دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
۰
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۴

صادرات تجهیزات نانویی در شرایط اوج تحریم

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در دسترس قرار دادن ماسک N۹۵ و محلول‌های ضد عفونی‌کننده‌ نانویی برای مقابله با کرونا در هفته‌های اول شیوع کرونا را ناشی از توانمند شدن کشور به فناوری‌های آن در سال‌های گذشته دانست و گفت: در ماه‌های اخیر نیز دستگاه تشخیص بلادرنگ افراد مبتلا به ویروس کووید-۱۹ توسط محققان کشور تولید شد که چالش‌های تست PCR را مرتفع کرد.
صادرات تجهیزات نانویی در شرایط اوج تحریم
به گزارش توليد ايرانی؛  دکتر سعید سرکار امروز در اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره "رسانه و نانو" با اشاره به موفقیت ایران در تولید راه اندازی خط تولید بومی نانو الیاف، افزود: زمانی که می‌خواستیم در این زمینه گام برداریم، یکی از صنعتگران به یکی از کشورهای اروپایی درخواست خرید خط تولید نانو الیاف را ارائه کرد که علاوه بر آنکه قیمت آن را یک میلیون یورو اعلام کردند، مطرح شد که به دلیل تحریم‌ها قادر به ارائه این فناوری به کشور نیستند.

وی ادامه داد: بر این اساس ما اراده کردیم و خط تولید نانو الیاف را در کشور راه اندازی کردیم. دستگاه الکتروریسی ساخته شده در کشور قادر به تولید الیافی به اندازه یک هزارم تار مو (۱۰۰ نانومتر) است و شرکت تولیدکننده با استفاده از این دستگاه توانست فیلترهای تولیدی خود را تبدیل به فیلترهای نانویی کند.

سرکار با بیان اینکه اولین مسیر صادراتی این محصول کره جنوبی بوده است، یادآور شد: این صادرات در شرایط قبل از برجام و اعمال تحریم علیه کشور بوده است. این امر نشان می‌دهد که در هر جایی که اقتدار و مزیت رقابتی داشته باشیم، می‌توانیم موفق عمل کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان این که همچنین دو روز قبل، قرارداد صادرات این دستگاه منعقد شد، از ارسال درخواست‌های خرید این دستگاه خبر داد که به زودی اخبار آن اعلام می‌شود.

سرکار با تاکید بر اینکه ایران این ظرفیت را دارد که در آینده ۵۰ درصد اقتصاد آن دانش بنیان شود، اظهار کرد: ما همواره زمین را حفر می‌کنیم تا ثروت آفرینی کنیم، در حالی که ثروت واقعی بر روی زمین قرار دارد.

کرونا و توسعه نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به بسیج عمومی کشور برای مقابله با کرونا، خاطر نشان کرد: در روزهای اول شیوع ویروس کرونا در کشور در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارگروهی تشکیل شد تا بتوان از فناوری‌های موجود در کشور برای مقابله و پیشگیری از این ویروس در کشور استفاده کرد که بخشی از این فعالیت‌ها مربوط به ستاد توسعه فناوری نانو بوده است.

وی گام اول فعالیت‌های این ستاد را در زمینه تولید ماسک دانست و گفت: برای این منظور در گام اول اقدام به تولید ماسک‌های N۹۵ با فناوری نانو کردیم. با فراگیر شدن این ویروس از آنجایی که کادر درمانی در خط مقدم مواجهه با این ویروس بودند، از این رو این ماسک‌ها برای کادر درکانی تولید شدند تا خطرات را برای این افراد کاهش دهیم.

به گفته وی در ابتدا ظرفیت تولید ماسک‌های N۹۵ روزانه ۱۰ هزار ماسک بود که در مدت ۲ هفته این ظرفیت بالغ بر ۲۵۰ هزار ماسک در روز رسید.

وی اضافه کرد: در حالی به چنین ظرفیتی در مدت ۲ هفته دست یافتیم که کادر درمانی کشورهایی چون آمریکا، انگلستان و ژاپن از پاکت زباله استفاده می‌کردند و ما به دلیل توانمند شدن کشور در زمینه تولید نانو الیاف و ماسک‌های N۹۵ به چنین قابلیتی رسیدیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، گام دوم این ستاد در شرایط شیوع کرونا را تولید ژل‌ها و مواد ضد عفونی کننده دانست و یادآور شد: این مواد با استفاده از نانو ذرات اکسید تیتانیوم و روی تولید شده و تفاوت آن با ضد عفونی کننده‌های بر پایه الکل در میزان ماندگاری آنها است.

وی در این باره توضیح داد: ضد عفونی کننده‌های حاوی الکل زمانی که برای ضد عفونی کردن به سطوح اعمال می‌شوند، ماندگاری پایینی دارند و با تماس دست آلوده به آن مجددا آلوده می‎شوند، ولی ضد عفونی کننده‌های بر پایه نانو ماندگاری بالایی به مدت سه روز دارند.

به گفته این مقام مسوول، روزانه ۲۰۰ تن مواد ضد عفونی کننده نانویی تولید می‌شود و از یک هفته پس از شیوع این ویروس در سوپرمارکت‌ها و سایر مراکز خرید در دسترس مردم قرار گرفته است.

سرکار با اشاره به ضد عفونی کردن هوا با استفاده از پلاسما و اشعه UV خاطر نشان کرد: محققان این حوزه با ساخت دستگاهی مبتنی بر پلاسما توانستند از ۱۰۰ متر مکعب تا ۸۰۰ متر مکعب هوا را دریافت و آن را ضد عفونی کنند.

تولید واکسن و دستگاه تشخیصی با نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه در حال حاضر بر روی تولید واکسن متمرکز شدیم، گفت: علاوه بر آن یکی از اساتید دانشگاه تهران دستگاهی را تولید کرده است که می‌تواند در مدت کوتاهی آثار ویروس کرونا در بدن را تشخیص دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای تشخیص این ویروس در بدن از تست PCR استفاده می‌شود که پاسخ دهی آن دو روز زمان نیاز دارد که در صورتی که تست مثبت باشد فرد به مدت ۲ روز دیگر افراد را آلوده کرده و اگر منفی باشد، ممکن است در این دو روز مبتلا به این ویروس شود.

سرکار با بیان اینکه این چالش PCR است که دنیا با آن مواجه است، یادآور شد: از این رو این محققان دستگاهی را به تولید رساندند که به صورت بلا درنگ قادر به تشخیص آثار این ویروس در بدن است و در حال حاضر تاییدیه‌های تولید آن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده است.

وی به بیان مکانیزم عملکردی این دستگاه پرداخت و افزود: زمانی که ویروس وارد سلول ریه می‌شود، ماده‌ای از سلول ترشح می‌شود که این ماده در ترشحات گلو و حلق وارد می‌شود و با استفاده از پروپ نانویی این دستگاه نمونه ترشحات حلق را دریافت کرده و به صورت بلادرنگ و با سرعت بالا تشخیص می‌دهد که فرد مبتلا شده است یا خیر.

سرکار در خصوص دقت این دستگاه گفت: زمانی که این دستگاه مورد تست بالینی قرار گرفت، نیاز بود تا برای اثبات نتیجه از فرد سی تی اسکن ریه گرفته شود و از آنجایی که افراد سالم نبایدتحت اشعه قرار گیرند، این بخش انجام نشده؛ ولی دقت نتیجه منفی آن تا ۹۷ درصد است.
کد مطلب: 21312
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *