جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۹

رشد ۱۲۶ درصدی ارزش صف های خرید؛ حقیقی ها بورس را بالا کشیدند

بورس تهران در معاملات روز دوشنبه به مدد رشد ۱۲۶ درصدی ارزش صف‌های خرید چهارمین روز پیاپی صعودی را پشت سر گذاشت
رشد ۱۲۶ درصدی ارزش صف های خرید؛ حقیقی ها بورس را بالا کشیدند
به گزارش توليد ايرانی ؛؛؛   در پیش گشایش بورس، تعداد نمادهای صف فروش 343 نماد بود و 111 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید پیش گشایش بورس هزار و 800 میلیارد تومان بود که 16 درصد نمادهای بازار را تشکیل می‌دهند. در شروع معاملات امروز، از حجم صفوف بازار کاسته شد. در دقایق ابتدایی معاملات، ارزش صف‌های خرید هزار و 199 میلیارد تومان بود که 7 درصد نمادهای بازار را شامل می‌شد. در سوی دیگر، 25 درصد نمادهای بازار صف فروش داشتند که ارزشی معادل هزار و 290 میلیارد تومان داشت.
 
در 10 دقیقه ابتدایی، شاخص کل بورس تهران روندی نزولی داشت و به کمترین رقم روز یعنی یک میلیون و 251 هزار واحد رسید، اما خیلی زود میزان تقاضا در بازار رشد کرد و شاخص کل تا پایان معاملات روز دوشنبه روندی صعودی داشت.

چهارمین روز متوالی صعودی شاخص کل بورس
در پایان معاملات ‌دوشنبه بازار سهام، 207 نماد رشد قیمت داشتند و 244 نماد کاهش قیمت داشتند، با این حال شاخص کل بورس تهران با رشد 16 هزار و 389 واحدی در رقم یک میلیون و 273 هزار واحد ایستاد تا بورس چهارمین روز صعودی را تجربه کند.

 شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 233 واحدی، رقم 370 هزار و 139 واحد را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس نیز با رشد اندک 57 واحدی به 16 هزار و 96 واحد رسید.

دو نماد فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) نمادهای سبزرنگ بازار روز دوشنبه بودند که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند. پس از این دو غول صنعتی کشور، بانک ملت که با نماد وبملت معامله می‌شود بیشترین تاثیر را بر شاخص داشت. نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، پارسان (گسترش نفت و گاز پارسیان) و شتران (پالایش نفت تهران) نیز روز سبزرنگی را پشت سر گذاشتند و در رتبه‌های بعدی بیشترین تاثیر بر شاخص کل قرار داشتند.

نکته مهم اینکه در تمامی این نمادها، اکثریت مطلق خریدها توسط معامله‌گران حقیقی انجام شد. 

کاهش ارزش معاملات بورس
در معاملات روز دوشنبه، معاملات کل بازار سهام با کاهش 24 درصدی نسبت به دیروز ارزشی معادل 12 هزار و 904 میلیارد تومان داشت. ارزش معاملات خرد بورس نیز با کاهش 35 درصدی 9 هزار و 233 میلیارد تومانی بود.

خروج 53 میلیارد تومان پول حقیقی
بورس در روز دوشنبه نیز با خروج پول‌های حقیقی همراه بود، در معاملات امروز، خالص پول حقیقی خروجی 53 میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای وپاسار (بانک پاسارگاد)، وشهر (بانک شهر) و صبا (سرمایه‌گذاری صبا تامین) اختصاص داشت.

امروز در سمت تقاضا، 87 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 13 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 88 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد تقاضا در بورس
پس از آنکه بورس تهران دیروز با کاهش 73 درصدی ارزش صف‌های خرید مواجه شد، در روز دوشنبه ارزش صف‌های خرید به رقم هزار و 437 میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز 126 درصد افزایش یافته است.

ارزش صف‌های فروش بازار نیز نسبت به روز گذشته 4.6 درصد کاهش یافت و هزار و 845 میلیارد تومان ارزش داشت.
خودرویی‌ها باز هم در صدر جدول معاملات
در معاملات روز دوشنبه، بیشترین حجم معاملات بازار به خودرو (ایران خودرو) اختصاص داشت که تعداد 1 میلیارد و 796 میلیون و 946 هزار و 113 سهم این شرکت معامله شد. پس از ایران خودرو، همانند روز گذشته دو نماد خودرویی دیگر، خساپا (سایپا) و خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) بیشترین حجم معاملات بازار را داشتند. در رتبه‌های بعدی بالاترین حجم معاملات دو نماد بانکی وبصادر (بانک صادرات) و وبملت (بانک ملت) قرار گرفتند.

بیشترین ارزش معاملات بازار نیز به نماد خودرو (ایران خودرو) تعلق داشت که رقمی معادل 655 میلیارد تومان داشت. پس از ایران خودرو، سهام شرکت وسپهر (سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات) بیشترین ارزش معاملات را داشت. نماد شبندر (پالایش نفت بندرعباس) رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و وبملت (بانک ملت) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

کد مطلب: 23058
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *