دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
۰
سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۴

چند نفر از جویندگان کار سال گذشته سرکار رفتند؟

بررسی یافته های یک پژوهش نشان می‌دهد که در سال گذشته ۳۹۱ هزار نفر برای پیدا کردن شغل در کاریابی ها ثبت نام کرده و بیش از ۸۹ هزار و ۵۰۰ نفر شاغل شده و به بازار کار راه یافتند.
چند نفر از جویندگان کار سال گذشته سرکار رفتند؟
به گزارش توليد ايرانی؛   جویندگان کار کسانی هستند که از طریق مراکز خدمات اشتغال یا دفاتر کاریابی به منظور اشتغال به کارفرما معرفی می شوند.فرآیند ثبت نام و جستجوی شغل برای جویندگان کار و کسب فرصتهای شغلی، از طریق تامین نیروی انسانی مورد نیاز کارفرما صورت می گیرد که می تواند منجر به  اشتغال شود.

کاریابی ها به دو دسته کاریابی دولتی و خصوصی تقسیم می شوند که کاریابی های دولتی مراکز خدمات اشتغال تحت پوشش وزارت کار هستند که خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی و کاریابی را به طور رایگان به جوینده کار و کارفرما ارائه می دهند اما کاریابی های خصوصی با اخذ مجوز از وزارت کار و در ازای دریافت حق الزحمه از جوینده کار، خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی و کاریابی ارائه می کنند.

 مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، کل جویندگان کار ثبت نام شده در سال ۱۳۹۸ برابر با ۳۹۱ هزار و ۲۸۰ نفر بوده است.از این تعداد، ۳۶۷ هزار و ۶۱۶ نفر در دفاتر کاریابی خصوصی ثبت نام کردند که ۷۷ هزار و ۱۹۹ نفرشان معادل ۰.۲۱ درصد جذب کار شده اند.
۲۳ هزار و ۶۶۴ نفر جوینده کار باقیمانده نیز، تقاضای شغلی خود را در مراکز خدمات اشتغال به ثبت رسانده اند که از این تعداد، ۱۲ هزار و ۳۱۶ نفر معادل ۵۲ درصد موفق به جذب در بازار کار شده اند.
نکته قابل توجه در بررسی جداول آماری این است که علیرغم آنکه بیش از ۶۷ هزار و ۴۰۰ نفر در سال ۱۳۹۶ دنبال کار بودند این رقم در سال ۱۳۹۸ حدود یک سوم کاهش یافته و به ۲۳ هزار و ۶۶۴ نفر رسیده است و کاهش آمار مراجعه جویندگان کار به دفاتر کاریابی را شاهد بوده ایم.

همچنین بررسی تعداد دفاتر کاریابی و مراکز خدمات اشتغال خصوصی نشان می دهد که در سال ۱۳۹۷ جمعا ۱۰۵۱ دفتر فعال بوده که در سال ۱۳۹۸ به ۱۰۱۳ دفتر کاهش یافته است؛ به نحوی که مراکز خدمات اشتغال از ۷۴ مورد به ۵۸ مورد کاهش یافته و با وجود کاهش تعداد دفاتر کاریابی داخلی،درخواست ثبت و تشکیل کاریابی های خارجی افزایش داشته است.   

تهران با ثبت ۱۶۵ مرکز خدمات اشتغال و دفتر کاریابی خصوصی بیشترین تعداد آمار مراکز و دفاتر کاریابی را به خود اختصاص داده و کمترین آمار متعلق به استانهای خراسان شمالی و کهگیلویه و بویر احمد بوده است.

 به موجب این گزارش استانهای تهران و خراسان رضوی به ترتیب با ثبت ۹۴ هزار ۸۱۱ و ۴۴ هزار و ۴۹۴ نفر بیشترین آمار جویندگان کار را به خود اختصاص داده اند.
 
کد مطلب: 22896
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *