلات تجاری بیش از پیش افزایش یابد. 

همچنین در این دیدار «محمود افخمی رشیدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات با اشاره به جمعیت ساکن در غرب و شمال غرب افغانستان گفت که هرات ظرفیت بالایی برای محور شدن در حوزه های گوناگون دارد و نیاز است تا بسترسازی شود که میزان رشد اقتصادی و مبادلات تجاری در این حوزه افزایش یابد و سبب رونق بیشتر کسب و کار در افغانستان شود. 

وی از رئیس اتحادیه پیشه وران هرات خواست تا به اصناف توصیه کنند که ضمن حمایت از کالاهای تولید داخلی افغانستان ، باقی اقلام مورد نیازشان را تنها از واردات محصولات مرغوب ایرانی تامین کنند.

افخمی گفت که نباید به خاطر سود بیشتر کالاهای بدون کیفیت وارد افغانستان شود و توجه به این نکته و رعایت آن هم برای مصرف کننده افغانستان که حق استفاده از اجناس برتر را دارد مفید است وهم سطح کیفی تولید ات ایران را بهبود می بخشد.

وی از بابت تولید بخش زیادی از نیازمندی های مردم غرب افغانستان در داخل ولایت هرات ابراز خشنودی کرد و گفت: ایران تلاش دارد در حمایت از تولید ات افغانستان کمبودها را تامین کند و با انتقال صنایع و مواد اولیه زمینه تولید و اشتغال در داخل افغانستان فراهم شود.

سرکنسول ایران در هرات ادامه داد که ما از هرنوع مبادلات تجاری استقبال می کنیم و تلاش داریم تا زمینه مناسبی برای افزایش تجارت در بازار ایران و افغانستان فراهم شود زیرا تجارت سود دو جانبه دارد و ایران آمادگی کامل دارد تا تمام موانع احتمالی را در این راه برداشته و سهولت بیشتری برای تجار دو کشور فراهم کند.

او تاکید کرد که باید فعالان اقتصادی دو کشور تلاش کنند تا معاملاتشان متناسب با پیشرفت های فنی در امر بازرگانی، در چارچوب قراردادهای رسمی و مبتنی بر الگوهای تجارت بین المللی صورت گیرد تا در آینده مشکلات احتمالی کمتری رخ دهد.

ولایت هرات در غرب افغانستان واقع است و با استان خراسان رضوی در ایران مرز مشترک دارد و مهمترین مسیر تجارت بین دو کشور محسوب می شود.
ایران و افغانستان سالانه بیش از دو میلیارد دلار با یکدیگر تبادل تجاری دارند.
کد مطلب: 2386
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *