پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۵

رشد تولید ٧ محصول منتخب معدنی

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، از بین ۱۰ محصول منتخب معدنی، هفت محصول رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.
رشد تولید ٧ محصول منتخب معدنی
به گزارش توليد ايرانی؛   براین اساس از ۱۰ محصول منتخب معدنی مورد بررسی قرار گرفته در این گزارش، طی هفت ماه نخست سال جاری، تولید فولاد خام و محصولات فولادی، کاتد مس، سیمان، شمش، کنسانتره زغالسنگ، آلومینیوم خالص و آلومینا میزان تولیدشان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ است. این در حالی است که شیشه‌جام و  ظروف شیشه‌ای با زیر ۱۰ درصد و ظروف چینی ۱۵.۳ درصد کاهش تولید طی این مدت نسبت به سال گذشته، روبرو شده‌اند.

طبق آمار، شمش آلومینیوم خالص در مدت مذکور بیشترین درصد رشد را به خود اختصاص داده است. در هفت ماهه امسال این محصول معدنی به میزان ۲۳۱ هزار و ۴۰۰ تن تولید شده است که نسبت به ۱۵۱ هزار و ۸۰۰ تن تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۲.۵ درصدی داشته است.

پس از آن سیمان با ۱۴ درصد افزایش تولید نسبت به هفت ماه ابتدایی سال گذشته که ۳۶ میلیون و ۷۷۰ هزار و سه تن تولید شده بود، در هفت ماهه امسال میزان تولید ۴۱ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۶۰۰ تن را به ثبت رسانده است.
فولاد خام، محصولات فولادی و کاتد مس نیز هریک به ترتیب ۸.۷ درصد، ۸.۳ درصد و ۷.۹ درصد رشد تولید را در مجموع هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

در مدت مذکور سال جاری ۱۶ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۱۰۰ تن فولاد خام، ۱۴ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۷۰۰ تن محصولات فولادی و ۱۶۸ هزار و ۹۰۰ تن کاتد مس تولید شده است؛ این در حالی است که در مجموع هفت ماه ابتدایی سال ۹۸، به ترتیب فولاد خام به میزان ۱۵ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۴۰۰ تن، محصولات فولادی ۱۳ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۶۰۰ تن و کاتد مس ۱۵۶ هزار و ۵۰۰ تن تولید شده بود.

همچنین آلومینا نیز با آمار تولید ۱۳۹ هزار و ۳۰۰ تن در هفت ماهه سال جاری، نسبت به ۱۳۳ هزار و ۶۰۰ تن تولید شده در مدت مشابه سال ۹۸، رشد ۴.۳ درصدی را رقم زده است.

براساس این گزارش، کمترین میزان رشد تولید را کنسانتره زغالسنگ با رشد ۱.۵ درصدی به خود اختصاص داده است که از ۹۰۵ هزار و ۳۰۰ تن تولید شده در هفت ماهه ابتدایی سال گذشته به ۹۱۸ هزار و ۹۰۰ تن در مدت مشابه امسال رسیده است. البته که لازم به ذکر است تا ماه‌های پیش، آمار تولید این محصول معدنی، با افت تولید نسبت به مدت مشابه مورد بررسی مواجه بود.  

در مقابل اما طبق آمار، ظروف چینی، شیشه جام و ظروف شیشه‌ای به ترتیب کاهش تولید را در مجموع هفت ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ تجربه کرده‌اند.

در مدت مذکور سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید ظروف چینی بیشترین آمار کاهش تولید را به خود اختصاص داده است. در هفت ماهه سال جاری ۲۹ هزار و ۸۰۰ تن ظروف چینی تولید شده است که نسبت به ۳۵ هزار و ۲۰۰ تن تولید شده در هفت ماه نخست سال گذشته، ۱۵.۳ درصد کاهش تولید داشته است.

پس از آن شیشه‌جام نیز در این مدت سال جاری ۶۳۱ هزار و ۳۰۰ تن تولید شده است که نسبت به ۶۷۹ هزار و ۱۰۰ تن تولید شده در هفت ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ با افت تولید هفت درصدی روبرو شده است.  

همچنین ظروف شیشه‌ای نیز با افت شش درصدی از ۴۲۳ هزار و ۷۰۰ تن تولید شده در مجموع  هفت ماهه نخست سال گذشته به ۳۹۸ هزار و ۱۰۰ تن در مدت مذکور سال جاری رسیده است.
 
کد مطلب: 23114
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *