پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۲

زمان و مکان به آب‌اندازی اولین قفس بومی پرورش ماهی اعلام شد

دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اجرای طرح تولید بومی براکت سه کاناله تزریقی قفس‌های پرورش ماهی، از به دریا انداختن نخستین قفس بومی با همه قطعات ایران‌ساختی آن، در آبان ماه سال جاری در سواحل قشم خبر داد.
زمان و مکان به آب‌اندازی اولین قفس بومی پرورش ماهی اعلام شد

به گزارش توليد ايرانی؛        نادر قلی ابراهیمی در آیین رونمایی از براکت سه کاناله تزریقی قفس‌های پرورش ماهی، با اشاره به ساخت نخستین براکت قفس‌های پرورش ماهی، از راه اندازی نخستین مزرعه بومی پرورش ماهی در دریا در آینده نزدیک خبر داد و افزود: پرورش ماهی در دریا به‌عنوان یکی از روش‌های نوین آبزی‌پروری و تولید پروتئین در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و این روش به دلیل استفاده از منابع دریا برای تصفیه آب، اکسیژن‌رسانی، کنترل دما و تأمین بخشی از غذای موردنیاز آبزیان ازنظر سرمایه‌گذاری، تراکم تولید و کیفیت محصول مقرون‌به‌صرفه است.

وی با بیان اینکه استفاده از این روش، میزان مصرف آب شیرین برای تولید پروتئین را به صفر می‌رساند، اظهار کرد: در ایران با توجه به لزوم تولید پروتئین دریایی و محدودیت در منابع آب شیرین و سواحل بالای ۵ هزار کیلومتر استفاده از این روش در برنامه ششم توسعه کشور مورد توجه قرارگرفته است.

ابراهیمی، با تاکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه، تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی پرورشی در قفس پیش‌بینی‌شده است، اما این مهم به دلایل مختلفی هنوز محقق نشده و تنها درصدی از آن اجرایی شده است، خاطر نشان کرد: این طرح علاوه بر توسعه صنعت دریا و ایجاد اشتغال، نقش اثرگذاری هم‌ در تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان دارد.

دبیر کارگروه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی، افزود: این طرح توسط شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه دریایی شریف با مشارکت دو شرکت دانش‌بنیان دیگر، با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با تکیه‌بر توان متخصصان داخلی بومی‌سازی شده است.

به گفته وی، جزیره قشم برای تولید قطعات و محل اجرای نخستین مزرعه بومی پرورش ماهی در قفس انتخاب‌شده و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با مشارکت اعتباری از اجرای این طرح حمایت کرده است.

ابراهیمی ادامه داد: بیشتر براکت‌ها و دیگر تجهیزات مورد نیاز این صنعت از کشورهای نروژ، ایتالیا، چین و ترکیه تأمین می‌شود؛ اما با تلاشی دانش‌بنیان، این کار بومی‌سازی شد و همه تجهیزات این کار در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک کره زمین قرار دارد، یادآور شد: ایران کشوری با نزولات آسمانی کم و تبخیر بالاست و آمارها گواه این است که در ایران باوجود حدود ۴۵۰ میلیارد مترمکعب نزولات بارشی و با تبخیر بالای ۷۰ درصدی، حجم آب قابل‌برنامه‌ریزی در مقابل نیاز توسعه‌ای کشور کم است.
ابراهیمی تاکید کرد: باید برای استفاده درست از این میزان آب برنامه‌ریزی کنیم تا بتوان جهش تولید و اقتصاد مقاومتی را محقق کرد و همه بخش‌ها ضرورتا باید در مرز دانش حرکت کنند و از فناوری‌ها برای توسعه صنعت آب بهره ببریم.

وی استفاده از دانش بومی کشور برای توسعه صنعت آب را ضروری دانست و گفت: تولید انبوه ماهی در قفس، افتخاری است که زیست‌بوم فناوری و نوآوری برای کشور به ارمغان آورد.

دبیر ‌کارگروه توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر حمایت‌های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از «شعار هر خانواده صیاد یک قفس»، افزود: باید در اجرای چنین طرح‌های فناورانه‌ای از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها بهره برد و از ایجاد شتاب‌دهنده‌های مرتبط در این حوزه حمایت کرد؛ چرا که این شرکت توانایی توسعه ۵۰ هزار تن زیرساخت قفس پرورش ماهی در سال را دارد که این میزان تولید، بخش قابل‌توجهی از اهداف برنامه ششم توسعه را محقق می‌کند.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی، وی همچنین گفت: نخستین قفس بومی با همه قطعات ایران‌ساختی آن، آبان ماه سال جاری در سواحل قشم به دریا انداخته می‌شود.










 
کد مطلب: 22413
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *