جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
۰
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۸

چه خاک هایی برای اپارتمان مناسبه

چه خاک هایی برای اپارتمان مناسبه
به گزارش توليد ايرانی؛    نابراعلام وی آی پی شاپ، زمانی که بسته‌های خاک را از گلفروشی و گلخانه تهیه می‌کنید، می‌توانید آنها را به طور مستقیم درون گلدان بریزید و نتیجه خوبی هم بگیرید، چون این خاک ضدعفونی شده و دارای ترکیب مناسبی از مواد مختلف برای گیاهان هستند.

در این مطلب می‌خواهیم به یکی مورد مهم بعد از خرید گیاه آپارتمانی؛ یعنی آشنایی با انواع خاک گلدان بپردازیم تا با شناخت ویژگی‌های هرکدام و اطلاع از نیازهای گیاهی، بدانید کدام خاک گلدان برای گیاهان آپارتمانی شما مناسب است. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا انواع خاک های گلدان را بهتر بشناسید.

ترکیب مناسب انواع خاک گیاهان آپارتمانی
بسیاری از گیاهان آپارتمانی در ترکیبی از انواع خاک، زندگی سالم‌تری دارند. به عنوان یک قانون کلی گل‌های آپارتمانی به خاک گلدانی احتیاج دارند که به‌اندازه کافی نفوذپذیر و سبک باشد و منافذ و فضای کافی داشته باشد و ریشه بتواند به راحتی درون آن رشد.

۱. خاک سبک برای گلدان گیاهان آپارتمانی
سبک بودن و خلل داشتن خاک سبک گلدان به این منظور است که آب به راحتی درون آن حرکت و به‌اندازه‌ای نباشد که نتواند هیچ رطوبتی را حفظ کرده و همه آن را از قسمت زهکش خارج کند.
اگر خاک گلدان گیاهان آپارتمانی سنگین باشد و منافذ کافی درون آن وجود نداشته باشد، دچار غرقابی شدن می‌شود و با آبیاری هیچ فضایی برای تنفس ریشه باقی نخواهد ماند.

۲. تهیه خاک گلدان
خاک گلدان ها می‌تواند مقداری آب نگه دارد و اجازه عبور هوا به درون خود را نیز بدهد، همچنین از میکروارگانیسم‌ها هم حمایت کرده و مواد غذایی و عناصر مغذی که برای رشد و سلامت گیاهان آپارتمانی ضروری است را هم حفظ کند.

به طور کلی اغلب افراد برای خاک گلدان گیاهان خانگی خود از پیت یا کمپوست خانگی استفاده می‌کنند. این ترکیبات برای گیاهان خانگی ضروری هستند و اگر مواد دیگری به آن اضافه شوند به تقویت و رشد بهتر گیاهان کمک می‌کنند.

۳. معرفی انواع خاک گلدان خاک پیت
خاک پیت یا همان تورب در بسیاری از نقاط جهان محبوب شده است. خاک پیت تقریبا برای همه گیاهان خانگی مناسب است و می‌تواند رطوبت ایده آل و مواد غذایی را در خود نگه دارد. خاک پیت با سرعت بسیار کمی از بین می‌رود.

خاک پیت باعث رشد بیشتر گیاهان آپارتمانی و درنتیجه فتوسنتز بهتر در آنها می‌شود و چرخه طبیعی بهتری به وجود می‌آورد. خاک پیت را می‌توانید مستقیما بعد از آن که از بسته خارج کردید و بدون ترکیب کردن با محصول دیگری استفاده کنید. این بسته‌های آماده حاوی مواد مغذی هستند و برای چند ماه می‌توانند گیاه را تغذیه کنند.

۴. آشنایی با انواع خاک گلدان کمپوست فری پیت
کمپوست فری پیت ترکیب موادی مانند الیاف نارگیل، کمپوست سبز، پوسته‌های خردشده درخت و مواد غیر ارگانیکی همچون شن و ماسه و پشم سنگ است. این مواد می‌توانند آب را درون خود حفظ کنند و مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را در اختیارش قرار دهند.
 اگر حس کردید مواد درون بسته خاک گلدان فری پیت حجیم و سنگین است، برای سبک‌تر شدن آن می‌توانید فری پیت را با دیگر بسترها مخلوط کنید. اگر فقط الیاف درخت نارگیل در تشکیل این بستر نقش داشته باشند، آنچه باقی می‌ماند کوکوپیت نام دارد.
۵. خاک پیت ماس برای چه گیاهانی مناسب است؟
خزه اسفاگنوم به نام خاک پیت ماس شناخته می‌شود که برای کاشت کاکتوس و اکثریت گیاهان آپارتمانی مناسب است. برای گیاهان آپارتمانی که ریشه‌های ضخیم دارند و نیاز به نورشان بالا است، پیت ماس مناسب است.
یک موضوع مهم که در مورد خاک پیت ماس باید بدانید این است که خود این خزه زنده است و به نگهداری نیاز دارد تا بتواند گیاه شما را نیز تامین کند. سلول های مرده و زنده خزه اسفاگنوم هر دو می‌توانند مقدار زیادی آب را تا ۲۵ برابر وزنشان درون خود نگه‌دارند.
اگر می‌خواهید این بستر زنده بماند، نمی‌توانید آن را با پیت یا کمپوست مخلوط کنید ولی می‌توانید تنهای سطح رویی بستر گلدان را با پیت ماس بپوشانید.

۶. انواع خاک گیاهان آپارتمانی خاک پرلیت
یکی از سوالاتی که مشتریان در هنگام خرید گل می‌پرسند این است که دانه های ریز و درشت سفید رنگی که شبیه به ذرات یونولیت است، چه نوع خاکی است؟

خاک پرلیت
 پاسخ: خاک پرلیت را می‌توانید برای ظاهری زیباتر هم به سطح خاک گلدان خود اضافه کنید. فرم طبیعی خاک پرلیت متراکم است مثل یک سنگ ریزه می‌ماند و با گرما دیدن، منبسط می‌شود. شاید با نگاه اول تصور کنید که سنگین است، ولی با به دست گرفتن پرلیت متوجه وزن پایین آن می‌شوید.
پرلیت آب را درون خود حفظ می‌کند و باعث سبک شدن بستر می‌گردد. به طور کلی پرلیت تنها در میزان کم و نسبت مشخصی در ترکیب با خاک استفاده می‌شود و اگر حجم آن از آنچه باید بیشتر شود، حجم آب زهکشی شده افزایش‌یافته و مواد غذایی کم می‌شوند. اغلب خاک پرلیت را برای نشا و قلمه هایی که نیاز به رطوبت زیاد دارند، مورداستفاده قرار می‌دهند.
کد مطلب: 21376
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *