پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۴

گرانی نقره رکورد می‌زند

ساکسو بانک پیش بینی کرد قیمت اونس نقره تحت تاثیر سیاست تسهیل پولی بانک مرکزی آمریکا، دلار ضعیف و افزایش تقاضا برای این فلز در بخش انرژی خورشیدی، در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۵۰ دلار صعود خواهد کرد.
گرانی نقره رکورد می‌زند
به گزارش توليد ايرانی؛   تحلیلگران ساکسو بانک انتظار دارند دلار آمریکا حتی با فروکش کردن پاندمی ویروس کرونا پس از عرضه واکسن کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۱ ضعیف شود. واکسن ویروس را از بین می برد اما بدهی که در سراسر جهان انباشته شده است، به قوت خود باقی می ماند.

ساکسو بانک همچنین رشد تورم قیمت در سال ۲۰۲۱ را پیش بینی کرده است و انتظار دارد سیاستگذاران واکنش کندی به قیمتهای رو به افزایش داشته باشند زیرا می خواهند از اقتصادهای آسیب دیده از همه گیری که در مسیر احیا گام برمی دارند، نهایت حمایت را به عمل آورند.

با توزیع گسترده واکسن کووید ۱۹ تا اواسط سال آینده، نقدینگی بیش از حد و سیاست تسهیل پولی باعث می شود نقدینگی به سوی هر نوع دارایی غیرنقدی سرازیر شود که این امر برای نقره و طلا مثبت است.

با در نظر گرفتن عوامل بنیادین پولی که به نفع نقره محسوب می شوند، این فلز نقره ای از تقاضای رو به رشد برای دستگاههای مربوط به تحول سبز به خصوص سلولهای فوتوولتائیک مورد استفاده در تولید پنل خورشیدی رونق بیشتری پیدا خواهد کرد و ساکسو بانک پیش بینی می کند تقاضا برای نقره از تولید این فلز بالاتر خواهد رفت.

در واقع کمبود واقعی عرضه نقره در سال ۲۰۲۱ در راه است و حمایت سیاسی از سرمایه گذاریهای انرژی خورشیدی در دوران ریاست جمهوری بایدن، توافق سبز اروپایی و هدف کربن خنثی چین تا سال ۲۰۶۰ را به مخاطره می اندازد.

طبق گزارشی که تابستان گذشته از سوی موسسه نقره منتشر شد، انتظار می رود تولید انرژی خورشیدی تا سال ۲۰۲۵ تقریبا دو برابر شود. نقره در میان همه فلزها در دمای استاندارد پایینترین مقاومت الکتریکی را دارد و جایگزینهای نقره نمی توانند از نظر تولید انرژی در هر پنل خورشیدی با این فلز برابری کنند. بعلاوه به دلیل مشکلات فنی، فوتوولتائیکهای غیرنقره ای دوام و عمر کمتری دارند و مسائل جدی برای توسعه تجاری گسترده شان ایجاد می کنند.

حتی اگر احیای اقتصاد جهانی پس از پاندمی ویروس کرونا کندتر از حد انتظار باشد، تقاضای انرژی سبز برای نقره احتمالا همچنان قوی می ماند. تحلیلگران انتظار دارند بسیاری از طرحهای محرک مالی دولتها شامل تامین مالی برای ابتکارهای انرژی پاک باشد.

در بخش عرضه هم تولید معدنی نقره از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است. پیش بینی می شود تولید نقره در سال ۲۰۲۰ به میزان ۶.۳ درصد کاهش پیدا کرده و به حدود ۷۸۰.۱ میلیون اونس برسد. کاهش چشمگیر تولید نقره تا حد زیادی نتیجه تعطیلی معادن به دلیل همه گیری کروناست اما تولید معدنی پیش از شیوع این بیماری هم روند نزولی داشت و در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرده بود.

طبق گزارش ساکسو بانک، در بلندمدت بیش از نیمی از تولید نقره مربوط فرآیند محصول جانبی استخراج روی، سرب و مس است و تامین تقاضای رو به رشد برای نقره را برای معدنکاران دشوار می کند.

نقره تحت تاثیر تقاضای صنعتی، از نظر تاریخی نوسان بیشتری نسبت به طلا داشته است اما صنعت نیروی خورشیدی می تواند به ثابت شدن تقاضای صنعتی برای این فلز کمک کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر تصویر کلان را در نظر بگیریم، نقره یک فلز ارزشمند و کالای سرمایه گذاری است و قیمتش همسو با طلاست. نسبت طلا به نقره که بیش از ۷۶ به ۱ است، نشان می دهد که نقره همچنان ارزش بسیار پایینتری در مقایسه با نقره است. نگاهی به گذشته نشان می دهد که نقره ممکن است اختلاف قیمت را کمتر کرده و افزایش پیدا کند یا قیمت طلا کاهش پیدا کند.

با توجه به شرایط اقتصادی و سیاست پولی فوق تسهیلی به نظر می رسد روند صعودی طلا ادامه پیدا خواهد کرد و نقره هم احتمالا به افزایش تقاضای صنعتی طلا را در این روند همراهی می کند.
کد مطلب: 23729
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *