راه اندازی تالار بورس برای تولید زعفران ایرانی

3 خرداد 1397 ساعت 11:00

در راستای شفافیت قیمت زعفران در داخل کشور و قرار گرفتن به عنوان مرجع جهانی تعیین قیمت طلای سرخ توسط ایران، نخستین تالار بورس زعفران جهان(بورس آتی) در تربت حیدریه راه اتدازی شد.


تولید ایرانی: مدیر دفتر بورس زعفران اظهار کرد: ورود زعفران به بورس سال گذشته انجام شده و امروز شاهد ورود این کالا به بورس آتی طلای سرخ هستیم که تولید کننده می تواند محصول خود را پیش فروش کرده و خریدار نسبت به خرید این محصول در فصل برداشت با یک قیمت از قبل تعیین شده اطمینان پیدا کند.
 
وی تصریح کرد: با راه اندازی این بورس مشکل تجارت خارجی زعفران و همچنین شفافیت ثبات قیمت در بازه زمانی مشخص توسط خریداران خارجی حل شده و این اقدام باعث جهانی سازی تولید زعفران توسط جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
 
کریمی اضافه کرد: در بورس آتی همه آحاد جامعه اعم ار کارگر و کشاورز تا صنعت گر و بازاری می توانند وارد شوند و از اشتغالزایی بوجود آمده معاملات ناشی از بورس آتی زعفران نیز استفاده کنند.
 
مدیر دفتر بورس زعفران از این اقدام علاوه بر اشتغالزایی در حوزه جوانان که می توانند از سرمایه گذاری حداقلی 60 میلیون ریالی استفاده کنند از بازگشت ارزش افزوده زعفران به داخل کشور بعنوان دیگر مزیت آن یاد کرد.
 
وی در تشریح بورس آتی زعفران گفت: در این بورس تولید کننده می تواند بر اساس پیش بینی که قبل از برداشت محصول دارد حاصل دسترنج خود را به قیمت همان روز پیش فروش کرده و در فصل برداشت محصول را تحویل خریدار بدهد و این اقدام ثبات قیمت در بازار را در پی خواهد داشت.
 
کریمی افزود: با راه اندازی این بورس واسطه ها به ناچار باید وارد این فضا شوند و خرید خود را در فصل برداشت انجام دهند، زیرا دیگر توان تعیین قیمت را نخواهند داشت.
 
مدیر بورس زعفران خاطر نشان کرد: امیدواریم با راه اندازی این بورس تمام مشتریان هدف با مراجعه به این بورس با قابلیت ارائه محصول خرید خود را انجام دهند.
 
منطقه تربت حیدریه شما شهرستانهای تربت حیدریه، زاوه، مه ولات و رشتخوار با زیر کشت بیش از 30 هزار هکتار زعفران بعنوان قطب تولید این محصول در ایران و جهان محسوب می شود که سالانه بیش از 100 تن محصول را تولید می کند.
 
ایران بعنوان قطب تولید زعفران در جهان 90 درصد این محصول را تولید می کند اما از گردش مالی 8 میلیارد دلاری آن در جهان تنها حدود 400 میلیون دلار یعنی کمتر از 5 درصد داخل کشور است.


کد مطلب: 2325

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/2325/راه-اندازی-تالار-بورس-تولید-زعفران-ایرانی

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com