پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
۰
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۰

امضای تفاهم‌نامه طرح جهش تولید دیم‌زارهای گلستان با حضور وزیر جهاد

تفاهم‌نامه طرح جهش تولید در ۳۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای استان گلستان با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر جهاد کشاورزی و رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) امضا شد.
امضای تفاهم‌نامه طرح جهش تولید دیم‌زارهای گلستان با حضور وزیر جهاد
به گزارش توليد ايرانی ؛    بر اساس این تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۳۰ درصد هزینه‌ کود، بذر و علف‌کش کشاورزان گلستان برای کشت کلزا را در ۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان را پرداخت می کند.

استاندار گلستان در این مراسم گفت: پیش از این قرار بود این ستاد از توسعه کشت کلزا در ۲۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای گلستان حمایت کند.

هادی حق‌شناس اظهار داشت: تلاش می کنیم تا سطح زیر کشت مورد حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سال زراعی آینده را به ۱۰۰ هزار هکتار افزایش دهیم.

استاندار گلستان اظهار امیدواری کرد که حمایت از کشت کلزا در اراضی دیم استان به افزایش درآمد بهره برداران و تمایل بیشتر آنان به کشت این محصول منجر شود.

حق شناس گفت: همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه سال آینده شاهد جهش تولید گندم به جای کلزا در استان خواهیم داشت.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گلستان هم گفت: این تفاهم‌نامه با هدف رسیدن به خودکفایی محصولات کشاورزی و اجرای طرح جهش تولید محصول کلزا به اجرا گذاشته می‌شود.

محمد مهدی سلمان زاده اظهار امیدواری کرد که این حمایت ها منجر به افزایش تولید، رشد اقتصادی و ایجاد فرصت های جدید شغلی در استان گلستان شود.

از مجموع  ۶۵۰ هکتار اراضی استان گلستان ۴۸۰ هزار هکتار به کشت دیم اختصاص دارد.

علی موسی‌خانی رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان هفته قبل گفته بود که طرح زراعت کلزا در دیم‌زارهای شمال استان با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) طی برنامه پنج ساله به اجرا درآمده و در نخستین سال اجرای این طرح، کلزا در ۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم گمیشان، بندرترکمن، گنبدکاووس، آق قلا، کلاله و مراوه‌تپه کاشته شد.

در گلستان حدود ۱۵ رقم کلزا شامل هایولای۵۰، هایولای ۴۸۱۵، هایولای۵۵۹، آرجی‌اس، دِلگان و تِراپُل کشت می شود.

زراعت در دیم‌زارهای شمال استان گلستان اغلب به کشت گندم اختصاص دارد.

طبق گزارش اخیر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان به ایرنا، امسال قرارداد کشت کلزا در ۶۷ هزار و ۲۳۰ هکتار از اراضی استان بسته شد.

این استان شمالی با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا است.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول و نیز بهترین تناوب برای گندم و جو بوده که رعایت آن علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری ها و علف‌های هرز را کاهش می دهد.
کد مطلب: 23715
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *