جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۲

ایستادگی در برابر تحریم‌ها با طرح‌های عظیم نفتی

سه استان چهارمحال و بختیاری، بوشهر و خوزستان امروز در سی‌وچهارمین پویش ملی تدبیر و امید، میزبان آیینی بودند که ضمن آن رییس جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس طرح های ملی وزارت نفت را افتتاح کرد.
ایستادگی در برابر تحریم‌ها با طرح‌های عظیم نفتی
به گزارش توليد ايرانی ,     طرح‌ها شامل پتروشیمی اوره و آمونیاک لردگان، واحد فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی و مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی‌، به  ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان. امروز در حالی به بهره برداری رسید که به بیان رییس جمهوری، جهش صادرات و جهش تولید را در پی خواهند داشت. 

بهره برداری از این طرح ها  که برای ۸۵۰ نفر اشتغالزایی  دارد، عظمت و مقاومت اقتصاد کشور را با وجود تحریم ها و جنگ اقتصادی دشمنان بار دیگر به رخ کشید.

رییس جمهوری امروز در این خصوص گفت:  در شرایطی که دشمنان ما می خواستند ما را تحریم کنند و ایران را منزوی کنند و در شرایطی که با تصور خام خود می خواستند ما را نسبت به آینده کشور مایوس کنند، در یک هفته شاهد افتتاح ۳ طرحی هستیم که ارزش آن ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
حسن روحانی با بیان اینکه برای ما و برای ملت ما و دنیا، آینده ایران بسیار مهم است، گفت: آینده امیدوارکننده هم برای ایران هم منطقه مهم است. ایران آباد و پیشرفته تنها برای مردم ایران مهم نیست بلکه برای منطقه و جهان است.

وی اضافه کرد: ایران به خاطر قابلیت های بسیار بزرگی که دارد، می تواند نیازمندی های منطقه و حتی جهان را در برخی از موارد ارزان تر و راحت تر تامین کند.

پتروشیمی لردگان نماد بلوغ اقتصادی کشور
عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی لردگان سال ۱۳۸۷ آغاز شد و امروز پس از تحمل سالها تحریم و فشارهای اقتصادی به صورت رسمی افتتاح شد.

این مجتمع به سبب دسترسی مناسب به منابع آب و گاز و نزدیکی به سه خط لوله گاز کشور و دارای بودن زمین و موقعیت مناسب از نظر تسطیح و انجام امور زیربنایی از موقعیت مکانی مطلوبی برخوردار است.
رییس جمهوری  امروز در آیین افتتاح این مجتمع گفت: محصولات این طرح صادراتی است و ما در داخل امکاناتی داریم که نیاز ما را تامین کند بنابراین هم جهش صادرات و هم جهش تولید است.

بیژن زنگنه وزیر نفت هم در آیین افتتاح  یکی از ویژگی‌های این طرح را  اجرای آن در منطقه کمتر توسعه‌یافته لردگان ذکر کرد و افزود: این طرح با هدف محرومیت‌زدایی توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس انجام شده است و سه هزار تن تولید روزانه و یک میلیون تن تولید سالیانه به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: ظرفیت تولید کشور در بخش اوره بدون احتساب این طرح سالیانه ۶.۵ میلیون تن است که با افتتاح این طرح، همچنین طرح مسجد سلیمان که طی یکی دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین طرح هنگام، مصرف سالیانه ۲ میلیون تنی داخلی پوشش داده شده و بقیه اوره تولید صادر خواهد شد.

این عضو کابینه دولت بیان‌داشت: در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با توجه به تنوع محصولات پتروشیمی در بالادست، یکی از اولویت‌های راهبردی وزارت نفت توسعه صنایع پیشران و پایین‌دستی پتروشیمی است.

مدیرعامل پتروشیمی لردگان هم درباره یککی دیگر از ویژگی های طرح گفت: با تامین ۸۵ درصد از نیروهای متخصص و غیرمتخصص بومی استان در مجتمع پتروشیمی لردگان می‌توان اعلام کرد که این واحد بومی‌ترین پتروشیمی کشور است.

محسن محمودی افزود: در زمان اجرای طرح ۲ هزار و ۸۰۰ نیروی کار در این مجتمع به کارگیری شدند که از این تعداد ۸۵ درصد نیروها بومی استان بودند.

مدیرعامل پتروشیمی لردگان با بیان اینکه این مجتمع در سه فاز به مرحله اجرا رسیده است، اظهار داشت: فاز نخست طرح سال گذشته به بهره‎برداری کامل رسید، فاز دوم تحت عنوان تولید آمونیاک در تیرماه امسال و فاز سوم که اختصاص به تولید اوره دارد ماه گذشته به مرحله تولید و بهره‌برداری رسید.

محمودی، دست‌یابی به دانش بومی نصب ماشین‌آلات و تجهیزات پتروشیمی را از مهمترین دستاوردها و شاخص‌های مجتمع پتروشیمی لردگان برشمرد و تصریح کرد: از چهار نوامبر که پتروشیمی لردگان به همراه ۳۳ طرح پتروشیمی دیگر در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت هیچ شرکت خارجی حاضر به همکاری و نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات این مجتمع نشد که در نهایت با دانش جوانان توانمند کشور این تجهیزات راه‌اندازی شد.

مدیرعامل پتروشیمی لردگان ایمنی بالای محیط کار مجتمع پتروشیمی لردگان را از دیگر ویژگی‌های این مجتمع عنوان کرد و افزود: در این مجتمع ۲۸ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه منجر به فوت و یا قطع عضو سپری شد و مشکل خاصی در خصوص ایمنی کارگران به وجود نیامد.

سرمایه گذاری اروپایی در نخستین واحد پیش‌ساخته فرآورش نفت کشور 
طرح دیگری که امروز به بهره‌بردار ی رسید، نخستین واحد ۵۰ هزار بشکه‌ای و پیش ساخته فرآورش نفت در غرب کشور است که با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری یک شرکت اروپایی بهره برداری شد.
  این واحد فرآورشی با اعتبار ۴۶.۹ میلیون دلار در ضلع جنوبی میدان آزادگان جنوبی راه اندازی شده و نفت موردنیاز آن از تعداد ۳۵ حلقه چاه مستقر در این میدان مشترک تغذیه می‌شود.

رییس جمهوری  درخصوص طرح فرآورش ۵۰ هزار بشکه در روز گفت: با این مدل فرآورش اولین بار است که در این صنعت قدم گذاشتیم و کار را برای ما بسیار آسان کرده است.

وزیر نفت هم ‌هدف از این طرح را  انجام سریع‌تر کارها و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری توسط بخش خصوصی بود، به‌طوری که برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت پس از ملی شدن این صنعت، یک واحد فراورش توسط بخش خصوصی ساخته شده و توسط خودش بهره‌برداری می‌شود.

زنگنه بیان ‌داشت: در مقابل عملیات فراورشی که انجام می‌شود، وزارت نفت به ازای هر بشکه ۱.۲۸ دلار هزینه فراورش می‌پردازد و این جزو سیاست‌های ماست و ظرفیت داخلی نیز برای ساخت این کارخانه‌ها فراهم است.

مدیرعامل شرکت توسعه و مهندسی نفت هم در آیین بهره برداری از این  واحد پیش ساخته  گفت: این واحد با ظرفیت فرآوری روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت و با در اختیار داشتن ۲ ردیف (train) هر یک با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه در روز طراحی شده است.

تورج دهقانی با بیان اینکه واحد پیش ساخته فرآورش نفت در غرب کارون قابلیت توسعه تا ۸۰ هزار بشکه را در روز دارد، افزود: این واحد با سرمایه گذاری حدود ۵۰ میلیون دلار در ضلع جنوبی میدان آزادگان جنوبی راه اندازی و از امروز در مدار عملیات قرار گرفته است.

وی افزود: این طرح در مدت یکسال آماده بهره‌برداری شده در حالیکه ساخت آن به روال معمول پنج سال به طول می‌انجامید و در زمان حاضر نفت استحصال شده از ۳۵ حلقه چاه مستقر در این میدان مشترک را فرآورش و به تدریج به ظرفیت آن افزوده می‌شود.

به گفته دهقانی، برای نخستین بار است که وزارت نفت با یک شرکت سرمایه گذار در قالب قرارداد ساخت، مالکیت و بهره برداری وارد همکاری می‌شود و دریافتی پیمانکار مربوطه در قبال تحویل نفت فرآورش شده به شکل حق العمل کاری است.

مدیرعامل شرکت توسعه و مهندسی نفت بیان داشت: پیش بینی می شود این نوع از قراردادهای نفتی، سرمایه گذاران بیشتری را برای حضور در صنعت نفت ایران ترغیب کند.

مخازنی برای میعانات گازی
در عسلویه  هم امروز مخازن متمرکز ذخیره‌سازی ۴ میلیون بشکه ای میعانات گازی پارس جنوبی با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۹.۲ میلیون یورو و ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بهره‌برداری رسمی شد.

رییس جمهوری  در آیین افتتاح آن با تاکید بر اهمیت مسئله مخازن نفت در کشور گفت: یکی از طرح‌های اساسی که کشور نیاز دارد تاسیس مخازن بزرگ هم برای نفت و هم برای معیانات و هم برای گاز است. علت این که ما گاهی در گاز در زمستان مشکلاتی داشتیم به خاطر ذخیره مخازن است که البته در این سال ها مشکلی نداریم.

مدیرعامل شرکت نفت گاز پارس هم در این آئین گفت: پروژه احداث تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی در عسلویه، با ظرفیت اسمی ۶۴۰ هزار مترمکعب (معادل ۴ میلیون بشکه) به منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه‌های منطقه پارس ۱ و نیز تأمین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث شده است.

 محمد مشکین فام افزود: در این پروژه، تعداد ۸ مخزن به صورت سقف شناور هر یک به ظرفیت ۸۰هزار مترمکعب و ۲ مخزن آتش‌نشانی و مخازن سوخت، شبکه لوله‌کشی و سیستم‌های برق و ابزاردقیق، سیستم‌های اندازه‌گیری و پمپ‌های انتقال میعانات و ساختمان‌های صنعتی و اداری احداث شده است.

وی یادآورشد: این تأسیسات که هم‌اکنون در مدار بهره‌برداری قرار دارد، با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۹.۲ میلیون یورو و ۲ هزار و دویست میلیارد ریال به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس و توسط پیمانکاران داخلی (شرکت ناردیس طرح‌های انرژی و شرکت ماشین‌سازی اراک) ساخته شده است.
کد مطلب: 23386
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *