جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۹

اثر نوسان مصالح بر قیمت مسکن ملی

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه طی ۹ ماه گذشته هزینه مصالح ساختمانی تا پایان مرحله اسکلت ۱۴۰ درصد افزایش یافته است گفت: به اعتقاد من قیمت هر متر مربع مسکن ملی بیش از ۲.۷ میلیون تومان خواهد بود.
اثر نوسان مصالح بر قیمت مسکن ملی
به گزارش توليد ايرانی؛   فرشید پورحاجت اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته قیمت هر متر مربع واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی را بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان اعلام و در روزهای اخیر نیز این مبلغ را بر اساس هزینه های سه ماهه دوم سال جاری ۲.۷ میلیون تومان اعلام کرد.

این در حالی است که طی ۹ ماه گذشته مقدار افزایش قیمت نهاده های ساختمانی مرتبط با مرحله اسکلت ۱۴۰ درصد بوده و قطعا قیمت تمام شده بخش قابل توجهی از واحدهای اقدام ملی بیش از ۲.۷ میلیون تومان خواهد بود.

وی افزود: از سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸ تا سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ قیمت هر کیلوگرم میلگرد از حدود ۶۱۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. قیمت هر متر مکعب بتن نیز از ۲۲۰ هزار تومان به ۳۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. نرخ شاسی تیرچه که در سه ماهه چهارم سال گذشته کیلویی ۷۹۰۰ تومان بوده به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. دستمزد اجرای اسکلت، متری۹۰ هزار تومان بوده که هم اکنون متری ۱۲۰ هزار تومان شده و هر عدد یونولیت که قیمت آن در سه ماهه چهارم سال قبل ۳۰ هزار تومان بوده به ۸۰ هزار تومان رسیده است.

دبیر کانون انبوه سازان با بیان اینکه هزینه های مذکور فقط مربوط به پایان مرحله اسکلت می شود و به دلیل نوسانات مکرر نمی توانیم برآوردی از هزینه های پروژه در پایان مرحله نازک کاری ارایه دهیم گفت: در حوزه شیرآلات ساختمانی در یک ماه گذشت افزایش ۵۰ درصدی قیمت رخ داده و در کاشی و سرامیک هم با رشد مواجه شدیم. فعال بخش خصوصی که باید برآورد دقیقی درخصوص بازده سرمایه داشته باشد نمی تواند رقم دقیقی برای پایان پروژه اعلام کند. با این وضعیت چطور مسئولان نرخ مسکن ملی را دقیق محاسبه کرده اند؟

پورحاجت با طرح این ادعا که تعداد واحدهای طرح اقدام ملی بر اساس تفاهم نامه ها و ثبت نامی ها به بیش از یک میلیون واحد رسیده است گفت: وزارت راه و شهرسازی باید آمار دقیقی از تعداد واحدهای در دست اقدام، در حال اجرا، میزان پیشرفت و تعداد واحدهای به مرحله افتتاح رسیده اعلام کند.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: قیمت متری ۲.۷ میلیون تومان که مسئولان اعلام کرده اند هزینه پیمانکاری است که قیمت تمام شده ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش می یابد. به طور مثال اگر یک آپارتمان ۷۵ متری ۲۰ متر مشاعات داشته باشد هزینه آن محاسبه و به مبلغ نهایی افزوده خواهد شد.

 طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، شهریور ۱۳۹۸ با حضور رئیس جمهور آغاز شد. البته در برخی از مناطق از پایان سال ۱۳۹۷ کلید خورده بود. در قالب این طرح تا نیمه اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برای ۳۰۰ هزار واحد تامین زمین شده و ۲۳۰ هزار واحد مراحل اجرایی را طی می‌کند. پیشتر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود اولین واحدهای مسکن ملی در بعضی مناطق کشور، مردادماه امسال تحویل می شود. اما هنوز این اقدام انجام نشده است.

در این خصوص روز ۲۵ شهریور ماه محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که با پایان ماه صفر اولین واحدهای مسکن ملی افتتاح خواهد شد. 

در مرحله اول متوسط واریزی هر نفر حدود ۴۰ میلیون تومان است. گفته می‌شود در شهر جدید پرند ۱۲۴۶ واحد مسکن ملی، در هشتگرد ۹۶ واحد و در گلبهار ۳۰۰ واحد با ارزش حدود ۵۲ میلیارد تومان آماده افتتاح است.
کد مطلب: 22571
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *