خودکفایی ایران در تولید گوشت و شیر

25 ارديبهشت 1397 ساعت 11:00

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران در تولید شیر قدم‌های خوبی برداشته و از مرزهای خودکفایی عبور کرده و در تولید گوشت قرمز به مرحله خوداتکایی رسیده است.


تولید ایرانی: مرتضی رضایی عصر امروز در نخستین همایش روز ملی مزرعه که در مجموعه گاودشت بابل برگزار شد، اظهار کرد: روز ملی مزرعه در موضوعات دامپروری کمابیش فراموش شده بود و موضوع ترویج در بحث‌های علوم دامپروری و پرورش دام کمرنگ دیده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه روز ملی مزرعه ترکیبی از بحث‌های تحقیقی، ترویجی، توسعه‌ای و شناساندن استعدادهای موضوع به بهره‌بردار است، افزود: رسالت مرکز گاودشت فقط تحقیق کردن برای تفریح کردن نیست، بلکه دستیابی به نتایج قابل تعمیم در سطح ملی است که یکی از این اهداف تولید گاو دومنظوره نژادی که استعداد تولید شیر و گوشت خوبی دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشور در تولید شیر قدم‌های خوبی برداشته و از مرزهای خودکفایی عبور کرده است و کمبودی از نظر تولید و مصرف شیر در کشور نداریم، اما در گوشت قرمز به مرحله خوداتکایی رسیدیم، بنابراین 90 درصد گوشت قرمز کشور در داخل و 10 درصد برای تنظیم بازار از کشورهای دیگر وارد می‌شود که امیدواریم طی 10 سال آینده بتوانیم گوشت مورد نیاز را با کیفیت بالا در کشور تولید کنیم، برای دستیابی به این هدف باید زیرساخت‌های مناسب که همان تهیه علوفه است فراهم شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: هدف دیگر ما تولید نژاد بومی زل تنها نژاد بی‌دمبه کشور است که با وجود جثه کم، استعداد تولید شیر و گوشت خوبی دارد، هدف ما این است که این نژاد در ایستگاه ما حفظ شود و هم نژاد ترکیبی از این موضوع به دست آید.

رضایی، تولید علوفه را از دیگر اهداف این مرکز برشمرد و یادآور شد: مازندران با وجود داشتن آب و هوای مناسب اما جزء فقیرترین استان مازندران در تولید مواد علوفه‌ای برای دام است و یکی از اصلی‌ترین استان واردکننده مواد علوفه‌ای مازندران کشور است.
وی ادامه داد: کشت اصلی منطقه برنج است و اگر بخواهیم همین روند را ادامه دهیم دامپروری محکوم به شکست است، نخستین چیزی که دام و دامپروری نیاز دارد مواد علوفه‌ای ارزان قیمت و در دسترس است، ورود علوفه دامپروری را غیر اقتصادی می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در مرکز گاودشت حدود 300 تن چغندر علوفه سبز در هر هکتار کاشته شد که باید در آینده حتما تکنولوژی آن وارد شود و طرح به اتمام برسد، همچنین کاشت نخود علوفه‌ای و جو در فصلی که شالی برداشت شد نیز اقدام خوب مرکز بود.

این مسؤول افزود: هدف این مجموعه تحقیقاتی ملی که در این مرکز مستقر شده است، پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب اقتصادی، فنی و عملی قابل کاربرد در مجموعه گاودشت باشد تا در اختیار کشاورزان قرار گیرد.


کد مطلب: 2284

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/2284/خودکفایی-ایران-تولید-گوشت-شیر

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com