جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۸

افزایش تولید چای درجه یک

رئیس سازمان چای اعلام کرد که در صورت مساعد بودن شرایط جوی در سال‌جاری، حدود ۱۲۰ هزار تن برگ سبز چای تولید می‌شود که میزان چای خشک تولیدشده از آن به حدود ۲۶ هزار تن خواهد رسید. اما یکی از برنامه‌های امسال افزایش ۱۰ درصدی برگ سبز چای درجه‌یک است.
افزایش تولید چای درجه یک
توليد ايرانی: محمدعلی روزبهان اظهار کرد: برداشت برگ سبز چای در چین اول از هفته نخست اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و همه زیرساخت‌ها و امکانات برای خرید این محصول از چایکاران فراهم شده و در صورت مساعد بودن شرایط جوی و وضعیت بارندگی تا پایان فصل برداشت، پیش بینی می‌شود حدود ۱۲۰ هزار تن برگ سبز چای از باغات برداشت شود که میزان تولید چای خشک آن به حدود ۲۶ هزار تن می‌رسد.

وی افزود: در سال گذشته حدود ۳۶ درصد از برگ سبز برداشت شده چای درجه یک و مابقی آن درجه دو بود که درصدد هستیم با توجه به نامگذاری امسال به "حمایت از تولید ایرانی" از سوی مقام معظم رهبری، کیفیت چای تولید شده ایرانی را افزایش دهیم؛ به گونه‌ای که میزان برگ سبز برداشت شده به ۴۶ درصد افزایش یابد.

رئیس سازمان چای ادامه داد: در صورت افزایش کیفیت برگ سبز چای و بیشتر شدن چای درجه یک می‌توان امیدوار بود که چای ممتاز ایرانی بیشتری تولید شود، چرا که اگر به عنوان مثال از یک کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو بتوان یک درصد چای ممتاز استحصال کرد، این میزان برای برگ سبز چای درجه یک به حدود ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. بنابراین هر قدر بتوانیم میزان آن را افزایش دهیم به بیشتر شدن تولید چای ایرانی کمک کرده‌ایم.

روزبهان با بیان اینکه در سال جاری درصددیم تا بیشتر به کیفیت چای ایرانی توجه کنیم که به خودی خود روی کمتر شدن میزان تولید نیز اثرگذار خواهد بود، گفت: رسیدگی به باغ و تغذیه آن به صورت کامل از سوی چایکاران به خوبی در سال زراعی جاری انجام شده است و اگر شرایط جوی خوب باشد می‌توان امیدوار بود که سال بسیار مساعدی از نظر تولید کمی و کیفی چای را تجربه کنیم.

وی تاکید کرد: حمایت از تولیدات داخلی در شرایطی صورت می‌گیرد و به شرطی پایدار خواهد بود که مصرف کننده احساس کند محصول باکیفیتی تهیه کرده است و هر چند چای ایرانی یکی از باکیفیت‌ترین چای‌ها در جهان محسوب می‌شود و عطر و طعم خاصی دارد اما همه تلاش خود را به کار خواهیم بست تا کیفیت آن را افزایش دهیم.

رئیس سازمان چای یادآور شد: بیمه خشکی فراگیر باغات چای را آغاز کرده‌ایم و تاکنون بیش از ۷۵ درصد باغات بیمه شده‌اند و مابقی آنها نیز از طریق صندوق حمایت از صنعت چای، سازمان چای و اتحادیه چایکاران بیمه خواهند شد تا اگر محصولی با خشکی مواجه شد و از بین رفت، تولیدکننده حداقل درآمدی داشته باشد.
 
کد مطلب: 2220
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *