پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۴

روغن نباتی همچنان در صدر کاهش تولید

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در هشت ماهه امسال، از بین ۲۸ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۹ کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۰.۵ تا ۳۱۲.۵ درصد افزایش یافته و بیشترین کاهش تولید مربوط به روغن ساخته شده نباتی بوده است.
روغن نباتی همچنان در صدر کاهش تولید
به گزارش توليد ايرانی؛   بر اساس این آمار در هشت ماهه امسال بیشترین افزایش تولید مربوط به الیاف اکریلیک است که با ۳۱۲.۵ درصد افزایش، تولید آن به ۳۱۰۰ تن رسیده است. کمترین افزایش تولید نیز مربوط به کارتن با ۰.۵ درصد افزایش تولید بوده است.

بعد از الیاف اکریلیک، بیشترین افزایش تولید مربوط به انواع تلویزیون و ماشین لباسشویی است که تولیدشان با ۶۲.۵ و ۵۸.۲ درصد در هشت ماهه امسال به ترتیب به ۸۰۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه و ۶۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسیده است. تولید این دو محصول در مدت مشابه سال گذشته ۴۹۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه و ۴۲۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده است.

انواع لوازم خانگی؛ رتبه دوم افزایش تولید
تولید یخچال و فریزر نیز در این مدت با افزایش ۲۹.۲ درصدی از یک میلیون و ۳۲ هزار دستگاه در هشت ماهه اول سال گذشته به یک بیش از میلیون و ۳۳۴ هزار دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است.
البته با وجود افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم و اواخر شهریور ماه مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)  در پاسخ به چرایی این روند گفته بود که برخی آمارها نشان می‌دهد میزان تولید با میزان نصب در منازل تطابق ندارد. وقتی میزان نصب کمتر است یعنی یا کالا در انبارها مانده یا افرادی لوازم خانگی را خریدند و در گوشه منازل احتکار کرده‌اند.

همچنین کمباین، لاستیک خودرو، انواع سواری و وانت  کالاهایی هستند که در این مدت بیش از ۲۰ درصد افزایش تولید داشته‌اند و تولید آن‌ها با ۴۱.۳، ۲۵، ۲۱.۳ و ۲۰.۴ درصد افزایش نسبت به هشت ماهه اول سال قبل به ۳۸۳ دستگاه کمباین، ۱۷۷ هزار و ۷۰۰ تن لاستیک، ۵۴۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه سواری و ۵۲ هزار و ۸۲۸ دستگاه وانت رسیده است.

در این میان تولید داروی انسانی که در بیشتر ماه‌های سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۷ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشت، در هشت ماهه اول امسال فقط ۲.۵ درصد افزایش داشته و از ۳۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون عدد در در هشت ماهه اول سال قبل به ۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون عدد در مدت مشابه امسال رسیده است.

تولید کدام کالاها کاهش یافت؟
همچنین تولید ۹ کالا در مدت یاد شده کاهشی بوده که همانند ماه گذشته بیشترین کاهش تولید مربوط به روغن ساخته شده نباتی بوده که ۱۹.۸ درصد کاهش از حدود یک میلیون و ۱۶۸ هزار تن در هشت ماهه اول سال قبل به ۹۳۷ هزار و ۵۰۰ تن در مدت مشابه امسال رسیده است. کمترین کاهش تولید در مدت یاد شده نیز مربوط به انواع کاغذ بوده که تولید آن ۳.۸ درصد کمتر شده است.

اواخر شهریورماه بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد؛ به طوری که این کالا یا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نبود یا به هر نفر تنها یک روغن فروخته می شد.  اگر چه بنا بر وعده مسئولان مربوطه قرار بود از هفته گذشته روغن در بازار توزیع و مشکل این کالای پرمصرف حل شود،  اما به نظر می رسد این وعده به ویژه در بخش روغن جامد هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است.

همچنین در این مدت تولید چرم، کولر آبی و الکتروموتور با کاهش ۱۵.۷، ۱۱.۲ و و ۱۱ درصدی مواجه شده است، به طوری که تولید چرم در هشت ماهه اول سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار فوت مربع و ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار فوت مربع بوده است. همچنین تولید کولر آبی از ۸۵۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه در هشت ماهه اول سال ۱۳۹۸ به ۷۵۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است.

البته آمارهای جدید در مواردی اختلافاتی با گزارش‌های منتشر شده قبلی داشت که علت آن افزایش جامعه آماری واحدهای منتخب عنوان شده است.
 
کد مطلب: 23726
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *