پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۸

افزایش کاذب قیمت هر کیلوگرم زعفران

عضو شورای ملی زعفران گفت: ورود سازمان تعاون روستایی به خرید زعفران تعادل بازار داخلی این محصول را برهم زده و قیمت‌ها به‌صورت کاذب افزایش داده است، به نحوی که هم‌اکنون قیمت این محصول به ۶ میلیون ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.
افزایش کاذب قیمت هر کیلوگرم زعفران
توليد ايرانی: علی حسینی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی هر کیلوگرم زعفران را ۵ میلیون ۳۰۰ هزار تومان خرید، افزود: اکنون این سازمان قیمت پایه ۶ میلیون ۳۰۰ هزار تومان را برای عرضه تعیین کرده و این افزایش ناگهانی قیمت در بازار داخلی، بازار خارجی ما را دچار مشکل کرده است.

   وی با اشاره به سیاست جدید دولت در حوزه تجارت خارجی، اظهار کرد: از سوی دیگر دولت تجار را مکلف کرده است دلارهای که از فروش محصولات بدست می‌آورند با قیمت ۴۲۰۰ تومان به سیستم بانکی بفروشند یا در مقابل صادرات یکی از محصولات تعیین شده را وارد کنند که این سیاست نیز بر صادرات زعفران تاثیر گذاشته و آن را بسیار کند کرده است.

حسینی ادامه داد: نوسانات قیمت ارز و نگرانی از آینده تجارت کشور در صورت خروج امریکا از برجام موجب شده تجار بسیار محتاط عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه ادامه این روند میدان را برای رقبای زعفران ایرانی خالی می‌کند، افزود: کشورهای رقیب در حال توسعه کشت و افزایش بهره وری برای کاهش قیمت تمام شده هستند تا سهم ایران را از بازار جهانی زعفران کاهش دهند در حالی که ما گرفتار سیاست گذاری‌های غلط شده‌ایم.

حسینی یادآور شد: ایران هر سال ۳۵۰ تن زعفران تولید می‌کند که معادل با نیاز زعفران جهان است، اگر هوشیار باشیم از این قدرت و مزیت استفاده می‌کنم و انحصار بازار را در دست می‌گیرم، در غیر این صورت این مزیت بزرگ تبدیل با ایجاد مازاد تولید و تهدیدی برای پایداری تولید می‌شود.
این عضو شورای ملی زعفران نسبت به عرضه زعفران در بورس خوش‌بین نیست معتقد است؛ سازکارهای مناسب عرضه زعفران در بورس آماده نیست.

حسینی قیمت هر کیلو گرم زعفران ایرانی در بازار جهانی را ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار عنوان کرد.
 
کد مطلب: 2258
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *