چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
۰
شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۰

صندوق های خرد محلی، بهترین راه افزایش درآمد و پس انداز

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید راه اندازی صندوق های خرد محلی در جوامع روستایی را در توانمندسازی زنان، ایجاد فرصتهای شغلی، افزایش درآمد و تقویت اقتصاد محلی موثر خواند.
صندوق های خرد محلی، بهترین راه افزایش درآمد و پس انداز
به گزارش توليد ايرانی؛   اصغر نوراله زاده درباره ضرورت تشکیل صندوق های اعتبار خرد محلی و مزایای راه اندازی آن اظهار کرد: صندوق های اعتبار خرد محلی و روستایی یکی از منابع تامین سرمایه و اعتبار مورد نیاز برای روستاییان و تولیدکنندگان روستایی به شمار می رود. در حال حاضر برنامه توسعه جوامع محلی از طریق ایجاد صندوق های اعتبارات خرد روستایی در کشورهای کمتر توسعه یافته جنوب شرق آسیا به اجرا درآمده و رویکرد موفقی داشته است.

به گفته وی، اجرا این طرح در روستاهای کشور، روشی کارا و موثر برای افزایش اشتغال و درآمد خانوارهای روستایی و گروههای نیازمند است.

پیش بینی ایجاد ۶۰۰۰ صندوق خرد در برنامه ششم 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه تعداد صندوق های خرد محلی در چند سال گذشته سه برابر شده است، گفت: در حالی که تا سال ۱۳۹۶ جمعا ۶۰۰ صندوق خرد محلی در کشور وجود داشت امروز تعداد صندوق ها به بیش از ۱۸۰۰ صندوق رسیده است. در برنامه ششم توسعه ایجاد ۶۰۰۰ صندوق خرد پیش بینی شده و امیدواریم بتوانیم در جهت تحقق این هدف گام برداریم.  

نوراله زاده، افزایش دسترسی زنان روستایی به تسهیلات اعتباری، توانمندسازی و توجه به زنان روستایی کم درآمد، تجمیع پس اندازهای غیر مولد روستاییان، بهبود سطح معیشت و درآمد خانوارهای روستایی و عشایری و افزایش سطح مهارت و اشتغال روستاییان را از جمله اهداف صندوق های اعتبارات خرد روستایی برشمرد.

ارائه محصولات بازار محور با رویکرد اتصال تولیدکنندگان به بازار

وی مهمترین خصوصیت صندوق های خرد محلی را ارائه محصولات مورد نیاز بازار عنوان کرد و گفت: در استانها و مناطقی که صندوق های خرد محلی با حمایت صندوق کارآفرینی امید ایجاد شده، هزاران محصول تولید و به بازارهای روستایی و شهری و مراکز استانها عرضه شده است. در حال حاضر استان فارس با بیشترین صندوق خرد محلی یکی از استانهای موفق در زمینه راه اندازی این صندوق ها بوده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، گفت: این صندوق در سالهای گذشته بر بازار محور بودن تولیدات متمرکز شده و توجه جدی به تولید محصولات بازار محور داشته است. صندوق تلاش می کند با اتصال تولید کنندگان کوچک و اعضا صندوق های خرد به بازارهای متوسط و بزرگ، آنها را در عرضه محصولات بازار پسند حمایت کند.

ضمانت افراد از طریق دریافت سفته و شناخت فردی  

وی به محدودیتهای نظام تامین مالی رسمی در کشور اشاره و اظهار کرد: نظام اعتبارسنجی شبکه بانکی به شکلی است که اهلیت فرد، توان بازپرداخت اقساط، نظارت بر اجرای طرح و جلوگیری از انحراف منابع باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد و همه این عوامل باعث شده تا دسترسی روستاییان به منابع مالی محدود شود و مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ را شاهد باشیم.

نوراله زاده در پایان گفت: در طرح صندوق های خرد محلی، ضمانت تنها از طریق سفته انجام می شود و صندوق ها بر مبنای شناخت از افراد، ضمانت آنها را برعهده می گیرد و در واقع سرمایه اجتماعی و شناخت محلی ضامن افراد است.

 طرح ایجاد صندوق‌های خرد اعتباری از جمله سیاستهای دولت در راستای کاهش  بیکاری، رفع فقر، تولید ثروت و تقویت اقتصاد محلی است و بهبود وضع معیشت خانوارها، ایجاد فرصتهای شغلی جدید و توانمندسازی و مهارت افزایی زنان و روستاییان از جمله اهداف آن به شمار می رود.
کد مطلب: 21417
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *