جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۶

افزایش صادرات فرش ایرانی از زنجان

در سال گذشته میزان صادرات فرش استان زنجان با افزایش 12 درصدی مواجه بود که این امر نشان دهنده کیفیت این کالای ایرانی است.
افزایش صادرات فرش ایرانی از زنجان
توليد ايرانی: یکی از صنایع دستی بومی که در استان زنجان رونق فراوان دارد، صنعت فرش‌ بافی است. تولیدات این صنعت که دست‌ اندرکاران و نیروی کارگر آن را زنان تشکیل می‌دهند، در تمام ایران از شهرت خاصی برخوردار است.
مرغوب‌‌ ترین فرش‌های زنجان در محلی به نام «بیدگینه» بافته می‌شوند. این فرش‌ ها با ظرافت و دقت تمام بافته می‌شوند و امروزه از کالاهای صادراتی‌ اند.
 رنگ پشم این فرش‌ ها که عموماً توسط بافندگان، تولید و رنگرزی می‌شود، از ثبات قابل‌ توجهی برخوردار است. این فرش‌ ها بسیار ریزبافت هستند؛ به طوری که گاه در 5.6 سانتی‌ متر مربع از آن‌ها، ۸۰ تار و ۴۰ گره وجود دارد و تار آن‌ ها از نخ‌ های شش ‌تاری که نازک و مقاوم‌ اند،‌ تشکیل می‌شود.
نقشه بافته‌ های این منطقه عموماً به طرح‌ های لچک و ترنج معروف‌ اند که از خط‌ های اسلیمی اقتباس شده و بدون طرح مکتوب بر روی قالی‌ ها پیاده می‌شود. زمینه این فرش‌ ها عموماً قرمزرنگ است.
بافته‌‌ های درجه یک،‌ مهم‌ ترین صادرات شهرستان زنجان را تشکیل می‌دهند و در کشور آلمان از شهرت خاصی برخوردارند. فرش‌ های درجه‌ دوم و سوم شامل فرش‌ های معروف جلیل‌ آباد، هوپا، بوغداکندی و شهر زنجان با طرح‌ های لچک و ترنج، ریزماهی با زمینه‌های قرمز و سیاه بافته می‌شوند. این فرش‌ها عموماً در هر 5.6 سانتی‌متری مترمربع، ۲۰ تا ۴۰ گره دارند.
ابزارآلات این صنعت بیش‌تر توسط بافندگان و تهیه‌ کنندگان آن ساخته و پرداخته می‌شود.

"سیدمحسن جعفری" مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این زمینه معتقد است، کیفیت فرش دستباف استان زنجان بسیار ارزشمند و بی‌نظیر است.
وی افزود: طبیعی بودن مواد پشم و ابریشم و رنگ مورد استفاده در تولیدات فرش، زنجان باعث افزایش کیفیت این فرش‌ها می‌شود .
مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه میزان صادرات فرش دستباف با مبدا تولید استان زنجان در اسفند ماه سال گذشته برابر با یک میلیون و ۶۲۶ هزار و ۲۰۰ دلار بوده است،خاطرنشان کرد: در سال گذشته صادرات فرش دستباف با افزایش ۱۲ درصدی به ۱۲ میلیون و ۹۲۱ هزار دلار رسیده و نیز ارزش ریالی این صادرات ۴۰۴ میلیارد دلار بوده است.
این مسئول افزود: طی سال گذشته ۲۰۱ نفر برای بیمه قالی‌بافی به سازمان اجتماعی استان زنجان معرفی شدند.
جعفری با اشاره به اینکه در مجموع بیش از ۷ هزار قالی‌باف در استان زنجان بیمه تامین اجتماعی هستند،ادامه داد: براساس هدف‌گذاری، تعداد بیمه‌شدگان قالی‌باف در استان به ۲۰ هزار نفر می رسد. 
وی افزود: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، آلمان، کانادا، روسیه، لبنان، ایتالیا مقصد فرش‌های استان زنجان هستند و ۹۰ درصد فرش دستباف تولیدی زنجان به نام سایر استان‌ها صادر می‌شود.
کد مطلب: 2266
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *