جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۲

روحانی: مردم همه چیز خود را به بورس بسپارند/ آقای روحانی! لطفا درباره اوضاع بورس توضیح بدهید

بورس روز‌های خوبی را طی نمی‌کند و حسابی «بورس بازها» را کلافه کرده است. اینگونه می‌توان گفت نه آن موقع ‏که شاخص رو به رشد بود بورس از منطق اقتصادی پیروی می‌کرد و نه این روز‌ها که در حال سقوط است.
روحانی: مردم همه چیز خود را به بورس بسپارند/ آقای روحانی! لطفا درباره اوضاع بورس توضیح بدهید
بورس این روزها وضعیت نزاری دارد. بازار سرمایه ای که پیش از اعلام رسمی دولتمردان برای ورود وسرمایه گذاری در آن بازار پرسود و فعالی بود این روزها به بازار از دست رفتن سرمایه ها تبدیل شده است. فقط نگاهی به سود و زیان بورس در سال گذشته نشان میدهد که این بازار چقدر فعال بود و مردم کم کم داشتند جذب آن می شدند. در سه ماهه اول سال بورس با جهش قابل توجهی روبرو شد اما از زمانی که دولتمردان خصوصا «رئیس جمهور» اعلام کرد که «مردم همه چیز خود را به بورس بسپارند»، این روند به طور کاملا جالبی معکوس شد. 

در مرحله اول ریزش بورس کارشناسان اعلام کردند که بورس در حال نوسان گیری است. روند نوسان گیری اما بسیار طولانی و فرسایشی شد. حقوقی های بورس هم در این حوزه کم شیطنت نکردند. اما بالاخره با کاهش چشمگیر سرمایه های مردم در بورس آنچه گفته می شد نوسان گیری است به اتمام رسید. 

بعد از مدتی که رنگ بورس قرمز بود و آهسته آهسته به سوی سبز شدن گرایش پیدا کرد دیده شد که بورس نه تنها نتوانست ضرر و زیان سرمایه گذاران خود را جبران کند بلکه بازهم به سمت قرمز شدن حرکت کرد و دوباره همان روند کاهش سرمایه های مردم که در دور اول نوسان گیری گفته می شد نیز تکرار شد. 

متاسفانه در این راستا با توجه به اینکه دولتمردان مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس می کردند نه تنها اقدام عاجل و جدی برای جلوگیری از دست رفتن سرمایه های مردم صورت نگرفت بلکه حتی نظارتی که باید نیز بر بازار بورس اعمال نشد.

حالا شاهد اعتراض برخی از سرمایه گذاران بورس در مقابل ساختمان این سازمان هستیم. هر چند که برخی به طعنه بیان می کنند که بورس سود و زیان دارد و سرمایه گذار بایستی صابون ضرر در این بازار را به تن و جان بزند اما اتفاقات بورس چندان به گفته کارشناسان با قاعده طبیعی این بازار همخوان نیست. در ابتدا بسیاری از سرمایه گذاران بورس به یکباره با سقوط شاخص و ارزش سهام ها از این بازار فرار کردند. این درحالی است که بازار بورس چندان در کوتاه مدت و حتی در میان مدت سودی در اختیار سرمایه گذاران نمی کند اما در این میان آنهایی که با صبر استراتژیک سرمایه خود را در بورس بنابر قواعد و آداب سرمایه گذاری این بازار نگاه داشتند، بیشتر متضرر شده اند.

بورس روز‌های خوبی را طی نمی‌کند و حسابی «بورس بازها» را کلافه کرده است. اینگونه می‌توان گفت نه آن موقع ‏که شاخص رو به رشد بود بورس از منطق اقتصادی پیروی می‌کرد و نه این روز‌ها که در حال سقوط است.

به گزارش توليد ايرانی ؛     این موضوع حتی مورد انتقاد «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و با بیان اینکه وضعیت فعلی بورس اصلا مورد قبول نیست و این رویه باید اصلاح شود، گفت: «مردم با ترغیب دولت سرمایه خود را به بورس آوردند و باید پاسخ اعتماد خود را بگیرند.»

این روزها بعد از انتخابات آمریکا بازهم روند بورس رو به منفی شدن حرکت کرد. این موضوع باعث نگرانی منتقدان و گلایه آنها شد. « پرویز جلیلی کامجو» ، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با نود اقتصادی گفت: « بازار از مذاکره و انتظار می‌ترسد، بازار سرمایه اگر خیالش راحت باشد که مذاکره‌ای در کار نخواهد بود، به اتفاقات مثبت فکر خواهد کرد. ۱۹ حقوقی از ابتدای امسال تا مرداد حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سهم فروختند، اما در ۴-۳ ماه اخیر که بازار به آن‌ها احتیاج داشت، فقط حدود ۹ هزار میلیارد تومان سهم خریدند!

«علی صالح آبادی»، رئیس اسبق سازمان بورس درباره نقش این سازمان در اداره بازار می گوید: « موضوع مهم بحث نظارت است سازمان بورس یك ناظر تماشاچی نیست، بلكه ناظر همراه با اختیارات است و بعضی وقت‌ها لازم است اطلاعیه شفاف‌سازی در بازار بدهد و ممكن است در برخی مواقع نیاز باشد نمادها متوقف شوند.»

در همین رابطه، «عباس هشی»، تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان می کند: لازم است بگوییم بورس ما چند اشکال اساسی دارد: «ابتدا آنکه تصمیم‌گیر اصلی دولت است ولی گرداننده آنها شبکه‌های اقتصاد زیر زمینی هستند که بیش از ۶۰ درصد اقتصاد کشور و ۸۰ درصد ارزهای صادرات غیرنفتی در دست آنهاست. به واقع اینها با پول و نفوذ، بر وضعیت اقتصادی تاثیر به سزایی دارند.»

همین روند سبب شد تا بسیاری از سرمایه گذاران بورس با ترس از به باد رفتن بیشتر سرمایه هایشان میدان را خالی کنند. ذات سرمایه به طور کل ترسو است؛ یعنی سرمایه گذار به ترس از  دست رفتن سرمایه خود بیفتد قطعا فرار را بر قرار ترجیح می دهد. آنچه در روند چند ماهه بورس سپری شد و مردم شاهد آب شدن سرمایه هایشان در بورس بودند همین موضوع را تشدید کرد و نگرانی و ترس را در سرمایه گذار  مستولی کرد. دولت نیز نه تنها اقدام تصحیحی در این حوزه انجام نداده است بلکه بیشتر به عنوان یک ناظر تماشاچی به این بازار که خود مردم را به سرمایه گذاری در آن تشویق کرده است، تبدیل شده است.
کد مطلب: 23087
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *