جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۲

راه آهن اردبیل؛ در مسیر ایستگاه آخر

بارش برف در اردبیل شدت گرفته اما پروژه راه آهن اردبیل- میانه همچنان در فازها و کارگاه‌های مختلف در حال اجراست تا بر اساس وعده مسوولان تا پایان دولت دوازدهم به ایستگاه پایانی رسیده و هدیه مردم این استان شود.
راه آهن اردبیل؛ در مسیر ایستگاه آخر
به گزارش توليد ايرانی ،؛    بعد از گذشت ۱۴ سال وقفه در اجرای پروژه راه آهن، مسؤولان اجرایی شنیدن سوت قطار در تابستان ۱۴۰۰ را به مردم استان نوید داده و با تسریع عملیات اجرایی و تزریق اعتبار لازم برای تحقق آن تلاش می‌کنند و در این میان برف و باران مانعی جدی بر سر کار نیست.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شد اما سال‌ها این پروژه متوقف ماند تا اینکه در دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده و مدیران دولت دوازدهم نیز وعده اتمام آن تا پایان کار دولت را داده‌اند.

این طرح ریلی هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت در حال اجراست.



مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث بوده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

در طرح راه‌آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.

این خط راه‌آهن برای حرکت قطارهایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی و اجرا می‌شود.
پیشرفت فیزیکی این طرح ۸۵ درصد اعلام شده و با اجرای بخش‌های زیربنایی و زیرسازی، عملیات روسازی و ریل‌گذاری به سرعت انجام شده و پروژه برای افتتاح در اواسط سال آینده آماده می‌شود.
عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده‌های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده‌اند، اما با تأمین اعتبار توسط بانک ملی ایران، عملیات اجرایی این پروژه شتاب گرفته است.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.
مسئولان پیشرفت فیزیکی طرح راه‌آهن اردییل - میانه که در ۱۲ قطعه در حال اجرا می‌باشد را قابل قبول ذکر کرده و می‌گویند که افتتاح آن تا شهریور ۱۴۰۰ تقریباً قطعی است.

شتاب عملیات راه آهن با استفاده از تکنولوژی پیشرفته داخلی
شتاب بخشی به عملیات اجرایی راه آهن اردبیل - میانه نیازمند بهره‌گیری از تکنولوژی و فناوری نوین در این پروژه بود و مجری طرح نیز جدیدترین تجهیزات ساخت داخل کشور را در آن بکار گرفت.
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در این باره گفت: با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته ساخت داخل کشور، عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن اردبیل - میانه سرعت گرفته است.



به گفته وی، جرثقیل پنل‌گذار که در داخل کشور تولید شده برای اولین بار در پروژه راه‌آهن اردبیل -میانه مورد استفاده قرار گرفته و این امر به تسریع عملیات اجرایی این پروژه کمک شایانی خواهد کرد.
بهنامجو ساخت این دستگاه و جرثقیل پنل‌گذار را تحولی در صنعت ریل‌گذاری راه‌آهن ذکر کرد و گفت: با استفاده از این دستگاه سرعت کار در پروژه راه‌آهن اردبیل بالا رفته و ریل‌گذاری روزانه به ۳۰۰ متر رسیده است.

استاندار اردبیل با بیان اینکه ریل‌گذاری ۱۰۰ کیلومتر در پروژه راه آهن اردبیل - میانه برای امسال هدفگذاری شده است، گفت: با افزایش ساعت کاری و اضافه کردن واگن‌های حمل ریل، ریل‌گذاری در این پروژه به روزانه ۶۰۰ متر خواهد رسید.

بهنامجو گفت: این شیوه ریل‌گذاری امکان کار کردن در هوای برفی را هم فراهم و عملیات در داخل تونل و روی پل‌ها هم بدون مشکل قابل اجرا است.
او اظهار کرد: تهیه ریل پروژه هم بدون مشکل در حال انجام بوده و با شروع کار از سمت میانه قطعاً تا پایان سال تعهد انجام گرفته در خصوص ریل‌گذاری ۱۰۰ کیلومتر از مسیر راه‌آهن اردبیل - میانه انجام خواهد شد.

تزریق اعتبار تسهیل کننده عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن اردبیل
عملیات اجرایی پروژه‌های مهم بدون تأمین اعتبار لازم امکان پیشرفت فیزیکی نخواهد داشت و یکی از مهمترین عامل در به پایان نرسیدن بسیاری از پروژه‌های عمرانی در کشور نیز عدم تخصیص اعتبار در زمان مناسب است.

پروژه راه آهن اردبیل - میانه نیز از این امر استثنا نبوده و عملیات اجرایی آن زمانی سرعت گرفت که دولت تأمین اعتبار آن را با روش‌های مختلف به نوعی تضمین کرد.

استاندار اردبیل به اعتبارات اختصاص یافته به راه‌آهن اردبیل در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: جذب اعتبارات با روند خوبی در جریان است و بر اساس قول رئیس سازمان برنامه و بودجه، این پروژه مشکل مالی نخواهد داشت و بودجه‌های‌دولتیامسال جذب می‌شود.

بهنامجو گفت: با توجه به سرعت گرفتن ریل‌گذاری و اختصاص اعتبارات سال آینده این پروژه تکمیل می‌شود.
داود شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل هم با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح راه‌آهن اردبیل- میانه مطلوب است و پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه سال آینده به بهره‌برداری برسد، اظهار کرد: تمام قطعات این پروژه فعال بوده و مشکلی درباره اعتبار این پروژه وجود ندارد.

شایقی ادامه داد: امسال ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده که هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن مربوط به منابع بانک ملی و بقیه نیز مربوط به اعتبارات دولتی است.
وی اضافه کرد: امسال تاکنون چهار هزار میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص داده شده و مقرر است اعتبارات سال جاری برای راه‌آهن اردبیل تأمین شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل- میانه شتاب گرفته و تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: اتمام و تکمیل به‌موقع این پروژه در اولویت دولت است و سعی می‌شود در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل اضافه کرد: دولت اعتبار لازم برای این پروژه اختصاص داده و بقیه اعتبارات موردنیاز هم از طریق فاینانس بانک ملی قابل تأمین است.

شایقی گفت: در سه سال اخیر ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق منابع بانک و هشت هزار میلیارد ریال نیز از طریق منابع ملی اختصاص یافته است.

پیشرفت ۸۵ درصدی زیرسازی راه‌آهن اردبیل- میانه در سایه توجه دولت
توجه دولت به پروژه راه آهن اردبیل - میانه و وعده‌های دولتمردان به افتتاح آن تا پایان دولت دوازدهم موجب شده تا با رفع موانع، عملیات فیزیکی طرح نیز تسریع شود.

فرزاد قلندری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در این باره گفت: در زمان حاضر پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
وی افزود: تمام قطعات پروژه راه‌آهن اردبیل به صورت مطلوب در حال اجرا است و تا پایان سال تلاش می‌شود زیرسازی این پروژه انجام شود.


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل ادامه داد: کل پروژه راه‌آهن نیز اعم از زیرسازی و ریل‌گذاری نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی بیان کرد: تلاش بر این است تا پایان سال ۱۰۰ کیلومتر از ریل‌گذاری این پروژه نیز انجام و تا پایان دولت راه‌آهن اردبیل - میانه تکمیل شود.

عباس خطیبی معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه را یکی از پروژه‌های مهم و برنامه‌ریزی شده جهش تولید در وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و افزود: این پروژه با طول ۱۷۵ کیلومتر در بخش‌های مختلف زیرسازی، روسازی و همچنین ایستگاه‌ها با سرعت خوبی در حال اجراست.

وی بیان کرد: امسال به صورت کاملاً جدی با تجهیز کارگاه و مستقر شدن پیمانکار، اقدامات ریل‌گذاری در حال اجرا بوده و تمام امور طبق برنامه‌ریزی انجام شده پیش می‌رود.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز رضایت از روند اجرای پروژه راه آهن اردبیل گفت: عملیات زیرسازی راه آهن اردبیل – میانه تا آخر امسال تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی افزود: در کنار این اقدام ۱۰۰ کیلومتر عملیات ریل‌گذاری راه آهن در حال انجام بوده و چهار ایستگاه مسیر خط ریلی اردبیل – میانه نیز تکمیل خواهد شد.

نیکزاد گفت: ما خواهان این هستیم که این پروژه در سال ۱۴۰۰ و تا پایان دولت دوازدهم به‌عنوان یادگاری این دولت افتتاح و بهره‌برداری شود.

وی بیان کرد: در تمام جلسات با معاون رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی توافق شده که ۱۰۰ کیلومتر روسازی پروژه، عملیات زیرسازی و احداث هفت ایستگاه مسیر امسال به اتمام برسد و با توجه به تأمین مالی طرح، مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی، رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس هم گفت: این جای خوشحالی است که دولت مصمم به پایان رساندن راه‌آهن اردبیل - میانه پس از حدود ۲۰ سال بلاتکلیفی است و مردم استان اردبیل چشم انتظار شنیدن سوت قطار بوده و انتظار می‌رود که این مهم در زمان این دولت انجام پذیرد.

وی بیان کرد: البته تنها رسیدن قطار به اردبیل کافی نیست و این راه‌آهن باید تا پارس آباد و اتصال به جمهوری آذربایجان و کشورهای قفقاز تداوم یابد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت توجه بیشتری به تکمیل طرح راه‌آهن اردبیل – میانه داشته و اخیراً میزان اعتبارات این پروژه افزایش یافته است.
موسوی افزود: عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه مطلوب است و با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء پیشرفت فیزیکی این پروژه شتاب گرفته و در زمان مقرر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی میزان اعتبار اختصاص یافته به این پروژه را چهار هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: یکی از خواسته‌های اصلی مردم استان تکمیل طرح راه‌آهن اردبیل است و مسؤولان استان بویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه بر اتمام به موقع این پروژه تاکید دارند.

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: برای اجرای این طرح در هفت سال گذشته زحمات زیادی کشیده شده و انصاف نیست که این طرح در دولت دوازدهم به پایان نرسد.

وی همچنین از زحمات استاندار اردبیل در زمینه تسریع در عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل - میانه تقدیر و اظهار امیدواری کرد که این پروژه در اوایل سال ۱۴۰۰ به نتیجه برسد.

بدری گفت: پروژه راه‌آهن اردبیل هم‌اکنون توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال اجراست و انتظار می‌رود در ادامه این طرح عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل - پارس‌آباد مغان نیز شروع شود.



وی اضافه کرد: در سفر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری به استان اردبیل مقرر شد دولت اعتبارات لازم برای این طرح را مدنظر داشته باشد و در بودجه ۱۴۰۰ هم ردیف اعتباری برای آن در نظر گرفته می‌شود.

نماینده اردبیل- نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح راه‌آهن اردبیل- پارس‌آباد مغان همچنان در دستور کار بوده و مطالعات آن هم‌اکنون در مرحله نهایی است.

وی خواستار پیگیری ادامه این خط ریلی کشور به سمت شمال استان اردبیل شد و اظهار داشت: این خط ریلی منطقی‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر ریلی در کریدور شمال جنوب محسوب می‌شود و با ادامه احداث آن تا منطقه مغان و گمرک مرزی در شهرستان بیله‌سوار، کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

در هر حال پروژه راه آهن اردبیل - میانه از جمله پروژه‌هایی است که با توجه دولت تدبیر و امید پس از سال‌ها رکود فعال شده و حکایت از توجه مسؤولان به طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای در اقصی نقاط کشور بویژه استان اردبیل دارد.
کد مطلب: 23457
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *