جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۱

شیلات لرستان فرصتی برای سرمایه‌گذار

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه چهار سال برتری شیلات در جشنواره شهیدرجایی نشان از مسیر درست شیلات دارد، گفت: استان ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن انواع ماهی را دارد.
شیلات لرستان فرصتی برای سرمایه‌گذار
به گزارش توليد ايرانی؛   کیارش بیرانوند امروز ۲۲ آبان‌ماه در خصوص وضعیت شیلات لرستان، اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی همکاران اکنون شیلات لرستان یکی از مجموعه‌های پیشرو در کشور است و با اختصاص ردیف اعتباری جداگانه سقف اعتبارات آن در سال گذشته به بیش از ۳۵ میلیارد تومان رسید.

وی با تأکید به اینکه در سال ۹۳ کل تولیدات ماهی استان لرستان تنها ۱۶ هزار تن بوده است، تصریح کرد: در آن زمان ۲۵۲ مزرعه پرورش ماهی به علت بیماری «وی‌اچ‌اس» تعطیل‌ شده بود.

 مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به اینکه سیل سال گذشته به ۳۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان خسارت وارد کرد، خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت و ۳۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض به آبزی‌پروران پرداخت شد.

بیرانوند با بیان اینکه تولیدات انواع آبزیان در استان در سال جاری به ۳۰ هزار تن خواهد رسید، ادامه داد: در حال حاضر ۶۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد که تنها ۳۰ مزرعه تعطیل شده است.
وی از پرداخت تسهیلات به مزارع تعطیل‌شده خبر داد و اضافه کرد: با پرداخت تسهیلات از طریق اعتبارات این مزارع نیز به‌زودی وارد چرخه تولید خواهند شد تا دیگر مزرعه تعطیل‌شده‌ای در لرستان وجود نداشته باشد.

مدیرکل شیلات لرستان با تأکید به ظرفیت ۱۰ هزار تنی لرستان در زمینه پرورش ماهی در قفس، افزود: به‌طور مثال سد ایوشان دارای ظرفیت دو هزار تن پرورش ماهی در قفس است اما به دلیل تغییر کاربری آن از تأمین آب کشاورزی به آب شرب نمی‌توان از همه ظرفیت موجود استفاده کرد.

بیرانوند بیان کرد: متأسفانه مشکلاتی با آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان برای تولید هزار تن ماهی در قفس در سد ایوشان وجود دارد به همین دلیل تولیدات براساس ظرفیت موجود نیست.

وی با بیان اینکه ماهیان زینتی یکی از زیرمجموعه‌های آبزی‌پروری است، عنوان کرد: ازآنجایی‌که عرضه تابع تقاضا است متأسفانه در لرستان تقاضای ماهیان زینتی کم است.

مدیرکل شیلات لرستان اظهار کرد: استان می‌تواند به یک رقم بالایی از تولید ماهیان زینتی برسد و در این زمینه چندین کارگاه در شهرستان‌های بروجرد، نورآباد و خرم‌آباد راه‌اندازی شده است.
بیرانوند با بیان اینکه تولید ماهیان زینتی در استان به سه میلیون قطعه در سال رسیده است، تصریح کرد: ما تابع تقاضا هستیم اگر خریداری نباشد نمی‌توان تولید کرد و ماهیان زینتی روی دست آبزی‌پرور بماند و ضرر کند، بنابراین اگر تقاضا در استان بالا باشد این صنعت نیز قابل رشد است.

وی با بیان اینکه در سال‌های آینده تولید ماهیان زینتی به رقم بالایی می‌رسد، خاطرنشان کرد: در استان تقاضایی برای خرید ماهیان زینتی نیست و ما در تلاش ترویج و رواج خرید این نوع ماهی در سطح استان هستیم.

مدیرکل شیلات لرستان ا اشاره به اینکه در سال ۹۳ سرانه مصرف ماهی در استان چهار و دو دهم کیلوگرم بوده است، اضافه کرد: یکی از مشکلات حاد آبزی‌پروری در لرستان مصرف کم ماهی است که با ارائه آموزش‌ها و دوره‌هایی و برگزاری جشنواره طبخ غذاهای دریایی سرانه مصرف ماهی در استان به هشت کیلوگرم در سال رسیده است.
بیرانوند ادامه داد: با تبلیغات انجام شده فروش ماهی در استان افزایش یافته است، به همین دلیل به دنبال ایجاد بازارچه‌هایی هستیم.

وی با تأکید به اینکه اداره‌کل شیلات به‌تنهایی نمی‌تواند بازارچه آبزیان راه‌اندازی کند، بیان کرد: شهرداری‌ها، فرمانداران و سرمایه‌گذاران باید به این موضوع ورود کنند.

مدیرکل شیلات لرستان از راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین بازارچه‌های بزرگ آبزیان کشور در شهرستان خرم‌آباد خبر داد و افزود: رستوران طبخ غذاهای دریایی نیز راه‌اندازی می‌شود تا برای سایر شهرستان‌ها الگو باشد.

بیرانوند با اشاره به اینکه دولت اعتبار لازم جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی و اقتصادی را ندارد، عنوان کرد: پروژه‌ها از طریق ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار می‌شود و در لرستان نیز دو مجتمع دوآب الشتر و مجتمع چم‌چیت دورود واگذار شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه پروسه واگذاری طرح‌ها و پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران با نظارت کامل دستگاه‌های مختلف از جمله نماینده قوه قضاییه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: قبل از دعوت سرمایه‌گذار برای قیمت‌گذاری اهلیت آن سنجیده می‌شود و ما در واگذاری پروژه‌های خود به بخش خصوصی همواره در مسیر قانون گام برداشته و آمادگی پاسخگویی به پرسش‌های دستگاه‌های نظارتی را داریم.

مدیرکل شیلات لرستان به خسارت‌های واردشده به بخش آبزی‌پروری استان در سیل اخیر اشاره کرد و افزود: در استان ۱۶۲۰ تن ماهی تلف و به زیرساخت‌های ۳۰۰ مزرعه نیز خسارت وارد شد.

بیرانوند با بیان اینکه دولت به هر تن ماهی ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کرد، افزود: براساس برآورد و مصوبات سیل استان، جهت راه‌اندازی دوباره مزارع پرورش ماهی ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شد.

وی تصریح کرد: به ازاری هر تن ماهی تلف شده ۶۰۰ عدد بچه ماهی بلاعوض نیز در اختیار آبزی‌پروران قرار گرفت تا مزارع پرورش ماهی به چرخه تولید برگردند.

مدیرکل شیلات لرستان از پرورش ماهیان خاویار در شهرستان‌های بروجرد، ازنا، پلدختر و دورود خبر داد و عنوان کرد: لرستان به قطب تولید ماهیان خاویار ایران و حتی آسیا تبدیل می‌شود.
بیرانوند خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ در لرستان ماهیان خاویار تولید نمی‌شد اما اکنون ظرفیت استان در تولید این نوع ماهی به هزار تن رسیده است.

وی با بیان اینکه فاز اول مجتمع تولید خاویار در شهرستان پلدختر با ظرفیت ۶۰۰ تن گوشت و ۱۰ تن خاویار در سال افتتاح شد، یادآور شد: زیرساخت های فاز دوم آن نیز در سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: مطالعات ساخت چندین مجتمع در شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت و رومشکان به‌زودی پایان می‌رسد که با اجرا شدن این طرح‌ها می‌توان ۲۰ هزار تن ماهیان خاویار در استان تولید کرد.

بیرانوند با بیان اینکه برای تولید پنج تن ماهیان سردآبی یک شغل به‌صورت مستقیم و دو شغل به‌صورت غیرمستقیم ایجاد می‌شود، اضافه کرد: برای تولید ۳۰ هزار تن ماهی در کارگاه‌ها و مجتمع‌های پرورش ماهی استان حداقل برای ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.
وی در خصوص کیفیت گوشت ماهیان تولیدشده گفت: مسئولیت برآورد کیفیت گوشت ماهیان بر عهده اداره‌کل دامپزشکی است تو خوشبختانه تاکنون آلودگی که ایجاد مشکل کند به ما اعلام نشده است.
مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه لرستان پیشگام تکثیر در بچه ماهی سردآبی است، افزود: در سال‌های گذشته ایران وابسته به اروپا بود و سالیانه ۴۰۰ میلیون تخم چشم‌زده وارد می‌کرد.

بیرانوند ادامه داد: استان با عقد تفاهم‌نامه‌ انتقال تکنولوژی با کشور فرانسه و آکوئولند توانست تخم چشم‌زده را تولید کند.

وی از تولید بیش از ۶۰ میلیون تخم چشم‌زده در لرستان خبر داد و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که در استان بتوان بیش از ۱۵۰ میلیون بچه ماهی سردآبی تولید کرد.

بیرانوند تأکید کرد: استان لرستان ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن انواع ماهی را دارد و در صورت تخصیص اعتبارات کافی می‌توان طی ۱۰ سال آینده به این میزان تولید دست یافت.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه شیلات استان سه سال متوالی در جشنواره شهید رجایی مقام کسب کرده است، افزود: با تلاش همکاران، شیلات استان توانست چهار سال متوالی به‌عنوان دستگاه برتر شیلات‌های کشور انتخاب شود که بی‌شک این نشانی از گام‌های درست شیلات استان در مسیر توسعه است.
کد مطلب: 22924
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *