پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۰

تقلب در عرضه پوشاک فروشگاه‌های به ظاهر برند

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با اشاره به تقلب در عرضه پوشاک داخلی گفت: برخی تولید‌کنندگان و فروشندگان برای جلب نظر مشتری پوشاک تولید داخلی را با برند خارجی عرضه می‌کنند.
تقلب در عرضه پوشاک فروشگاه‌های به ظاهر برند
توليد ايرانی: علی‌اکبرپوراحمد‌نژاد در خصوص اقدامات انجام شده برای مبارزه با واردات پوشاک قاچاق گفت: در حوزه مبارزه  با واردات پوشاک قاچاق در استان تهران  طرح بزرگی سال گذشته با کمک اتحادیه پوشاک، تولید‌کنندگان و اصناف آغاز شد، بطوریکه نزدیک به 4 هزار و 137 واحد صنفی و تولیدی مورد بازرسی قرار گرفت. 

  * الصاق برندهای خارجی بر وی پوشاک تولید داخل
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در خصوص وضعیت تولید پوشاک در کشور افزود: با توجه به مهیا بودن دستگاه‌های لازم برای تولید پوشاک و به روز بودن مدل‌ها و پیچیده نبودن امر تولید در بخش پوشاک می‌توان ادعا کرد که بخش عمده‌ای از اقلام خارجی پوشاک که در بازار مشاهده می‌شود و در نگاه اول در زمره پوشاک خارجی محسوب می‌شوند اصلا اطلاق وارداتی بودن به آنها مترتب نیست. 

وی به معضل بزرگ تقلب و استفاده از برندهای خارجی بر روی تولیدات پوشاک داخلی اشاره کرد و گفت: متاسفانه تولید‌کنندگان و عرضه کنندگان پوشاک ایرانی برای جلب نظر مشتری مارک و برند خارجی بر روی پوشاک داخلی نصب می‌کنند. 

پوراحمد‌نژاد بیان داشت: در حوزه شمال تهران از فروشگاه‌ها و پاساژهایی به ظاهر برند که پوشاک با برند مشهود یا خاص را با قیمت‌های بسیار بالا می‌فروشند بیشترین  عدد تخلف را در خصوص فروش پوشاک ایرانی با برند خارجی احصا و گزارش کرده‌ایم. 

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران بیان داشت: وقتی پای درد و دل و صحبت این تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان می‌نشینیم، عنوان می‌کنند که برای فراهم اوردن شرایط فروش مجبور به چنین کاری هستند. 

وی با بیان اینکه قاچاق پوشاک عمدتا تعریف شده است، بیان داشت: در بخش پوشاک بیشترین قاچاق مربوط به لباس‌های کودکان و لباس‌های زنانه است، زیرا این اقلام بیشترین ظریف کاری را دارند، تولید آنها در کشور مقرون بصرفه نیست و معمولا از طریق واردات تامین می‌شوند.

پوراحمد‌نژاد  گفت: اما در سایر بخش‌های تولید  پوشاک،  بهترین تولید، کیفیت و بهترین مد برای تامین در داخل کشور وجود دارد و نمونه‌های متعددی وجود دارد که بخشی از تولید برندهای معروف خارجی و اروپایی از قبیل برش و دوخت  به علت هزینه‌های پایین‌تری در کشورمان انجام می‌شود و این کالاها برای تکمیل کاری به کشور مبدا ارسال می‌شود. 

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در سال 96 طرح‌های عملیاتی بسیار گسترده برای مبارزه با قاچاق و از جمله قاچاق پوشاک انجام شد گفت: با توجه به گستردگی این طرح‌ها کشفیات در حوزه پوشاک طی این سال 32 درصد افزایش یافت. 
وی افزود: اما تقریبا در 80 درصد اقلامی که اصل قاچاق به آنها اعمال می‌شد با وجود گسترش کنترل‌ها و مراقبت‌های شدیدتر، آمار کشفیات منفی است و این نشان می‌دهد روند مبارزه اثرگذار است. 

پوراحمد نژاد بیان داشت: برنامه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 97 هم براساس معیار حمایت از تولید داخلی است. 
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص شناسه‌دار کردن البسه گفت: برای اجرای موضوع کدینگ روی البسته باید یک تغییر مهم در مبادی گمرکی رخ دهد. 

وی افزود: یکی از علل تخلف در حوزه پوشاک و برخی اقلام دیگر این است که در اظهارات گمرکی این اقلام بصورت کیلویی اظهار می‌شوند در حالی که اظهار این کالاها بر اساس کیلو در گمرک در امر مبارزه با قاچاق کالا چندان بازدارنده نیست. 
پوراحمد نژاد در پاسخ به این سوال که بعضا دیده شده برخی اقلام چینی در نمایشگاه‌های بهاره با عنوان کالای ایرانی فروخته می‌شود، چه توضیحی در این رابطه وجود دارد گفت، از نظر من چنین چیزی قابل قبول نیست، چون سیستم عرضه در نمایشگاه‌های بهاره از سه فیلتر رد می‌شد و امکان نداشت که کالای چینی به این نمایشگاه‌ها رسوخ کند. 

وی افزود: همچنین وقتی متقاضی برای خرید پوشاک خارجی وجود دارد،عرضه کالای وارداتی به نام ایرانی بعید به نظر می‌رسد، مگر اینکه فروشندگان بخواهند یک جنس بی‌کیفیت و بنجل خارجی را با نام ایرانی به متقاضی بفروشند. 

* کاهش واردات پوشاک قاچاق از  دو و نیم  به یک میلیارد دلار
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در خصوص میزان واردات پوشاک قاچاق به کشور گفت: در سنوات گذشته حدود 2 تا 2.5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور وارد می‌شد اما براساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این رقم در سال 96 حدود یک میلیارد دلار بوده است. 
پوراحمدنژاد با بیان اینکه بیشترین کالاهای قاچاق را کالاهای مجاز تشکیل می‌دهند، گفت: برای اثبات این مدعا می‌گویم که در سال 96 حدود 30 درصد درآمد کشور از محل حقوق و عوارض گمرکی کالاهای وارداتی افزایش یافته است و این نشان می‌دهد روند واردات قاچاق را به مسیر قانونی متصل کرده‌ایم. 

وی با بیان اینکه بازار از دست نرفته است گفت: بخشی از نیاز بازار به جای تامین از مسیرهای غیرقانونی از طریق واردات از مسیرهای قانونی انجام می‌شود، به طوریکه در حال حاضر پنجره واحد تجارت تمام روند ورود و خروج کالا را رصد می‌کند که این قبیل موارد می‌تواند به جلوگیری از واردات قاچاق کمک کند.
کد مطلب: 2232
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *