جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۷

امیدواری برای کاهش هزینه های تولید مسکن

احتمال ثبات نرخ ارز، فعالان حوزه ساخت و ساز را به تثبیت قیمت تمام شده مسکن امیدوار کرده و حتی بر اساس قول وزیر صمت، قیمت هر کیلوگرم فولاد از ۱۲ هزار تومان به ۹هزار تومان کاهش خواهد یافت.
امیدواری برای کاهش هزینه های تولید مسکن
به گزارش توليد ايرانی؛   رزم حسینی، وزیر صنعت معدن و تجارت وعده داده طی مدت ۱۰ روز آینده قیمت هر کیلوگرم فولاد به زیر ۹ هزار تومان برسد. این خبر را نیکزاد نایب رییس مجلس اعلام کرده و گفته است: همانطور که پیش از این وزیر توانست قیمت فولاد را از ۱۷ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان برساند بنابراین ما به عملیاتی شدن این قول خوشبین هستیم.

از طرف دیگر احتمالا قیمت سیمان در محدوده فعلی پاکتی ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان ثابت خواهد ماند. ۱۷مهرماه به دلیل افزایش قیمت کیسه های پروپیلن قیمت سیمان ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد و به حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان رسید. همین موضوع موجب بهم‌ریختگی بازار شده بود که هم اکنون حل شده و مسئولان امیدوارند نرخها در همین اعداد باقی بماند.

اواسط مهرماه، افزایش تدریجی قیمت مصالح ساختمانی، نگرانی سازندگان را از عمیق تر شدن رکود ساخت و ساز در پی داشت. سازندگان مدعی بودند که بازار آهن آلات، رانتی و انحصاری شده و نرخها در ایران از کشورهای حوزه خلیج فارس هم بالاتر رفته است. مضافا اینکه تهیه آهن آلات و فولاد کار آسانی نیست و سازندگانی که دستشان زیر سنگ است می گفتند که فروشندگان دائما دبه می کنند.
به همین دلیل محاسبه قیمت تمام شده هر متر مربع واحد مسکونی چندان آسان نیست. البته برخی سازندگان عنوان می کنند که قیمت تمام شده ساخت به بالای ۵ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده و مشخص نیست دولت چگونه می تواند مسکن ملی را با قیمت متری ۲.۷ میلیون تومان به دست متقاضیان برساند.

قیمت میلگرد از کیلویی ۴۲۰۰ تومان در اواخر سال گذشته در اواسط مهرماه به حدود ۱۴ هزار تومان و هم اکنون با مقاری کاهش به ۱۲ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است. قیمت سیم و کابل هم با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه شده و موتور آسانسور رشد ۴۰ درصدی را نشان داد. با نوسانات نرخ دلار، قیمت مصالح هم روز به روز در حال تغییر بود.

فعالان صنعت ساختمان می گویند که بهمن ماه سال گذشته تا پایان مرحله سفت کاری یک واحد مسکونی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تمام می شد اما الان فقط هزینه خرید و حمل میلگرد تا پای کارگاه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آب می خورد.

با توجه به چشم انداز مثبت شرایط بین المللی کشور و امیدواری برای کاهش یا ثبات نرخ ارز، تثبیت نرخ مصالح ساختمانی می تواند انگیزه ساخت و ساز را افزایش دهد. مطابق آمار تعداد پروانه های ساختمانی صادره شهر تهران در شش ماهه نخست سال جاری ۱۴ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش داشته است.
 
کد مطلب: 22929
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *